*

şükela:  tümü | bugün
  • alman mimar..bauhaus da görev yapmı$, naziler kapatınca amerikaya kaçıp iit de çalı$mıştır..modernizmin onculerindendir..less is more onermesi ile modernist anlayisa yon vermistir..mimari eserleri kadar tasarladigi mobilyalari da onemlidir, guzeldir..
  • (bkz: bauhaus), (bkz: less is more)
  • ludwig mies van der rohe, 1886 aachen, almanya doğumludur. modern zamanların en önemli mimarlarından biri kabul edilir.
    prusya klasisizmi teknikleri üzerine bir stil geliştirmiş bunun yanı sıra esas olarak rus konstrüktivistlerinden ve hollandalı de stijl akımından etkilenmiştir, ki isminden de hollanda asıllı olduğunu anladığımızı eklemek isterim.
    mies van der rohe'nin stilinin ana unsurlarından biri cam ve çeliği çok ağırlıklı kullanmasıdır, "less is more" mottosu ise zaten eserleri için yapılmış en başarılı tanımdır gözümde.

    epey kaprisli bir mimar olduğu, yaptığı çeşitli binalarda sonradan en ufak bir modifiye yapılması halinde ortalığı birbirine kattığı, hatta rezidans olarak düşünülmüş apartmanlarda, apartman sakinlerinin perde vs. kullanımına kısıtlamalar getirmekte bir sakınca görmediği ise mimari tarihi derslerinde masal gibi anlatılır dinlenir.

    en önemli eserlerinden biri olan plano, illinois'daki farnsworth house'dur, ki bir konsept üzerine yapılmış modern zamanların en başarılı kişisel amaca hizmet eden yapılarından biri sayılmaktadır (en azından ben öyle sayıyorum). ormanın içine inşa edilmiş transparant ve sanki orda yokmuş gibi yapan, gene cam ve çelik kullanılmış bir kır evidir. hayranlık uyandırır farnsworth house, bir modern zaman ikonu olarak yerini alır mimari tarihinde.

    mies van der rohe ise weissenhof projesinin artistic direktörlüğünü ve en önemlisi bauhaus'un bir dönem yöneticiliğini yapmış kişi olarak zaten yerini almıştır o hall of fame'de. bütün bu başarının ve arkasında bıraktığı şahane eserlerin ardından da 1969 senesinde, son yapılarının hemen hepsinin bulunduğu chicago'da ölmüştür. bu da kendisine bir tribute olsundur.
  • başyapıt olarak adlandırılabileck eserleri arasında, farnsworth evinin yanı sıra barcelona pavyonu da yer alır
  • mimar olmakla olmamak fikri arasında gidip gelen kişilere, yapıtları bir an önce tanıtılarak, kıskanıp, mimar olmaları sağlanabilecek örnek kişi.
    hatta bu kişilere aynı zamanda frank lloyd wright** ve lecorbusier** bombardımanı yapılırsa, şaşkına döndürülüp mimarlık tarihi mastırı yapmaya niyetlenmeye kadar götürülmesine yardımcı olur*
    cam-çelik büyücüsü
  • asil adi ludwig mies'dir. 19 yasina kadar bir tas ustasi olan babasinin yaninda calistiktan sonra 1905te aachen'den berlin'e tasinir ve mimar ve mobilya tasarimcisi olan bruno paul (bkz: art nouveau) ile calismaya baslar. 20 yasinda alois riehl adindaki bir filozof kendisinden bir ev tasarlamasini ister. bu mies'in aldigi ilk istir. bu yillarda karl friedrich schinkel ve frank lloyd wright'in eserlerini inceler. 1912de kendi mimarlik burosunu kurar. meslek yasaminin ilk yillarindan itibaren gokdelenlere karsi ozel bir ilgi duyar. 1921'de bir yarisma icin tasarladigi friedrichstrasse gokdeleni celik iskeleti ve cam cephe ortusuyle ilerki yillarda tasarlayacagi yuksek yapilar hakkinda ilk ipuclarini verir. yine ayni yil 8 yillik evligini sonlandirir ve isminin sonuna annesinin kizlik soyadi olan rohe'yi ekleyerek ludwig mies van der rohe olur.
  • 1920lerde modern sanati ve modern mimarligi destekleyen avantgarde gruplarin icinde bulunur, dergiler cikartir. 1930larin basinda avrupanin onde gelen mimarlariyla birlikte stuttgart'ta weissenhof project adindaki donemin modern mimarlik anlayisini yansitan bir toplu konut projesinde yer alir. 1927de unlu barcelona pavyonu'nu tasarlar. yine o yillarda lilly reich ile tanisir ve 10 yildan fazla bir sure beraber calisirlar. 1930da su anda 97 yasinda olan unlu amerikali mimar philip johnson ile tanisir. johnson, moma'da duzenlenen ilk mimarlik sergisi olan uluslararasi modern mimarlik sergisinde mies'in eserlerinin de yeralmasini saglar ve bu sergiyle birlikte mies ismi amerikada duyulmaya baslar.
  • 1930dan 1933e kadar zamaninin en onemli modern mimarlik merkezlerinden biri olan bauhaus'un direktorlugunu yapar. 1933te nazi yonetiminin baskilariyla bauhaus kapatilir. bu yillarda hem ekonomik hem de siyasi zorluklar nedeniyle mies'in almanya'daki hic bir tasarimi gerceklesmez. 1937de amerikaya tasinir. 1938den 1958e kadar chicago teknoloji enstitusunun (armour institute of technology) mimarlik bolumunun baskanligini yapar. 1940larda ayni okul icin yeni bir kampus yapmasi istenir. yine ayni yillarda hayatinin geri kalanini beraber gecirecegi sanatci lora marx ile tanisir. farnsworth houseun yapimina da bu yillarda baslanir. 1944te amerikan vatandasi olur.
  • 1950ler mimarin buyuk olcekli projeler gerceklestirdigi yillar olur. 1951de lake shore drive apartments'i, 1954'te muhteşem seagram binasi'ni (bkz: seagram building) tamamlar. 1962de yeni ulusal galeri'yi (new national gallery) tasarlamasi icin berlin'e davet edilir. insaat sirasinda bir kaç defa berlin'e gidip geldiyse de 1968deki acilisa gelemez. 17 agustos 1969da chicago'da olur.