şükela:  tümü | bugün
  • lagom, isveclilere gore, isvec kulturunu ozetleyen ve yabancilarin kendi dillerine cevirerek anlayamayacagi bir kelime ve kavramdir. turkcesi "cok fazla olmayan, az da olmayan, kararinda" gibi bir tanimla ifade edilebilir. ancak yine de isvecliler, "kararinda olmak, orta, optimum, averaj" gibi kelimelerin sozcugu anlatmakta yetersiz kaldigini soylerler.

    lagom mantalitesinin isvec kulturune kimligini verdigi soylenir. dunyanin en yuksek gelir ve refah duzeyine sahip halklarindan biri olarak isvecliler gercekten de alcakgonulludur. insanlara baktiginda kimin daha yuksek gelirli oldugunu anlamak imkansizdir. bu konuda gercekten de gorgusuz degiller, ornekler verilebilir. ****. dunya savaslarina katilmayan isvec, politika ve ekonomide de lagomdur **.
  • en sevdiğim kelime. varsın isveçliler bile unutmaya başlasın, lagom benim en büyük arayışım. türkiye'de olanak var mı biliyorum ama benim için

    "life is lagom."
  • "...lagom, 'her şey kararınca; ne az, ne de çok' diye çevrilebilecek ve özetle, sıradan isveçli günlük yaşantısının her alanına hakim, isveçli ruhunu tutsak eden, içinde zaman zaman gizli ırkçılığı da taşıyan, binlerce kalıp, davranış, tavır ve duruşun nedeni olan hayat felsefesinin adı..." isveç göçmen dairesine açık mektup
  • ana dili türkçe olan biri için telaffuzu oldukça zor olan kelimedir. isveçliler looo-gomm şeklinde telaffuz edilmedikçe ne dediğinizi anlamayabilirler. bugün kısmen görülse de isveç'in bugünlere gelmesinde payı büyük bir yaşam tarzıdır.mesela lagom'u kanımca en iyi anlatan örnek volvo arabalarıdır. ne mercedes, bmw gibi gösterişlidir ne de diğer düşük modeller kadar mütevazi. tam ortadır volvo isveçliye göre. olması gerektiği gibidir.ne azdır ne de çok. işte ben bunu anladım.
  • kelime'nin(dolayisi ile kulturun) kokeninin isvec'in gecirdigi uzun kitlik doneminden geldigi konusunda enforme oldum. dogrulamaya useniyorum, bir yandan da gayet mantikli geldigi icin paylasmakta yarar var.

    kelimenin cikisi kitlik zamaninda (17. 18. 19. yuzyillar) komunitenin icindeki insanlarin eldeki yiyecek ve icecegi esit olarak paylasmasi. yani "ne az, ne cok" dendigindeki olcut, kisinin kendi bireysel az ve cokluk anlayisi degil, toplumun geri kalanina gore bulunan azlik cokluktur. yenecekse herkes esit yemeli, ac kalinacaksa herkes ac kalmalidir. zor durumda, eldeki kit imkanlardan baskasindan daha fazla yararlaniyor -veya zarar gorecek sekilde eldekileri dagitiyor- isen bu hos karsilanmayan bir duruma donusuyor. ve toplulugun geri kalanina gore kendini gozeten bir kulture evriliyor.

    kitlik donemlerinin uzunluguna mukabil, lagom kulturu o derece derine isliyor ki, isvec 20. yuzyilin ikinci yarisinda voleyi vurdugu zaman da yasamaya devam ediyor. gunumuz jenerasyonu elbette bu kulturu onceki kusaklar kadar cok yasamiyorlar ancak lagom kulturunun tamamen kayboldugunu soylemek de biraz haddini asmak, lagom'dan cikmak demek. isvec'in en son jenerasyonu, diger avrupa ulkelerine gore hala lagom'dur. zira isvecte kendini ovmek -hala- son derece rahatsizlik verici bulunan birseydir. isvecliler hala toplulugun geri kalanina kendilerini uydurmaya bakarlar. ornegin multinasyonel bir grup calismasi yapiyorsaniz o gruptaki tartismalari bir isveclinin baslatmayacagindan emin olabilirsiniz.

    bu toplumun geri kalanina gore kendini ayarlama dusuncesi, diger yandan, asiri self-conscious * bir halet-i ruhiye yaratarak, baska bir noktadan da psikolojik patlaklar vermekte.
  • isveççe öğretmenim bu durumu standard bir ev, iki çocuk ve volvo araba sahibi olmak olarak açıklamıştı. bir de şarkısı var ki derste koro halinde söyletmişti bize. aah ah güzel günlerdi.
  • amerikalilarin ve turklerin kavramakta, ve bilhassa, uygulamakta cok zorluk cekecekleri bir sosyal kavramdir.
  • isveç'te refah devletinin düzgün işlemesini sağlayan kültür.

    isveçli bir zengin lagom kültürü sebebiyle her ne kadar zengin olsa da amerikan rap şarkıcıları veya hint rajaları gibi görgüsüz yaşamaz, bu yüzden fazla para harcamaya da ihtiyaç duymaz ve "niye ben vergi veriyorum da o işsizlik maaşı alıyor? o para benim hakkım" demez. isveçli bir yoksul da lagom kültürü sebebiyle devlet yardımlarından ideal bir şekilde faydalanır, devletten daha fazla yardım beklemez.

    günümüzde isveçlilerin lagom'dan uzaklaşması, lagom'dan bihaber göçmenler, globalizm gibi faktörler sebebiyle lagom görünür bir şekilde etkisini yitirse de izleri hâlâ isveç kültüründe bulunur.