*

şükela:  tümü | bugün
  • rahmetullahi aleyh... kendisi müthiş derecede sigara tiryakisiydi.
  • 1304 (1888) yılında konya vilayetinin sarayönü kazasına bağlı, lâdik (halıcı) kasabasında dünyaya gelir. babasının adı mehmet, annesinin adı emine'dir. yusuflar sülâlesindendir. üç erkek bir kız olmak üzere dört kardeştir. yıllarca çobanlık yaptığından dolayı muhitinde çoban ahmet olarak tanınmıştır. sonradan elma soyadını almıştır.

    manevi bir yolla kendisine hüdâî adı verilmiştir:

    ol mevla’m koymuştur hüdâî adım

    melekler ederler gökte feryadım

    mevla’mın aşkından almışım tadım

    yansa da ayrılmaz haktan hüdâî

    hatice hanımla evlenmiştir. ikisi oğlan dördü kız olmak üzere altı tane çocuğu vardır. hâlâ hayatta olan çocuk ve torunları vardır.

    okur-yazarliği

    hikmeti ilahi ümmîdir (okuma yazması yoktur). bu durumunu şu beytinde dile getirmektedir:

    bir üstaddan okumadım, yol nedir erkân nedir.

    iım-i zahir okumadım, kalpteki bürhan nedir.

    ey beni yaratan hüda’m, cümle bilgi sendedir.

    dertliler geldi kapına, hem dermanı sendedir.

    imzasını atamadığı için mühür kullanırdı. mektuplarını kâtipleri yazardı. bir arkadaşından mektup geldiği zaman kâtiplerine okuturdu. cevabî mektuplarını da yine onlara yazdırırdı

    dinî kültürü hakkında “allâh ondan razı olsun, ben dinimi diyanetimi tabur imamımızdan öğrendim” demiştir.

    askerliği

    26 sene askerlik yapmış bir istiklâl savaşı gazisidir. kanal harekâtında ingilizlere karşı arkadaşları ile birlikte harp ederken, sağ om­zundan hilal şeklinde yaralanır. en yakın dört arkadaşının kahramanlıklarını ve şehit düştüklerini ya­ralı bir vaziyette seyreder. sonra oraları düşman istila eder. düşman askerleri yaralı askerlerimizi ‘ölmeyen kalmasın’ diyerek süngülerler. bu esnada başını bir şehidin kolunun altına sokar. düşmanlar hiç diri asker kalmadı diyerek uzaklaşıp giderler.

    orada, aç susuz yaralı bir vaziyette birkaç gün kalır. o anda bulunduğu yeri de düşman işgal etmiştir. ellerini açarak yalvarır: “allâhım! beni düşman eline bırakma.” cenabı hakkın izniyle hızır aleyhisselâm atıyla gelir. dedeme matarasından bir bardak aşk şerbeti içirir. ancak yarısına kadar içer, tamamını bitiremez. şerbeti içtikten sonra açlığı ve susuzluğu bir anda gider. yaranın verdiği ağrı ve hâlsizlik de son bulur. o zaman dili söylemeye başlar:

    ne garip garip bakan tih ile tûr’a

    ömründe kuş bile uçmadı bura

    seni hakk’a yaklaştırdı bu yara

    yansa da ayrılmaz hakk’tan hüdâî

    aşk elinden içtim aşkın dolusun

    yalvar ahmet sen rabbıyın kulusun

    hak yolunda arzuhâlin bulunsun

    ya muhammed sen hidayet gülüsün

    “gel seni hastaneye götüreyim” deyip atına bindirir ve kudüs’teki hastanenin ka­pısına getirir. hızır aleyhisselâm "seninle arkadaşlığımız bundan sonra da devam edecektir" deyip oradan uzaklaşır gider. hastanedeki­ler yaralı asker gelmiş diyerek içeri alırlar. biraz sonra hasta­nenin içerisi türüm türüm kokmaya başlar. bu nasıl askermiş diyen, elbiseleri­ni, potinlerini kokluyorlar. hastanede tedavi olduktan sonra tekrar cepheye koşuyor:

    askerlik hatıralarını anlatırken şöyle demişti: cephenin biri­sinde arkadaşımla birlikte düşmana esir düştük. esir kampı dağlık bir yerdeydi. etrafı nöbetçilerle doluydu. arkadaşım bana gelerek "ahmet.. ikimizin de burada esir durması vatanımız için zararlıdır. ben nöbetçileri meşgul edeyim. sen kaç kurtul cepheye git." dedi. ben de ona “senin yapacağın işi ben yapayım.” dedim. arkadaşım ‘yâ allâh bismillah’ deyip yanımdan kayboldu. aradan epeyce bir zaman geçtik­ten sonra arkadaşımla buluştuk. allâh'a şükürler olsun ikimiz de esir­likten sağ salim kurtulduk.

