şükela:  tümü | bugün
  • 1937 yilinda iskenderiyede dogup 1982 yilinda moskovada ölmüştür. yunanistan disinda muhtemelen en cok ulkemizde taninmaktadir.

    (bkz: ta tragoudia tis haroulas)
  • haris alexiou ve yorgo dalaras, loizos'un şarkılarını seslendirerek başlamışlardır müzik yaşantılarına.
  • 22 ekim 1937de mısırın iskenderiyesinde, göreceli olarak varlıklı bir ailenin çocuğu olarak doğdu. babası kıbrıs asıllı andreas loizos, annesi rodoslu despina manaki'ydi. iskenderiyenin rum mahallelerinde rahat ve güzel bir çocukluk geçirdi. 14 yaşında babasından ona bir keman almasını ister, müzik okuluna yazılır fakat çok otoriter hocasından dolayı müzik okulunu bırakır. kendi başına çalışmaya ve denemeler yapmaya başlar, piyano ve kemanında ilk melodileri oluşmaktadır. 17 yaşında üniversite eğitimi için atinaya gider, 1955 yazında eczacılık fakültesine kaydolur fakat 1 yıl sonra kendisini tatmin etmediği için terkedecektir. 1956da yüksek ticaret okuluna kaydolur, burada müzikle de uğraşmak için gerekli zamanı bulacaktır. 1960ta nihai bir şekilde eğitimini yarıda bırakır ve kendini en iyi müzikle ifade ettiğini farkeder. bu kararı aldığı bursların kesilmesine neden olur, artık tek geçinme kaynağı babasının gizlice gönderdiği paradır. dramatik bir şekilde fakirdir, farklı arkadaşlarında konaklar, yemek karşılığında garson olarak çalışır.
    1960da ilk şarkısı, gazetede gördüğü bir federico garcia lorca şiirini "to tragoudi tou dromou"yu besteler (yolun şarkısı). 1962nin nisanında sfem (yunan müziği dostları cemiyeti) kurulur, ve orada, aralarında mikis theodorakis, dionisis savvopoulos, maria farandourinin de olduğu bir çok farklı müzik insanıyla tanışma şansını bulur. sfem orkestrası manos'un şefliğinde konserler vermeye başlar ve çok başarılı olur. 1964te mitropoulounun "o dromos"
    (yol) ve "o stratiotis" (asker), ve negropontisin "to akordeon" (akordeon) ve "3. pagkosmios" (3. dünya savaşı)'nın sözlerine beste yazar. sfem'in kurulduğu yıl manos 1 yıl sonra evleneceği söz yazarı m. limnou ile tanışır. savvopoulos ve farandouri ile beraber kolonakide bir boiteta günlüğü 100 drahmiden çalışır. 1966da kızı mirsini dünyaya gelir ve lefteris papadopoulosla tanışır: onunla olan dostlukları çok güzel ve çok sevilen şarkıların ortaya çıkmasını sağlıyacak. 1967 ihtilali ve albaylar cuntası çok şeyi değiştirir, önce savvopoulos sonra theodorakis tutuklanırlar, manos eşi ve kızıyla ingiltereye kaçar fakat çok yalnız ve parasızdır. 6 ay sonra yunanistana döner ve lefteris papadopoulosun evinde kalmaya başlar, artık ikisi ayrılmaz dost olmuşlardır. saatlerce şarkılar üstünde çalışırlar ve manos'un ilk albümü 1968te biter: adı "o stathmos"dur (istasyon). sözler lefteris papadopoulos ait olan albümün başlıca yorumcusu yorgos kalatzistir. bu albümü çok büyük başarı yakalıyacak, ve bu başarı manos'a yeni ihtimallerin kapısını açacak: tiyatro ve sinemadan teklifler alır. ekonomik olarak nefes alacak ve eşiyle yeni bir eve taşınır. bu ev hergün, manos'ta yeni ilahlarını gören yeni besteci ve müzisyenlerle dolup taşmaktadır. kalatzis ve giorgos dalarasta bunların arasındadır, ve manos 1970de bir sonraki albümü "thalassografies"i (deniz yazıları) bu iki kişi üzerine dayandırır. sözler tekrar lefteris papadopoulosa aittir. bu albümde göze batan şarkılar arasında "sevah o thalassinos" (denizci sevah), "i gorgona" (deniz kızı) ve "jamayka" bulunmakta, manos ilk defa sevah o thalassinos ile kendine ait bir şarkıyı yorumlayacaktır. lefteris papadopoulos ile beraber başka şarkılar da yazacaklar, "ah helidoni mou" (ah benim kırlangıcım), "ta poulia" (kuşlar) ve "den tha ksanagapiso" (bir daha sevmiyeceğim). 