şükela:  tümü | bugün
  • google'ın yeni tasarım diline verdiği ad.

    http://static.googleusercontent.com/…ial-design.pdf
    http://www.youtube.com/watch?v=q8txgczxenw

    "design is the art of considered creation. our goal is to satisfy the diverse spectrum of human needs. as those needs evolve, so too must our designs, practices, and philosophies. we challenged ourselves to create a visual language for our users that synthesizes the classic principles of good design with the innovation and possibility of technology and science.

    a material metaphor is the unifying theory of a rationalized space and a system of motion. our material is grounded in tactile reality, inspired by our study of paper and ink, yet open to imagination and magic.

    this is material design."
  • fena halde ios 7 arayüzlerini andıran tasarım akımı.
  • ios 7 esintileri sezilen tasarım akımı. müzik değiştirip ses açıp kapadığımız yer sanki ios 7'deki control center. flat design'i evirip bükmüşler napsak adını, bari material design olsun demişler.
  • bankalar dahi flat design felsefesinde marka yüzlerini yenilerlerken, sırf ios daha önce yaptı diye android in geri kalmayıp pek tabi öne süreceği dizayn mottosu. androild "l" (le cola 'nın l si) sürümü için gelip, bütün google servislerine yayılacaktır.

    motto diyorum çünki google material sadece bir guideline, yani bir tasarım ilkesi. ve de google ilk defa tasarım ilkelerini bu kadar anlaşılır ve sade bir şekilde geliştiricilerine anlattı.

    material, telefonunu bir kağıt gibi, gerçek bir materyal gibi algılama ilizyonuna sürüklüyor kullanıcıyı. ve de animasyonların, rotasyonların, geçişlerin tasarım ilkeleri sayesinde her uygulamada aynı şekilde uygulanması belirli bir süreklilik katıyor arayüze.

    hatırlarsak ios7 de jony ive 'ın yaptığı da tasarım ilkelerini çok anlaşılır bir şekilde geliştiricilerine aktarmasıydı. bu da her uygulamanın bahsettiğim sürekliliği sağlamasına sebep oldu.
  • gördüğüm en şişirme tanıtım dökümanlarına sahip. tanıtım dökümanını okuduğunuzda "ne değişti?", "farklı ne var?" sorularına hiçbir şekilde yanıt alamıyorsunuz.

    "materyal, oranlı yüzeyler ile bir hareketler sisteminin birleşimini izah eden birleştirici bir metafordur"

    fularımı takıp okudum yine hiçbir şey anlamadım. belki tasarım dilinde olabilecek en anlaşılır ve muğlaklıktan uzak ifade budur. ama eğer geliştiricilerin sahiplenip kullanması beklenen bir sistem sunuyorsanız bu dil zırvadan başka bir şey değil.

    belki yeterince süslemezlerse "bizim metro da bu heheh" olarak okunmasından korktular, bastılar ağdayı, bastılar ağdayı.

    karşıt örnek olarak microsoft'un modern tasarım dökümanlarını verebilirim. adamlar tane tane neyi neden tercih ettiklerini ve bunun ne fark yarattığını çok temiz anlatmışlar. mesela tasarım felsefesini anlatan açılış cümlesi microsoft'ta şöyle:

    "microsoft'un tasarım felsefesi temiz, çerçöpten arındırılmış, çabuk çalışan, yazımı kolaylaştıran ve sizi yeni ve güncel bilgiden anında haberdar eden uygulama ekranlarıyla örneklenebilir."

    sonra sırasıyla hangi tasarım ekollerini temel aldığı ve bu temeller üstüne hangi prensipleri geliştirdiğini çok net anlatmış. bu netliği material design'ın hiçbir yerinde göremiyoruz.

    yine apple'ın ios 7 tasarım dökümanını açtığımızda da microsoft'taki gibi temiz ve anlaşılır bir dil buluyoruz:

    "ios 7 şu temaları barındırır:

    - ayrışım: arabirim kullanıcıların içeriği anlaması ve onla etkileşime geçmesine yardımcı olur, fakat asla içerikle rekabet etmez.

    - berraklık: yazı her boyda okunaklıdır, ikonlar net ve canlıdır, dekorasyon hafif ve uygundur, ve işleveselliğe dair keskin odak tasarımı motive eder.

    - derinlik: görsel katmanlar ve gerçekçi hareket canlılığı aktarır ve kullanıcının keyfini ve anlayışını arttırır"

    bu metinlere bakıp google'ın material design dökümanını tekrar okuduğunuzda bir yanlışlık olduğunu daha iyi anlıyorsunuz. not düşmüşler, "bu yaşayan bir döküman, geliştirdikçe güncelleyeceğiz" diye. tamam ama yine de net bir hedef, bir varış noktası beklersiniz. o da yok:

    "kullanıcılarımız için iyi tasarımın klasik prensiplerini, yenilik ve teknoloji ile bilimin imkanlarıyla sentezleyen bir görsel dil oluşturmak için kendimize meydan okuduk. materyal tasarım budur"

    ne diyorsun ya? bu nasıl hedef? diğer tüm tasarımlardan nasıl ayrışıyorsun? mesela diğer tasarım prensipleri "teknoloji ile bilimin imkanları"nı red mi ediyor? yeniliğe mi kapalı. peki. girizgah sayfasında "prensipler" yazan kısım var, oraya bakıyorum:

    "- materyal metafordur.
    - cesur, gösterişli, kasti.
    - hareket anlam verir."

    burada tek anlamlı olan 2. madde, cesur ve gösterişli sunum. bu zaten microsoft'un metro tasarımında var. google de tipografik hiyerarşinin önemi ve bunu vurgulamanın gereği konusunda aynı cümleleri tekrarlamış.

    kısaca şu anda yaşamakta olan bu döküman "metro gibi bişey yapıcaz ama çaktırmadan" dışında mesaj vermiyor. google bu çalışmadan iyi bir sonuç çıkartsa bile yapılış şekli açısından şişirme tutumu, bulanık vizyonu google'a yakışmamış.
  • (bkz: ssg haklı)
  • ios 7 değil direk metro ui çakmasıdır. gerçi vaktinde ios 7'nin de ilham almadığı söylenemez ama yine de ilham diyebiliyorum, bunlar direk çakmış.
  • android l ile birlikte animasyon ve ui kontrolü harikalar yaratmaktadır.
  • (bkz: getmdl.io)