    seferberlikte değil insanlar, hayvanlar bile açtı. kazanın içerisinde koskoca bir kemik kaynar. havada uçan kuşlar yemeğe hücum etme­sinler diye kazanın başında eli sopalı muhafızlar bulunurdu. önümüze getirip koydukları zaman, iki kaşık şıkırtısından sonra hemen tüke­nirdi. topla tüfekle harp etmek şöyle dursun. süngü harbi yapardık. süngü süngüye geldiğimiz zaman, düşman elektrik çarpmış gibi o­lurdu. içimizde öyle yiğitler vardı ki, düşmanın attığı el bombalarını patlamadan kapıp tekrar düşmanın üzerine atarlardı.

    yaşasın komutanlar hazırız emrinize

    hangi düşman dayanacak çarklanan süngümüze

    atamızdan miras kaldı bu nazlı vatan bize

    var mıdır karşı çıkacak yıldırım harbimize

    “sen madalya almadın mı?” diye soranlara: “savaştan sonra madalya da­ğıttılar. geri hizmette bulunan bir askere madalya vermemişler. onun ağladığına dayanamadım. çıkarttım madalyamı ona verdim. bir se­vindi ki görecektiniz...” “sen neden gazilikten maaş almıyorsun? gazilik madalyası olanlar maaş alıyorlar.” denilince: “birkaç günlük askerliğim var, onu da paraya mı çevireyim.” demiştir

    cenabı hakkın, kullarına rahmet ve merhametinin bir eseri olarak gönderilen, mevlâ’mın bir askeri idi. osmanlının son dönemlerini yaşamış ve osmanlı askerlik terbiyesi almıştı..

    26 yıllık askerlik hatıralarını anlata anlata bitiremezdi. seferberlikte başından geçenleri anlatırken, hem kendisi ağlar hem de misafirleri ağlatırdı. istiklâl savaşı gazisi idi. o, açlık susuzluk ve yokluğun yaşandığı çileli harp yıllarını, kahraman mehmetçiğin kahramanlıklarını gelecek nesillere aktaran canlı bir şahitti.

    askerlik sonrasi

    vatanın kurtuluşundan sonra askerden bir gazi olarak memleketi lâdik’e dönmüş ve vefatına kadar burada örnek bir şahsiyet olarak yaşamıştır. hayvancılık ve tarımla geçimini sağlamıştır.

    zamanının çoğunu odasına gelen misafirlerine hizmet ederek geçirmiş, onları iyiliğe ve hayra davet etmiş, kimseyi ayırmadan herkese duâ etmiş, sohbetinde katılan hiç kimseyi eli ve gönlü boş çevirmemiştir. boş kaldığı zamanlarda dağlarda çobanlık yapmış, tarla ve bahçelerini ekip biçmekle meşgul olmuştur.

    hocasi hizir (a.s.)

    onu her yönüyle tanıyan bilen 40 sene arkadaşlık yaptığı hocası hızır aleyhisselâmdır. “hocamı yedi adım geriden takip ederim. hocam yüzüme baktığı zaman, yüzümün rengi solar. hocam bana derdi ki: ‘hüdâî! ben çok evliya ile arkadaşlık yaptım. sendeki hâli görmedim.” bazen, “bende bir şey yok. çobanın birisiyim” der. bazen de âdeta coşarak “oğlum benim hocam ilim deryasıdır. ne soracaksanız sorun. ben size bir peygamberin hayatını günlerce anlatırım. fakat sizler dinlemeye tahammül edemezsiniz.” derdi:

    söyleyen var söyleten var

    ilm-i hikmet öğreten var

    ol kapında bekleyen var

    affımı isterim allâhım.

    bir gün evinde abdest alırken hocası çıkagelir. heyecanlanır. hocası “mevlâna, sana bir abdest almasını öğretemedik” der. dedem de “ne yapalım efendim. bir çobanı peşinize taktınız. çoban bu kadar becerebiliyor” deyince “ahmet! ahmet! ne abdest arıyorlar, ne namaz; kalb-i selim arıyorlar... der.

    şiirleri

    dedemin kerametini arayanlar, onun en büyük kerametinin aşkla söylediği beyitleri olduğunu anlarlardı. yaşadığı her manevî olay için ayrı bir şiir söylemiştir. onun maneviyatta nasıl bir vazife gördüğünü, nelerle karşılaştığını, nelere vakıf olduğunu çoğu zaman beyitlerinden anlayabiliriz. şiirlerinde genel olarak noksanlık yoktur; şayet bir eksiklik veya bir yanlışlık varsa, bu durum dinleyen, nakleden, yazan insanlardan kaynaklanmıştır, diyebiliriz. kendisi beyitlerini okurken istediği zaman, istediği yerleri değiştirirdi. fakat hiçbir zaman ölçüleri bozulmazdı.

