şükela:  tümü | bugün
  • meryem'in ölümü.
  • ortodoks ikonografisine göre meryem'in ölümü sahnesidir. kompozisyonda çevresi havarilerle kusatilmis meryem ortada yatar vaziyettedir.
  • turkcesi "uykuya yatmak". malum, meryem olmesine ragmen ruh ve vucut oldugu gibi goge yukselmis, oglu tarafindan karsilanmistir ve kutsanmistir. bu yuzden meryem'in olumu "olum" olarak adlandirilmaz, boyle bir euphemism kullanilir. yunan ortodoks kilisesinde 15 agustos'ta kutlanan bu bayram, paskalya'dan sonra ikinci sirada, noel'den dahi daha muhim bir gundur. ismi maria, marios, panagiota, panagiotis ve despoina olanlarin, yani yunan nufusunun yaklasik %80'inin isim gunudur. bati kilisesinde assumption, ya da latince adiyla dormition olarak kutlanir.
  • chora kilisesi ( kariye) 'deki en olaganustu sahnelerden biridir. koimesis; meryem’in ölümü sahnesinin bizans kiliselerinin ikonografik programında görülmeye başlaması 11.yy’dan itibaren başlar (underwood,1975:164-167). orta ve geç bizans döneminin en populer ikonalarından biri olan sahne inananların kilisedeki görevlerini yerine getirdikten sonra yaşam ve ölümde ilgili düşünmeleri için kiliselerde genellikle çıkışa doğru yönelen kapıların üzerinde resmedilmiştir. bu anlamda inananlara ruhun sonsuzluğu ile ilgili son bir hatırlatma gibidir. kariye’deki örnek, daha çok sadece meryem’in ölüm anını resimlenmesi biçiminde ilk yapılan örneklerdeki gibi daha kısıtlı bir çerçevede işlenmiştir, mermer levhaların arasında konumlandığı ve üzerine çok kalın bir alçı tabakası sıvanmış olduğu için naostaki ikonografik çevrimden elimizde tek kalan sahnedir. meryem’in yatay durumdaki bedeni ile isa’nın dikey pozisyonu resmi genişletmek anlamında birbirine denk getirilmiş, daha ileri dönemde bazı kiliselerdeki sahnelerde ise isa’nın çevresini saran melekler korosu ile resim daha da genişletilmiştir. hastasiyim. tavsiyem bir de caravaggio'nun meryem'in ölümü tablosuna göz atmanız, karşısına geçip göz yaşı dökmenizdir. insan aşka geliyor. ya da sırf ben geliyorum bilemeyeceğim.
    buyrun; http://www.abcgallery.com/…vaggio/caravaggio30.html

    editore edit notu: bu başlık koimesis değil midir? "koimisis"tir de ben mi bilmiyorum? lakin bilmedigim durumda da dogrusunun koimesis olduğu durumda da kapının arkasında gizli gizli göz yaşı dökeceğim, ondan soruyorum.
  • başlığın doğru yazılışı koimesis'tir. anlam itibariyle meryem'in ölümü daha fazla tercih edilse de meryem'in uykusu diye de bilinir. hristiyan dininde kanonik olmayan apokrif ' sahih olmayan, anlayabileceğimiz şekilde uydurma olan ' bir konudur.

    sanat bağlamında değerlendirildiğinde farklı tipte ikonalar ve kilise içlerindeki mozaik ,fresk örneklerinde görülen sahnede ölüm döşeğinde meryem yatar vaziyette, etrafında havariler, kilise babaları ve yas tutan kadınlar, sahnenin genelde üst kısmında meryem'in ruhunu teslim almak üzere göklerden gelen elinde meryem'in ruhunu simgeleyen kanatlı ve kundaklı bebek ' eidolon ' olan isa, meryem'in ruhunu cennete götürmek üzere hazır melekler ve yahudi kökenli bir de kişi bulunur. inanışa ve tasvir edilişe göre yahudi kişinin meryem'e ölüm döşeğinde kötülük etmek isteyen biri olduğu ve elini meryem'in bedeninin üzerine uzattığı an beliren melek tarafından ellerinin kesildiği bilinir. tam bu an iman eden ve merhamet dileyen yahudi'nin duası kabul olur ve elleri tekrardan düzelir.