şükela:  tümü | bugün
  • nokia konusundaki görüşlerini paylaştığım yazar.
  • top gelmeyince camdaki mahalle kızlarına bakarken gol yediğinde takım arkadaşları tarafından kalay basılan masum insandır kendisi..
  • antik yunan'da yaşamış filozoflar bilgiyi her zaman iyi bir hayat adına, erdemli, mutlu bir yaşama nasıl sahip olunacağını öngörerek kucaklamıştır. hatta polisin varlık nedeni bile, iyi bir yaşama ulaşma arzusuna dayanmaktadır. onlar için bilgi ile iyi yaşam arasında bir bağ vardır. platon ve aritoteles'in metinlerde bunu bulabilirsiniz.

    temel hatlarıyla "bilgi" kavramı üzerindeki bu anlayış francis bacon'a (16. yüzyıl) kadar sürer. bacon bu bağı sorgulamıştır. sonucunda bu sorgulama, bilginin iyi yaşam idealinden kopmasına yol açmıştır. dolayısıyla bilgiye yüklenen anlam kümesi de değişir. bilgi yine toplumsalın kuruluşunda rol almakta ancak bilmek artık güçlü olmakla anılmaktadır. bacon’a göre bilmek, bilme sürecinin nesnesi üzerinde kontrol sağlamaya yarar. dolayısıyla bilgi, güçtür. doğa araştırmasının temel amacı, ona hâkim olmaktır.

    ikinci paragrafta aydınlanmanın, akıl çağının, modern zamanların altında yatan fikir vardır. hakim olmak. bilginin kullanım amacı, günümüz kapitalist toplumlarında, egemen sınıfın elinde bir "güç" olarak nerelere varmıştır. riyakarlıktır böylesi bilgi anlayışı, ileri gideceğim düpedüz aşağılıktır hatta.

    ilk paragraftaki bilginin erdeme çıkan yolu ise onurludur. insanın özlemlerini dile getirir. nasıl yaşayacağımıza hatta belki daha derli toplu bir ifadeyle nasıl daha mutlu (bu mutluluk, bir metaya sahip olunduğu zamanki uçucu, hayal ürünü bir kelimeyi değil; filozofların bahsettiği, kişinin bizzat kendinden ve içinden gelen kavramı imlemektedir.) olacağımıza yönelik düşünme çabasıdır. peşin hüküm veriyorum ama ziyanı yok; mahalle macindaki kaleci, birinci paragrafta anlattığım gibi bilgiyi kucaklamak isteyen bir yazardır. az kalmıştır böylesi. turgut uyar'ın tabiriyle, alışkanlıklara karşı "kaşıntısını" herkese bulaştırması dileğimle.

    not: kafka hakkında yanılıyor o ayrı. zira dava ve şato'yu görmezden gelmek gaddarlık olur. :)