şükela:  tümü | bugün
  • yok bir de kutsal kitap yapalım filmi. dolu bunlardan abartmayın.
    demirel bile bizden daha akıllı. ne diyor; dunku çamaşır bugünkü güneşle kuramaz. yani sene 1954. 70 yıl once yaşamış insanların ulke algısı.
    neticede ismi yol filmi ise bu bir ülke profiline bakistir.
    ama benim takıldığım enginara benzeyen gelsomina. bizde her köyün güzeli denecek cinsten. işte benim ülkemin erkeklerinin konuşmadığı ve utandığı, guzelin başka ülkelerde olduğunu düşündüğü hep baska bir ulke hayali kurduğu bir yol filmi sorunsalı.
  • “insan en zor kendini kandırıyordu, ama sağlam inandırdı mı, geri dönüşü de yoktu.” filmi. kandığınız yada kendinizi kandırdığınız her neyse ya süreç boyu mutsuz eder delirtir yada delirterek öldürür. fırsatları kaçırmayın değerlendirin diyor bağır bağır gelinim sana diyorum bu satırları yazan kızım sen anla.

    --- spoiler ---

    karşısındakinin kendini sevdiğine inandırmak hatasını sonuna kadar devam ettirdi gelsomina. üçüncü göz olarak bunu böyle net görebiliyorken hayatın içinde iken görüp de görmemezlikten gelmeye devam edenler için sanırım bu film. keşke bazen kendi hayatlarımıza da başka birinin hayatını izliyormuşcasına bakıp net görebilsek bazı şeyleri. yada kendi hayatımız olmadığı için net görebiliyoruzdur.

    çoğu insancıklar gibi bende dişi chaplin olarak gördüm bu kadını. ve o sirk cambazının dediği anda ki enginar yorumuna bayıldım hah tam olarak öyle dedim. yorum cuk oturdu. ama şirin bi enginar.
    --- spoiler ---
  • federico fellini'nin la strada'sı 20. yy film yapımcılığının başyapıtlarındandır. yavaş yavaş kürselleşen ve modernize olan insanlığın kaybolan masumiyetinin ve her birimizin seçmesi gereken yolların hüzünlü ve dokunaklı bir hatırası. italyan neo-gerçekçiliğinin tüm motiflerini barındıran birinci sınıf bir klasik.

    la strada, fellini'nin bir yönetmen olarak durdurulamaz yükselişini başlatır ki, bu filminden kısa bir süre sonra le notti di cabiria , la dolce vita ve otto e mezzo'yu tamamlayacak ve sinema tarihine damga vuracak yılların kapıları ardına kadar açılacaktı. fellini'nin filmi için yaptığı yorum ise onun hakkında her şeyi özetler nitelikte: "bütün mitolojik dünyamın eksiksiz kataloğu" diyor fellini.

    aslına bakarsak film fellini sineması için bir geçiş filmidir. daha sonra fellini ile klasikleşen sembollerin ve metaforların hakim olduğu kişisel gerçeküstü hayali filmlere geçişinin bir ön hazırlığıdır. fellini bu filmiyle ilk kez uluslararası beğeni kazanır ki aynı zamanda ''felliniesque'' diye tabir edilen filmlerinde sirk motifini kullandığı ilk filmidir.

    aklı dalgın ama altın kalpli masum bir genç kız olan gelsomina (giulietta masina)'nın hikayesine konuk oluruz bu büyülü filmde. gelsomina'nın annesi, yaşadıkları yoksulluğun pençesinde onu zampano (anthony quinn) adlı gezici bir sirk sanatçısına satmak zorunda kalır ki gelsomina ise italyan kırsalındaki sirk gösterilerinde zampano'ya eşlik ederken, hayatın ve aşkın acımasızlıklarını ve zorluklarını öğrenir.

