şükela:  tümü | bugün
  • kültigin has adamları alper ve kürsat ile adam dövmektedir.. klasik bir türk filmi dayak sahnesidir. üç kişinin ortasında tokatlanarak el değiştiren, saat yönünde dayak yiyen bir adam vardır karede. o sırada arka taraftan gecmekte olan alakasız bir tip dikkat ceker, kadraja yanlıslıkla mı girmiştir acaba? kültigin bombayı patlatır ''birader gel dayağa dördüncü lazım''..

    baska bir kültigin efsanesi için:
    (bkz: abi yenge de erik gibiymis kutur kutur)
  • memnun kaygısız'ın kızı hostes'e olan aşkıyla meşhur kaygısızlar karakteri. türk dizilerinin en yaratıcı karakterlerinden biri.

    işte hostes'e yazmış olduğu bir aşk mektubu:

    " çok saygıdeğer ve mahallemizin gülü olan sayın hostes hanım,

    bu mektubu yazıp yazmamak için çok düşündüm. sonunda ne olursa olsun anasınız zikiym deyip, harbi bi delikanlşı olaraktan duygulu hislerimi size açmaya karar verdim. sizi ilk gördüğüm anda göz göze geldik bakışlarınız yüreğimi bursa çeliği gibi deldi. bizde yalan yoktur. yalancının anasını avradını zikerler. o anda birbirimiz için yaratıldığımızı anladım. aklımdan bir türlü çıkmıyordunuz. nereye baksam sizi görüyordum. ana haber bültenlerinde siz vardınız, hava durumunda siz vardınız, gece kuşunda siz vardınız, şifreli yayınlarda bile siz vardınız.. şunu anladım ki siz olmadan ben namlusuz bir tabancaya benziyorum. yalanım varsa cümle alem beni dötümden ziksin.

    en kısa sürede cevabınızı bekliyorum.

    senin kültigin'in.."

    (bkz: copy paste değil alın teri)
  • adının nasıl okunması gerektiği konusu tartışmalıdır. (hangisi değil ki?)

    isim, her durumda iki parçadan oluşuyor. birinci parça için önerilen okumalar "kül" ve "köl". ikinci kısım için ise "tigin" ve "tegin". böylece bu tarihi şahsiyetin adı için dört ana görüş ortaya çıkmış oluyor:

    1- kül tigin
    2- köl tigin
    3- kül tegin
    4- köl tegin

    talat tekin ve muharrem ergin bu adı "kül tigin" olarak okuyor. ahmet bican ercilasun'un tercihi "köl tigin". bahaeddin ögel, mesela, "kül tegin" diyor.

    sözlükteki yazılışı ile devam edelim; kültigin yazıtının doğu yüzünde bu şahsın adı yazılırken, t'den sonra "i" tamgası taşa kazınmıştır. bu kadar net bir veri ile, tigin'in yine de "tegin" diye okunabileceğini kabul edemiyorum. bu yüzden benim için esas tartışmalı olan kısım, ilk kısımdır. yani, "köl tigin" mi, "kül tigin" mi?

    ahmet bican ercilasun'un "külden isim olmaz, gölden olur." tespiti, ilk bakışta nasıl gözükürse gözüksün, yabana atılacak düşünce değildir. gerçekten, bu iki sözcük arasından bir isim seçilecek olsa, türk geleneği bakımından, göl anlamındaki "köl" daha muteber olacaktır. ancak benim bahsedeceğim şey, başka bir şey.

    iya vasilyevna stebleva, orhun yazıtlarının manzum olduğu iddiasında idi. yazıtların edebi üslubu herkesin dikkatini çekmiş olsa da, onun bu görüşü elbette türkoloji camiasında kabul görmedi. ben de bu yazıtların baştan aşağı manzum olduğu kanısında değilim.

    ancak yazıtlardaki bir parça, kanımca mensur olmak için fazla melodik. şöyle alıntılayalım:

    bunça bitig bitigme
    köl (kül?) tigin atısı
    yollıg tigin bitidim

    yigirmi kün olurıp
    bu taşka bu tamka kop
    yollıg tigin bitidim

    şimdi ben, cahil cesaretimden aldığım destekle bu parçanın manzum olduğunu söylesem ne olur? şöyle bir şey olur:

    bu parçayı manzum olarak ele alırsak, geleneksel türk şiirinin klasik bir formunda, 4+3'lük 7'li hece ölçüsü ile yazıldığını görürüz.

    ancak "kül tigin atısı" kısmı, altı hece olarak kalacak ve vezni bozacaktır.

    oysa buradaki ismi kül tigin olarak değil de, köl tigin olarak okursak durum değişiyor. zira köl sözcüğündeki /ö/ sesi, uzun okunur. halk edebiyatında örnekleri görülebileceği üzere, yazılmak değil, söylenmek üzere tasarlanan türk şiirinde, bu durum, veznin bozulmadığına işarettir.