1971de üçüncü albümü "nahame ti nahame" (olsaydı ne olsaydı) bitecek, bu albümde modern yunan müziğinin en temel örneklerinden biri sayılan "to zeimbekiko tis evdokias" (evdokia'nın zeybeği) ile büyük bir başarı yakalıyacaktır.
    eşinden ayrı kaldığı 1971de kıbrısta d. sitzani ile tanışıp evlenecekler. burada manos sistematik bir şekilde yannis ritsos, yorgo seferis, nikos engonopoulos, odiseas elitis ve nazım hikmet okuyacak ve inceliyecek. ikinci karısı daha sonra bu evde geçen günlerin unutulmaz ve müthiş olduklarını söyleyecek. bu esnada yazdığı bir çok şarkı sansürden dolayı yayınlanmıyacak. 17 kasım 1973 gecesini manos hiç bir zaman unutamaz, güvenlik güçleri manosu tutuklayıp hapise atar, ancak 9 gün sonra serbest kalır.
    atina politeknik olaylarından önce manos yeni bir albüm çalışmasına başlar, 1974 "kalimera ilie" (günaydın güneş) albümü yayınlanır, burada haris alexiounun da yorumladığı şarkılar bulunmaktadır. askeri yönetimin düşmesiyle manos ta tutuklanma ve sınır dışı edilme korkularından kurtulacak (kıbrıs pasaportu taşımaktadır), sansüre takılmış şarkılarını yayınlıyacaktır. 1975te "ta negrika" (zenciceler) (aslında zencilere değil, sözlerin sahibi olan negrepontis'e bir ithaftır) ve yeni şarkılarla "ta tragoudia tou dromou" (yolun şarkıları) yayınlanacaklar. aşırı sigara, alkol ve düzensiz hayatın sonucu olarak ilk sağlık sorunları baş göstermeye başlıyacak aynı dönemde.
    sendika mücadelesini anlatan "ta tragoudia mas" (şarkılarımız) albümünde şarkıları giorgos dalaras seslendirir ve albüm 100.000den fazla satar. daha önceleri "ancak gece kulünbünde şarkıcı olur" dediği haris alexiou için bir albüm hazırlar ve onun hakkında söylediklerini geri alıp "mükemmel bir sesi ve ruhu var" der. bu beraberliğin ürünü "ta tragoudia tis haroulas" (haroulanın şarkıları) olur.
    1980de başlıca yorumlayıcısı dimitra galani olan yeni bir albüm, "gia mia mera zois" (bir günlük hayat için) çıkar, bu albümde kendisine ait bir aşk şarkısı olan "se akoloutho"yu (seni takip ediyorum) manos başarıyla yorumlayacaktır.
    sağlık sorunları artarak devam etmektedir: günde beş paket sigara içmekte, kendini ölümsüz düşünerek yaşamaktadır. 11 ekim 1981de genel kalp sorunları, böbrek yetmezliği ve tansiyon sıkıntısı ile devlet hastanesine yatırılır fakat çıktığında gene dikkat etmiyecektir. yoğun bir şekilde yannis ritsosun tercüme ettiği nazım hikmet şiirleri üstünde çalışmaktadır, müzik şirketleri bu şarkılar satmaz diye sürekli albümün çıkmasını engellemektedir. albüm nihayetinde 1982de 14 şarkıdan oluşacak ve "grammata stin agapimeni" (sevgiliye mektuplar) adı ile çıkacak. 8 haziran 1982de beyin kanaması geçirecek. 16 ağustosta moskovaya gider, kendisi bu yolculuktan asla dönemiyeceğini yakınındakilere söylemektedir, ve bu öngörüsü doğru çıkar. 7 eylül 1982de ikinci bir beyin kanaması geçirir, 17 eylül 1982de, öğleden sonra 3te gözlerini hayata yumar.
  • olimpiyat stadyumunda yıllarca bestelerini söyleyen arkadaşları anısına bir konser vermiştir ve bu konserin 2cd den oluşan bir albümü de çıkmıştır.

