şükela:  tümü | bugün
  • doğru veya yanlış meselelerinin tamamen kültürel olarak belirlendiği ve genellikle bir kültürün diğerinden daha iyi olduğunu söylemenin imkansızlığı fikri.

    yani bir batılıya göre yanlış olan doğuluya göre gayet doğru olabilir. ya da tam tersi.
  • doğulu bir aileye misafir gittiğinizde ikramları bolca yemeniz gerekir,
    karadenizli bir aileye misafir gittiğinizde ikramları ucundan almanız gerekmektedir..
  • öncelikle “kültür” kavramını ele alalım. kültür, latincede “ekin ekmek” anlamına geliyor. ayrıca mikropların belirli bir ortamda çoğaltılması anlamına da geliyor. bir toplumun ekip çoğalttığı maddi manevi her şeyi kültür olarak tanımlayabiliriz. “görecelik” ise “sana göre aşk laftan ibaret, bana göreyse hayatın anlamı, sen bu yolda böyle devam et, aşk layık olanda kalmalı.” ilhan şeşen amcamız göreceliği şarkısında böyle tarif etmiş.

    fuzuli, bâki amcalarımız neden acı çekmeyi maharet sayarlar? ülkemizde caferiler olarak bilinen insanlar, kerbela anma törenlerinde kendilerini zincirlerle döverek sırtlarını neden kan revan içinde bırakır? tasavvuf edebiyatının önde gelen ismi mevlana celaleddin neden ölüm yıl dönümünde neden “şeb-i aruz” denen düğün gecesiyle anılır? sorularına cevap aradığımızda, antropoloji ve sosyolojinin sahasına giren “kültürel görecelik” kavramıyla karşılaşıyoruz. antropolog, horace miner’ın 1950’li yıllarda yayınladığı “nacirema kültüründe vücut ayinleri” makalesi mazoşist ve sadist davranışların da kültüre özgü olduğu sonucunu ortaya koydu, bazı topluluklar ölümü coşkuyla karşılarken, bazı kültürler ölüm karşısında yas tutarak acı çekerler.
  • günümüzde her kültürün sosyolojik olarak ihtiva ettiği anlam ve değerler dünyası dahilinde ele alınarak incelenmesi gerektiği anlayışıdır.
    (bkz: anthony giddens)
  • kültürel görecelilik kültürün kendi kimliğini kazanmasıdır.

    “kaynak kültür + hedef kültür + ileti + kanal”

    yukarı da gördüğünüz formül, metin analizlerinde kullanılanılır. kültürel kodlamaların dil bilime yansıyan çözümlemelerini ve nasıl algı değiştirilirin üzerinde büyük etkisi vardır. aynı zamanda görsel sanatlar, etkili iletişim teknikleri vs. çoğaltabiliriz. özellikle bütün kavramların birbirine girdiği bu zaman diliminde. ayrıştırmak, bozmak, değişim geçirtmek yahut kültürel göreceliliği bozarak kültürel bütünlük sağlamak için güzel bir formül diyebiliriz.

    kültürel bütünlük: ortak bir kültür yaratmaktır. ortak göstergelerle hareket ederek algıyı ona göre düzenleyip iletişim kurmayı amaç edinir. niyeti ortak göstergeler ile yeni bir dil yaratmaktır. ör: peter brook (mahabharata)

    (bkz: açık yapıt) (bkz: göstergebilim) (bkz: heterojen) (bkz: postmodernizm) (bkz: peter brook) (bkz: kültürlerarası tiyatro) (bkz: mahabharata) (bkz: kültürel bütünlük)