    şu hâlde, eğer bu parça manzum ise, bu tarihi şahsiyetin adı da "kül tigin" değil, "köl tigin" olmalıdır.

    bu fikrimi ahmet bican ercilasun'a da ilettim. hoca, bu parçanın manzum olduğuna dair bir kabulün bulunmadığından ve kendisinin de parçanın mensur olduğuna inancından bahisle, bunun bir delil olarak görülemeyeceğini, ancak diğer birçok argümanla birlikte, bir başka argüman olarak kullanılabileceğini dile getirdi ki, temkinli davranmak bakımından, pek haklı idi.

    buna rağmen, ben bu parçanın manzum olduğuna ve ismin de "köl tigin" olduğuna inancımı koruyorum.

    birinci düzenleme: "tamga" değil, "tamka" olacak.

    ikinci düzenleme: şurada bazı ek bilgiler de verdik: http://acukbitig.blogspot.com/…mi-kol-tigin-mi.html
  • ulkucu mafyaya gondermeler yapan bir kaygisizlar karakteri. bunun bir de cetesi vardir ki sormayin gitsin.
  • sağlığında da, cenaze töreninde de ne kadar büyük bir insan olduğu ortaya konmuş olan türk büyüğü, ata!

    cenaze törenini zaten arpad yazmış, tekrarlamaya gerek yok. hayatı boyunca mücadele ettiği çin yöneticilerinin bile cenaze töreninde kendisine büyük saygı gösterdiğini söylememiz yeterli olur sanırım.

    sağlığında, kısa sürede inanılmaz işler başarmıştır. savaş meydanında da, siyaset alanında da son derece başarılı olmuştur. iktidarı, ağabeyiyle birlikte bir darbeyle ele geçirmiş, bu darbenin ardından ağabeyi bilge kağan tahta geçmiştir. ayrıca, orhun anıtları'nın ilkinin adına dikildiği büyük devlet adamı tonyukuk onun tarafından devlet yönetiminde etkin kılınmıştır. zira, kül tigin'in darbesinden önce tonyukuk, kapgan kağan idaresinde gözde bir konumda değil idi. kül tigin, amcası kapgan kağan'ın ölümünden önce oğlunu veliaht ilan etmesi üzerine, ağabeyini ve tonyukuk'u da yanına alarak yönetimi ele geçirmiştir. bunun ardından, geniş çaplı bir "temizlik" ile iktidarını pekiştirmiştir.

    daha 16 yaşındayken, çin ordusu'na karşı büyük kahramanlıklar gösterdiği orhun yazıtlarında vurgulanmıştır. yine orhun yazıtlarında, karluklar ve çinliler'in yaptığı bir baskın sırasında, akrabalarının otağını kadın ve çocukları örgütleyerek kahramanca savunduğu da anlatılır. bir ordu komutanı düşünün ki, kadın ve çocukları örgütleyerek zafer kazansın. böyle bir komutan "yenilmez savaşçı" olarak anılmayacak da, kim anılacak?

    732, belki de 731 yılında uçmağa varmıştır. ölümünden yüzyıllar sonra bile, türk milleti bu büyük kahramanı unutmamıştır. bir tıva ezgisi olan `külteginin hıyğızı`, adından da anlaşılabileceği gibi kendisini anlatır.