    fellini, gelsomina'nın yaşadıklarını o kadar ustaca ortaya döküyor ki bir insanın işi gereği komik olması ile işinin dışında yaşadığı yürek parçalayıcı hüzünlü anlar arasındaki duygusal çizgiden seyirciyi hiçbir zaman dışarı çıkarmıyor. gelsomina'nın zihnini ve dünya hakkında nasıl düşündüğünü anlıyoruz ki evet o gerçekten masum fakat dünya üzerindeki gerçek kötülük yavaş yavaş onu parçalamaya başlayınca üzerindeki masumiyet aşınmaya başlıyor. film devam ederken onun iyi kalpli doğasının kararmaya başladığını görmek aslında kendi hayatlarımıza da birer pencere açıyor. bu bok çukuruna dönmüş dünyada masumiyetin beş para etmediğini anlıyoruz.

    gelsomina'nın karakteri sıcaklık, sevgi ve neşe doluyken, zampano dünyayı soğuk ve kalpsiz bir yer olarak görür. belki de bu filmin en yürek burkan tarafı, gelsomina'nın zampano'ya neşe getirme arayışıdır. gelsomina o kadar iyi niyetlidir ki zampano'nun değişebileceğine olan inancı hiçbir zaman tükenmez fakat zampano kendisine gösterilen sevgiyi görmezden gelmeye devam eder. içer sarhoş olur, istediği gibi davranmayınca onu döver, yeri gelir sokağa bırakır.

    zampano'nun gelsomina'ya davranış şekli korkunçtur fakat gelsomina her seferinde zampano'ya geri döner. işte tüm trajedi ve gerçeklik de burada yatıyor zaten. fellini bizlere dünyayı olduğu gibi gösteriyor ve her defasında seyirciyi gelsomina hakkında daha iyi bir şey için umut etmeye zorlamaktan korkmuyor.
  • fellini'nin dediğine göre 3 ana karakterinin 3 ana elementi simgelediği film. zampano toprak (earth), gelsomina su (water) ve soytarı da havaymış (air). imdb'nin yalancısıyım.
  • federico fellini'nin yazıp yönettiği; anthony quinn ve giulietta masini'nin başrollerde oynadığı 1956 yapımı film.
    bafta ve akademi ödülleri başta olmak üzere birçok yerden ödül almış. fellini ve masini'nin ödülleri toplamasına rağmen quinn'in bu filmi ödülsüz geçmesi ilginç olmuş. fakat bana göre de masini, özellikle mimikleriyle en azından bir ödülü hak etmiş gibi görünüyor. quinn'in en iyi başrol ödülünü alması için birkaç sene beklemesi yetmiş. bu filmde cüssesi, rolüne öyle yakışmış ki 10 sene öncesinden zorba'ya* göz kırpmış.

    --- spoiler ---

    filmde, kadınların efendi yerine piç tercihinin görece ilkel hallerini görmek mümkün. gelsomina'nın zampano'dan kaçmak istemesi, ama içten içe onunla kalma arzusu ve anlamsız sevgisi kendi sonunu hazırladı.

    gelsomina, asla zampano gibi biri değil. onların tek ortak noktası sirk hayatıydı. gelsomina gezmek, eğlenmek, değer vermek ve görmek istiyorken zampano yalnızca kendisine yardımcı olacak bir kadın arıyor. onun soru sormasını, konuşmasını istemiyor.
    gelsomina'yı dramatik bir şekilde terk ettikten sonra sadece bir başka yardımcı kadın alarak nerede akşam orada sabah hayatına devam edebilirdi. 4-5 sene devam etmiş de. gelsomina'nın ölümünü öğrenince üzülmesi, içindeki şefkatin ancak bir süreliğine nefes almak için ortaya çıkmasını sağlar. belki yıllar sonra gelsomina'ya kavuşması onun için bir heyecan yaratabilirdi, ama bu bile büyük ihtimalle geçici bir heves olurdu. bu çelik zırhlı soğuk insanı değiştirebilecek yegane şey bir çengelin iğnesi olabilir.
    ayrıca o nasıl adam öldürmek be zampano. lennie small'u da oynarmışsın, elinin ayarını sikeyim.

    --- spoiler ---