şükela:  tümü | bugün
  • istanbul devlet tiyatro'sunun 28 ocak 2016 tarihinde prömiyer yapacak olan yeni oyunu. medea kali daha önce tiyatro yüzleşme tarafından sahnelenmiş olup, oyunda zeynep utku, musa uzunlar ve murat mısırlı dönüşümlü olarak oynamıştı. musa uzunlar rejisi ile izleyeceğimiz medea kali'nin oyuncu kadrosunda ise yine musa uzunlar ve zeynep utku'nun yanı sıra yusuf can sancaklı'da var. 28-29-30-31 ocak tarihleri arasında üsküdar stüdyo sahnesinde izlenebilir. keyifli seyirler.
  • 28 ocak 2016'da devlet tiyatroları üsküdar tekel sahnesi'nde. ama stüdyo sahne'de.

    dt oyun tanıtım yazısı (yaklaşık) şöyle:

    gorgonların en korkuncu, göz göze geldiği her şeyi taşlaştıran medusa ve hindu mitindeki yaratan ve yok eden, koruyucu ana tanrıça kali kadın arketipleriyle harmanlanarak laurent gaudé tarafından yeniden ele alınan medea efsanesi… çeviren zeynep utku.

    argonot jason*, yunan mitolojisinde dünya iktidarının simgesi olan altın postu ele geçirmek için, gürcü topraklarındaki kolhis krallığı’na gelir. jason’a âşık olan kralın büyücü kızı medea, güçleriyle onun altın postu almasına yardım eder; kardeşini öldürür ve baba yurdu kolhis’i terk eder. jason’un peşinden geldiği korint’de* yapayalnız kalan medea, iktidar için jason’un kralın kızıyla evleneceğini öğrendiğinde, intikam için çocuklarını öldürür.

    oyun, bu andan sonrasını konu alıyordur. yunan topraklarını terk etmiş olan medea çocuklarının mezarına geri döner. öfkesi hala dinmemiştir. onların bu topraklarda gömülü olmalarına katlanamaz. yolda, tanımadığı bir adam onu izlemiştir. yaklaşmaya cesaret edemeden… çünkü çocuklarını öldürdükten sonra medea’nın baktığı her şey artık taşlaşıyordur, medusa olarak. ama sadece o da değildir, çünkü medea kali kolhis ovalarının çok daha uzağından gelmektedir. ganj nehrinin kıyılarında doğmuştur. tanrıça kali’nin güçlerine de sahiptir. kali, hem ana tanrıça, kendisine sığınan aşağılanmış, dışlanmış, ezilmiş, zulme uğratılmış, zayıf yavrularını çok şiddetli ve vahşi şekilde koruyan; hem kanlı kara dişi, evrendeki zararlı enerjileri uzaydaki kara delikler gibi yutup içine alarak, karanlığı yok eden; hem de savaşçı tanrıçadır.

    sadece ardındaki bu yabancının yaşamını sürdürmesine izin veriyordur, onun varlığını seviyor, onunla konuşuyordur. bu yabancı belki de onun aşığı olacaktır, belki de en tehlikeli düşmanı?

    ilk oyun notu: oyun medea'da yani tek oyuncu* üzerinde odaklanıyor. bu da gidişattan çok duygulara ve oyunculuğa odaklanma sağlıyor. iyi de kötü de. karakterin hamurunda da en çok medea ile medusa kullanılmış. kali aksesuar renk ile duygu yoğunlaştırıcı düzeyde olmuş. bence içimizdeki tutku ve korku/gorgo'yu açığa çıkarmaya bir hayli emek vermiş. sesin etkisiz kalması pahasına oyuncu sesi güçlendirilmeseydi nasıl olurduyu düşündüm. görselleri ne, sade dekoruna çok emek verilmiş. medea karakteri yani sürükleyen baş oyuncu çok iyi.
    (bkz: dul karı)*
  • bir alakası var mıdır bilemiyorum fakat gürcüce'de:
    medea (dişil bir özel isim)
    kali (kadın)
  • zeynep utku bir saat boyunca ağlıyor, konuşuyor, bağırıyor, gülüyor ama hiç susmuyor. bunu yaparken de kimi zaman çılgınca dans ediyor kimi zaman yerleri dövüyor. kurgusunu takip etmek zor olsa da zeyenp utkunun tek kişilik dev performansını izlemek için stüdyo sahnenin yolu tutulur. kostüm ve dekor için de ayrıca tebrikler.
  • musa uzunlar rejisörlüğünde ve kendisi tarafından bu sezon devlet tiyatrosuna önerilip kabul edilen, sonrasında yeniden yorumlanıp sahnelenen başrolünde zeynep utku nun oynadığı izlemeye değer, kostüm ve sahne tasarımı başarılı tiyatro oyunu
  • --- spoiler ---

    musa uzunlar'ın rejisörlüğünü yaptığını öğrenince gittiğim oyun. fakat oyunda musa uzunlar'dan ziyade zeynep utku'nun performansını izliyorsunuz. müthiş bir dekor tasarımıyla oyunun adeta kalitesi artmış. ışık düzenlemesi oldukça başarılı. teknik ekibi kutlamak gerekir. özellikle beyaz kesikli ışık verilirken zeynep utku'nun snake dance * performansı seyirciyi oyunun içine baya bir çekti.

    oyundan sonra hikayeyi merak ettim. internette araştırdım fakat pek ingilizce kaynak bulunmuyor sanırım. pers kültüründeki efsanelerden mi değil mi onu da tam anlayamadım. benim gibi çoğu insanın da efsaneyi pek bildiğini zannetmiyorum. bu yönüyle yeni bir efsane tiyatro oyunu işlenmiş. ilgi çekici olmuş. oyunun en büyük artısı bu olabilir.

    --- spoiler ---
  • kelimelerin yetersiz kalacagi, hayatimin en keyifli ve en heyecanli bir saatini yasamama vesile olan oyundur. gidin izleyin anlatilacak bir yanı yok. "sanat sanat icindir" mantigini zihninizden cikarmayin oyun boyunca.
  • kali'yi atlayıp sadece medusa üzerine olduğunu düşünerek büyük heyecanla gittiğim, lakin kali hakkında bilgi sahibi olmadığım için bağlantı kurmada biraz zorlandığım oyun. önceden biraz okuma yapmada fayda var dolayısıyla. dekor ve ışık çok iyiydi. üsküdar stüdyo sahnede oynamakta, kesinlikle izleyiniz.
  • dün akşam stüdyo sahnede izlediğim ve hayran kaldığım oyun
    medea'nın her çığlığında her kahkahasında her hüznünde tüylerim diken diken oldu diyebilirim. oyunculuk, ses, ışıklandırma hepsi çok başarılıydı.
    gerçek bir performans ve gerçek bir efsane görmek isteyen herkese tavsiye ederim.
  • medea, medusa ve kali gibi ayrı karakterleri birleştirmiş, harmanlamış istanbul devlet tiyatroları oyunu. öncelikle oyun fazlasıyla kısa geldi. medea gibi katharsisin hasını yaşatmış bir tragedyanın bu denli komplex bir metine uyarlanması biraz rahatsız edici. medea'yı araştırmadan gitmek oyunu anlamakta güçlük yaşatabilir. ancak medea okuyup giderseniz de bağlantı kurmakta zorlanabilirsiniz.
    güzel yönleri yok mu? elbette var. ışık kullanımı harikulade. dekor göz alıcı olmasa dahi çarpıcı. zeynep utku'nun performansı çok başarılı.

    böyleyken böyle...