    ekleme: şu anda fark ettim ki, bilinçsiz bir şekilde 40. girimi kendisine hediye etmiş bulunduğum atamdır kendisi. güzel bir tesadüf oldu benim için. *

    ekleme 2: dikkatsizlik ederek, karluklar'ın yaptığı baskını kırgızlar'a yüklemişim, düzelttim. orayı biraz daha açmakta fayda var; karluklar, göktürkler'in savaş hâlinde olmasını fırsat bilerek kül tigin tarafından korunan otağa saldırırlar. liu mau-tsai'ın belirttiği gibi bu saldırı planı, çin imparatorluk generalleri tarafından tasarlanmıştır ve karluklar'a uygulatılmıştır. bu yüzden saldırıda çin etkisi direkt değil, dolaylı olarak vardır. sonuç olarak ise, kül tigin karluklar'ı püskürtür, açina hanedanını kahramanca savunmayı başarır. sonra, aynı otağa kendisi yukarıda bahsettiğimiz darbeyi yapmak için, savaşçı kimliğiyle girecektir tabii.
  • kaygisizlar'in en komik karakteridir, sahsi kanaatimce. adamlari alper ve kursat ile butun gun avarelik yapar, cek-senet tahsildarligiyla gecinir. hobileri arasinda eleman kaygisiz ile memnun kaygisiz'i dovmek ilk siradadir. memnun'un kizi hostes kaygisiz 'a hastadir.

    bruce leevari dovus stili vardir ve silahini hemen hemen hic kullanmaz.

    http://www.youtube.com/watch?v=5yf0jui3xpa
  • http://www.turkleronline.com/…i/galeri/kultigin.jpg
    684 yılında doğdu, bilge kağan’ın kardeşi. babası, göktürklerde millî şuuru uyandırarak, ikinci hâkanlık devrinin kurucusu ilteriş kutlug kağan, annesi il-bilge hâtun idi. babası kutlug kağan 692 senesinde vefât ettiğinde, yedi yaşındaydı. ağabeyi bilge ile amcası kapagan kağan’ın yanında büyüyüp, yetişti. atabegi, büyük edip ve prens yollug tegin idi. onun terbiyesinde yetişip, türk töresini, devlet idâresini ve lüzumlu âdap ve erkânı öğrendi. küçük yaşından îtibâren bilge ile berâber amcası kapagan kağan’ın yanında akınlara, seferlere katılmaya başladı.

    babası ilteriş öldüğünde ağabeyi bilge 8, kül tegin ise 7 yaşındaydı. ağabeyiyle birlikte amcası kapağan kağan tarafından büyütüldü. bilge kağan 32 yaşında ülke yönetimini ele aldığında, kül kegin de 31 yaşında onun yardımcısı oldu ve ordunun başına geçti. ağabeyi ile birlikte ülkelerindeki isyanları bastıran kül tegin’e ilişkin en sağlıklı bilgiler orhun abideleri’nde yer alır.

    kül tegin, 16 yaşında iken amcası kapağan kağan ile birlikte 50 bin kişilik çin ordusuyla yapılan savaşa katıldı ve kahramanlığı ile dikkat çekti. kül tegin, 21 yaşında iken çinli general caca ile yapılan savaşta da yer almış ve üç atını kaybetmişti. çinli askerlerin attığı 100’den fazla oktan kurtulmayı başararak, bu savaşın kazanılmasında büyük payı olduğu abidelerde yazılıdır.
    kül tegin, 26 yaşında iken göktürk devleti’ne başkaldıran kırgızlara karşı düzenlenen sefere de katıldı. sanga dağı’nın eteklerinde 710 yılında yapılan savaşta, kül tegin’in savaşçılığı çinlilerin de dikkatini çekti ve çin kaynaklarında onu ‘yenilmez savaşçı’ olarak gösterdiler.

    kül tegin 27 şubat 731’de 47 yaşında iken öldü. 1 kasım 731’de kendisine büyük bir cenaze töreni düzenlendi. törene çin, tıtan, tatabı, tibet, iran, soğd, buhara, türgiş, kırgız ve diğer devlet boyları da katıldı.
  • memnun'un kızı hostes'e deliler gibi aşık kaygısızlar karakteri. hostes de ondan hoşlanmaktadır ama bir türlü kavuşamamışlardır. memnun kültigin'den ziyadesiyle nefret ettiği için kızını ona vermemektedir, kültigin'in hostesi alabilmek uğruna kılık değiştirip adamları alper ve kürşat'ı anne babası kılığına sokması bile işe yaramamıştır. memnun yetmezmiş gibi bir de sonradan rakip çıktı, iyi huylu ve zengin fenasi. ama yine de hostes hep kültigin'i sevdi...
  • çetesindeki adamların adı alper ilen kürşat olan, onları abuk subuk darbelerle yamultan kaygısızlar karakteri...
hesabın var mı? giriş yap