şükela:  tümü | bugün
  • abstract cizgilerden olusan, canli renkli resimler yapan, benim cok sevdigim bir ressamdir kendisi.
  • 1940 larda amerikada olusan ve abstrakt ekspresyonism olarak bilinen akimin onemli temsilcilerinden biri. bu akimin diger bir onemli ismi de jackson pollock'tur. rothko'nun resme yaklasimi resmi tamamen renk, bicim, derinlik gibi formal elemanlara indergeyen bir tavir gibi gorunse de esasinda rothko'yu formalist olarak tanimlamak haksizlik olur. formel gibi gorunen yaklasiminin ardinda cok derin bir ruhanilik ve de siirsellik arayisi yatar. kendisi bunu soyle acikliyor: "ressamlar arasinda cokca kabul goren bir inanis iyi resmedildigi surece neyi resmettiginizin onemli olmadigidir. bu akademizmin ta kendisidir. hicbirsey hakkinda olan iyi resim diye bir sey yoktur".
  • duz dumduz zeminler, insanin dikkatini sokagin diger ucundan kendine cekicek kadar goz alici renkler, hazirlanirken malzemeden calinmamis tualler.
  • (bkz: rothko chapel)
  • resim degil meditasyon yapan kimse. ve resimlerine bakarken de oyle yapmanizi ister. soyle ki:

    zamaninda rothkodan bir restoranin duvarlari icin bir dizi resim calismasi istenmis. yapmis yapmasina da, son anda insanlarin resimlerinin onunde yemek yemelerini istemedigine kanaat getirmis. butun seriyi cuzi bir fiyata tate galerisine satmis, bir tek sartla. eserler duvarlari grinin belli bir tonuna boyali, tek bir odada, los isik esliginde onun dizdigi sekilde surekli sergilenecekler. boylece sanatseverler o odaya girip kendi caplarinda meditasyonlarini yapacak, rothkonun resimleriyle arasinda olana benzer bir his yasayabilecekler.

    bu oda su an itibari ile tate modernin ikinci katindaki landscape bolumunde bulunmaktadir. kanimca odanin oldukca genis iki girisi olmasi ve yerdeki parkelerin gri degil de acik kahverengi olmasi rothkoyu mezarinda ters dondurmus olmali. ama olsun. gene de cok meditatif bir deneyim. yasam bir deneyim bari deneyin*
    http://www.tate.org.uk/…lectiondisplays?roomid=2653
  • muritlerinden biri icin (bkz: barnett newman/#7640203)
  • hayatın pause tuşunun olduğunu kanıtlayan ressam.

    onun resimleriyle ilk karşılaşıldığında hissedilen bireysel zaman ve evrensel zaman eşitlenmesi ve tam da bu ikisinin eşzamanlı hale getirildiği anda ikisi arasında oluşan boşluk, aklınızdaki düşünceleri tuale yansıtmanızı sağlar ki bu da rothko'yu meditatif kılan şeydir kanımca. belirlenmiş renk yoğunlukları arasında bilinçaltınızdakileri ve bilinçdışınızdakileri bilinç düzeyine çıkarırsınız çünkü onun resimleri bu iki zaman arasındaki boşluğu öyle belirgin ve doldurulmaması imkansız kılar ki elinizde olmadan balıklar ağaçlara çıkarlar. sizi düşünmeye ve lirik farkındalığa iteler; sınırlarınızı sorgular. insanlığın hala düşünebiliyor ve hissedebiliyor olduğunu kanıtlamak ister yarattığı renkli boşluklarda, ki sadece bu bile rothko'yu sevmek için yeterli bir nedendir...
  • duvarlarimda ki kirmizi resimlerin suskunu, durmus, olmus kirmizisi:

    http://twebzine.no.sapo.pt/rothko.jpg
  • bazi cok bilmislerin tarzini dindar bir yahudi aileden gelmesine bagladigi rus, ayriyeten amerikali. resmin, cizimin yasak olmasi saligina gizli bir baglilik duydugu ve bu yüzden tanrisal mükemmelligi baska bir sekilde resm ettigi söylenir. ilginc ve üzerinde bir saniye düsünülmesi gereken bu görüse, at yalani dürteryim inanani denir. 2 sene yale'de okumuslugu ve terk etmisligi vardir bir de.
  • estetik olarak figur kalabaligini resminde azalttigi oranda, eserlerinin ele gecirici guclerini katlayarak arttirmis kisi. dairesinde olu bulundugu sabahin oncesinde buyuk bir umutsuzluk ve depresyon hali icerisinde hayata getirdigi son resimlerindeki karanlik gardi dusmus hakimiyetsizlik halinin yillarla beraber paletine kalici olarak misafir ettigi koyu tonlar biyografik anlamda cok muhim noktalara temas eder. renk ile iliskisi ozgurce gelismistir, zira kendisini bir color-field ressami olarak anlamak isteyenlere cok sert bir sekilde karsi cikmistir. omru boyunca insan dramasi ve ilahi acilarin paylasimini, kurallarini yillar sonunda organik bir suzgecten gecirerek belirledigi (surrealizm'e sirtini donus) dili araciligi ile ortaya koymak gayesinde olmustur. cesitli donemlerde galericilerin eline dustugu ve kendisine zarar getiren duzenlemeler icerisinde bulundugunu soylemek yanlis olmayacaktir, suphesiz ki bu donemde kaybettigi en degerli varliklardan biri clyfford still ile kopan arkadasligi
    bu gidisatin habercisi rolunu oynamistir.

    resimleri ile ruhani bir baglanti kurabilen herkes, onun insan duygular uzerinde etken kilabildigi manipulatif bilincini omur boyu mutluluk ve huzun arasinda bir yerlerde beraberinde tasiyacaktir.

    "a picture lives by companionship, expanding and quickening in the eyes of the sensitive observer. it dies by the same token." mark rothko