    manos loizos - afieroma

    - giorgos dalaras
    - haris alexiou
    - dimitra galani
    - giannis kalatzis
    - vasilis papakonstantinou

    1 . to zeibekiko tis evdokias
    2 . o dromos
    3 . exo ena kafene
    4 . deka palikaria
    5 . i douleia kanei tous antres
    6 . i gorgona
    7 . mia kalimera
    8 . poios to xerei
    9 . proino tsigaro
    10 . ki an eimai rock
    11 . s akoloutho
    12 . tritos pagkosmios
    13 . o arhigos
    14 . to laiko to kafeneio
    15 . poso s agapo
    16 . tzamaika
    17 . delfini delfinaki
    18 . tha kleiso to parathyro
    19 . mi me rotas
    20 . teli teli
    21 . to palio roloi
    22 . paporaki
    23 . tse
    24 . o stratiotis
    25 . se psaıno
    26 . o gero - negro djim
    27 . i mera ekeini de t' argisei
    28 . lionoun ta neiata mas
    29 . to dentro
    30 . antio file
    31 . t akornteon
    32 . kalimera ilie
  • sesi insanda; hiçbir şeyi takmama, egeye karşı aylak aylak müzik dinleme, güneşlenme, uyuklama isteği uyandıran müzik insanı.
  • haris alexiu'nun trende memişlerini hoplata hoplata "olmasa mektubun" ya da "hersey seni hatirlatiyor" sarkisini soyledigi klipte goruntuleri arka plana düsen insan.. yakisikli bir akdeniz erkegi.. http://www.facebook.com/…p?v=105520628999&ref=share

    şu güzel ortami bozmak istemem ama tren giderken, o sarsintinin sesini duymadiginiz halde haris teyzenin memişlerinin hoplamasi cok dikkat cekici degil mi? yani tüm vucut sabitken oynar tarafin orasi olmasi falan yoksa sapik olmadigimi düsünüorum.

    bu arada ekstra bilgi olarak, kıbrısta doğuyor, misirda yetişiyor ve 17 yaşında yunanistana gidiyor. orada sosyalist ortamlarda kendine yer ediniyor.. nazim hikmetten bile şiirleri besteliyor. yunanistan komunist partisinin saygin üyelerinden biri oluyor bir yandan da. 1970 gibi cuntadan kaçıp rusyaya sığınıyor. 82 yilinda da orada vefat ediyor.. 85 yilinda atina olimpiyat stadinda 50000 kisi dinliyor sarkilarini haris alexiu, george dalaras, mikis teodarakis dahil (zülfü yokmus.. nasil oldu kacirdiysa) bissuru büyük sarkicinin sesinden.. 2006yi da sanirim yunanistan manos loizos yili ilan ediyor. o sene barlar basilip zorla manos sarkilari caldiriliyor.. son cümlede yalan konustum..
  • (bkz: o stathmos)
  • bebemin adini 'manos' koysam dedirten.
  • her yaptigi besteyi sevdim. eksiksiz. her birini. ama bir tanesi... uykulardan uyandirdi dinlettirdi kendisini bana. su anda oldugu gibi. poios to kserei; ya da turkcesiyle kim bilir?

    ergenlik donemimi gecip, kadinlik gunlerimi yasadigim gunlerde bir gun bile ayrilmadi yanimdan, alexiou oldu, portokaloglu oldu, dalaras oldu, papakonstadinou oldu, thomaidis oldu, kalatzis oldu, galani oldu. loizos sevgisi, yunanistan sevgisini, yunanistan sevgisi en yakin arkadaslarimi getirdi. ve bir gun... h mera ekeinh den tha argissei (o gun cok uzak degil) dinlerken geldi sevgili oluverdi o en yakin arkadaslardan biri. loizos mu artirdi bu askin siddetini? haris mi? giorgos mu? dimitra mi? ama onun sayesinde ogrendim tipota den paei xameno s'tin xameni sou zoi (bosa giden hayatta aslinda hic birsey bosa gitmez) oldugunu. ondan paporaki tou mpournoba'nın (bornova'dan kalkan kucuk gemi) beni suyun ote yanında taşımasını istedim, ona sordum geceleri ev bombosken neden sanki sevgilim evdeymis gibi hissettigimi pes mou pws ginetai afexis phixi to s'okero (soyle bana neden boyle hissediyorum) diyerek, devrimler yaptim kesinlikle gunesi sarhos ederek (fa ton mefiswme ton hlio; sigoura nai), birilerini istedim sabah sigarami istedigim gibi (ki egw se zitao san proino tsigaro), is cikislarinda dilimde se pente wres (saat 5) evime geldim, aci deneyimlerle, erkeklerin sut annelerinin cingeneler oldugunu, bu nedenle hic bir askta cok uzun kalmadiklarini ogrendim (gyftissa tone vyzaxe)...

    iyi ki varmissin be loizos... iyi ki hala geceleri uykumdan kulaklarimda bir muzikle poios to kserei... kim bilir? diye sorarak uyaniyorum.

    http://www.youtube.com/…-hl6bljoxxw&feature=related