şükela:  tümü | bugün
  • 1945 yılında ilk olarak muhsin ertuğrul tarafından sinemaya aktarılmış bir halk öyküsüdür. daha sonra 1967 yılında yılmaz güneyin başrolünü üstlendiği ve lütfü akadın yönettiği ikinci versiyon çekilmiştir. ilkini hem sinema tekniği hem de oyunculuk açısından unutturmuştur.
    bir çoban oba beyinin kızına aşık olur. oba beyi kızı ona vermeye razı olduğunu ama üç gün aç susuz bırakılan sadece tuz yedirilen koyunları dereden su içmemelerini sağlayarak karşıdan karşıya geçirmesini ister. olaylar gelişir
  • daha sonra 90li yillarda ucuncu versiyonuda cekilmistir. basrolde berhan simsek oynamistir...
  • yilmaz guney'in oynadigi versiyonunun orijinal film muziklerini orhan gencebay yapmistir ve bu donem orhan gencebay'in henuz patlamadigi doneme denk gelir.
  • filmin müziklerinde gencebay'la birlikte çalışan abdullah nail bayşu'yu da unutmamak lazım.
  • nazım hikmet’in senaryosundan esinlenerek yapılan türk sinemasının önemli yapıtlarındandır. ilk versiyonu 1946’da muhsin ertuğrul tarafından çekilmiştir. bu versiyonda başrollerde nevin seval, perihan yanal, behzat butak, vasfi rıza zobu, hadi hün, mahmut moralı oynarken, senaryo ercüment er mahlası ile nazım hikmete aittir. diğer filmin aksine bu filmde çoban kişinin ismi selimdir. müzikler ise muzaffer sazısözen imzalıdır.

    ikinci film ise lütfi ömer akad imzalı olup 1967 yılında çekilmiştir. başrollerde çoban ali haydar rolü ile yılmaz güney, bey kızı hatice rolü ile nilüfer koçyiğit, hüseyin ağa rolü ile kadir savun oynamaktadır. müzik abdullah naili bayşu, çalan ve okuyan orhan kençebay*.

    filmin hikayesine gelince

    --- spoiler ---
    açılışında zalim abdi ağanın borcunu ödemediği için birinin evini yaktırdığı sahne ile başlar. abdi ağa türlü katakullilerle ve resmen tefecilik yaparak namını salmıştır. hüseyin ağa ise obasında borçlarından muzdarip bir şekilde yaşamaktadır. önceki evliliğinden olan kızı ve meymenetsiz karısı zehra ile. zehra hanım ağa karısı olmasından sebep üvey kızı haticeye çektirmektedir. bu arada ortamın sinsi adamı şaban* ikili oynayarak hem abdi ağaya hemde hüseyin ağaya çalışır. esas oğlan ali haydar ise hüseyin ağa’nın koyunlarına bakan bir çobandır. haticeye gönlü düşmüştür. lakin kızın ağa kızı olması bu işi zora sokar. çünkü törenin kılıcı keskindir. derken eğlenirken silahına davranıp eğlendiği arkadaşlarını ve çengiye kurşun yağdırmakla nam salmış dengoz ahmet obayı ziyretinde gördüğü hatceyi çok beğenmiştir ve istemektedir. lakin istemesine istemektedir de nedeni yıllar önce obadan kovulan abdi ağanın öcünü almaktır. bütün bunlar olurken şaban gammazı ağa senin kız çoban aliyle pınar başında takılır deyi ispiyon eder. hüseyin ağa tez elden çoban aliyi oba meydanına istetir. bir güzel azarlar. bu yaptığının törede teri yoktur. ama erenler olaya el atar ve mahkeme kururlur. ali haydar imkansızı başarmak zorunda bırakılır. imkansız ne midir peki? ali haydar’ın davarları üç gün tuz yiyecekler ve üç gün sonra kızılırmağı su içmeden geçeceklerdir. davardır ennihayetinde nasıl hükmedecektir hayvana jedi mind trick de bilmez ali haydar. lakin kavalının sesini duyan hayvanlar ne diyorsa yapar. imtihan günü gelir çatar. ali haydar imkansızı başarır. ama bu seferde ahmet gelir ağa iyi güzelde borçların nolacak hesabı santaj yapar kızı ister. hüseyin ağa ne yapsın. kızın gitmesine izin verir. ama oba halkı kıl olur bu duruma hüseyin ağaya kendine gel deyu uyarırlar. ali haydar gençleri alır tüfeğini aldığı gibi atlar atına sevdiceğinin peşine. en sonunda ahmet ve ekibi ile asma köprünün üstünde karşılaşırlar. başlarlar çatışmaya derken o hengamede köprü yıkılır. herkes kızılırmağa düşer.
    --- spoiler ---
  • lütfi ömer akad tarafından çekilen filmin senaryosu türk film arşivi yayını olarak 1972 yılında yayınlanmıştır.
  • müziklerini trt sanatçısı olduğu yıllarda orhan gencebayın yaptığı yılmaz güney filmi;

    http://www.youtube.com/…adjydiv4lh4&feature=related
  • 16 ekim 2013 tarihinde istanbul devlet tiyatrosu cevahir a sahnesinde prömiyer yapacak olan yeni sezon oyunu. detaylar için buyrun
  • bu akşam cevahir 1 sahnesinde prömiyerini yapan devlet tiyatrosu oyunu.

    metin malum üzre oldukça vasat. buna mukabil galip erdal oyunu gayet başarılı bir şekilde sahnelemiş. adeta bir çağdaş türkü müzikali olan oyunun orhan şallıel imzalı besteleri de oldukça güzeldi. ekibin performansı yerinde.

    bu metinden aşağı yukarı bu kadar bir şey olur zaten. sahneler detaylandırılsa daha iyi olurmuş ama müzikal havasında geçen oyunlarda böyle şeyler genelde es geçiliyor zaten.

    yine de temiz iş olmuş. emeği geçenlerin ellerine sağlık.
  • cevahir'de az önce izlediğim başarılı bulduğum oyun.

    kareografiler başarılıydı. final sahnesi de etkileyiciydi.

    oyunun tek beğenmediğim yanı mizahi öğenin pek olmaması ama olacak o kadar.