    gelen misafirler “hacı baba, biraz da beyitlerinden söyle de dinleyelim” derlerdi. dedem de beyitlerini aşkla okumaya başladığı zaman misafirler büyük bir huzur içinde, hem söylenen güzel beyitleri dinler hem de bir taraftan ceplerinden mendillerini çıkararak gözyaşlarını silerlerdi. içten, derinden, aşkla söylediği beyitler, çağlayan çeşme gibi akar, bitmez; ardı arkası kesilmezdi. “yoruldum biraz dinleneyim” derdi.

    son günleri ve vefati

    son zamanlarında hasta yatarken "sen gidince bizler ne yapacağız ahmet ağa?" diye ağlamaya başlayan misafirlerine, yataktan doğrula­rak "allâh var oğlum. allâh var, keder yok!" demiştir. evlatlarından birisi eline varıp, "baba hakkını helal et" dediği zaman "oğlum bende üç emanet var. onları sahiplerine verirsen, hakkımı helal etmiş olaca­ğım. sen olmasan da onlar emanetleri alıp götürecekler. ama sen de onları görsen iyi olur" der.

    ve tarihler 8 haziran 1969 perşembeyi gösterirken rahmet-i rahman’a kavuşur.

    vefatından bir kaç ay sonra. “haydi, odaya gel e­manetleri ver.” diye bir ses duyar. odaya geldiği zaman odanın kapısı kilitli olduğu hâlde iki kişi içeride namaz kılmaktadır. hemen o da na­maz kılmaya başlar. birisi bembeyaz örtüler içerisinde kapalı bir vazi­yettedir. açık olan konuşur. “sen otur dayanamazsın.” der. gece sabaha kadar namaz kılarlar. emanetleri isterler. emanetlerin birisi tayy-i mekân elbisesi. birisi mühür, öbürü de şeceredir. “beraber kabrine kadar gidelim. babanın kabrini birlikte ziyaret edelim.” derler. yolda giderler­ken bir şahıs bunları görür. “bu adam fazla yaşamaz” derler. kapalı ve bürgülü olan kabristanın biraz dışında namaz kılar. namaz kıldığı yerde o sene otlar kurumaz. kabirden ayrılıp ağaçlık bir yerden geçer­lerken içlerinden bir tanesi ‘allâh!’ deyince ağaçlar secdeye kapanır gibi olur. babam oraya düşer bayılır. onlar da giderler, gözden kaybolurlar.

    kabri, lâdik kasabası mezarlığındadır.
  • himmeti hazır olsun, lâdikli ahmet ağanın çok sevdiği dostlarından biri, zaman zaman hızır aleyhisselâm’ı göstermesi için ricada bulunur, ahmet ağa da söz verirmiş. günlerden bir gün, bir ramazan günü tam akşam ezanı okunurken hızır’ı görmek isteyen kimsenin kapısı hızlı hızlı çalınmış. adam sofraya oturmuş, top atıldı veya atılacak diye beklerken kapıyı çalana biraz da sinirlenerek kapıyı açmış ki bir de ne görsün? bir deve, deve yününden koca koca iki çuval devede sarılı, devenin de yularından tutan oldukça iriyarı bir kimse, onun da sırtında deve yününden yapılmış bir aba şalvar.. ev sahibine hitaben,
    -katran alır mısın?
    demez mi! ev sahibi tam akşam ezanının okunmak üzere olduğu bir sırada, rahatsız edilmesinin yanında bir de bu anlamsız soruya biraz sinirlenir ve deveciye kızarak,
    -tam katran satacak zamanı buldun be adam! hem ben şehir yerinde katranı ne yapayım, nereye kullanayım, çek deveni mübarek saatte insanı sinirlendirme
    der ve kapıyı kapatır. devecinin nereye gittiğine bile bakmadan evine girer. aradan günler geçer, yine ahmet ağanın ziyaretine gider, sohbet sırasında ahmet ağaya :
    -ahmet ağa söz vermiştin hani bana, hızır aleyhisselâmı gösterecektin?
    demesi üzerine ahmet ağa da,
    hızır aleyhisselâm kapına gelmiş ama sen kovmuşsun
    deyince, adam şaşırır.
    -ne zaman gelmiş de kovmuşum, ben hiç hızır’ı kovar mıyım? ahmet ağa da ,
    -ramazan günü tam iftar saatinde kapına katran satmaya gelen hızır aleyhisselâm idi,
    demiş.
    evet, atalarımız “her vakti hazır ol, her gördüğünü hızır bil” diye boşuna söylememişler. hızır aleyhisselâm ben hızır’ım diye boynuna levha asacak değil ya! esasen bizlerin her zaman dikkatli davranması gerekmektedir.
    allah hepimizin basiret gözlerimizi açsın..
  • türbesi başında dua edildiği takdirde, ilginç bir şekilde etrafa hoş bir koku yayıldığı söylenmektedir.