şükela:  tümü | bugün
  • ancak iyi oyuncuların hilesiz başarabileceği olay. hiç kolay değildir. oyunun neresinde çıkacakları da belli olmadığı için çok kuvvetli orduları ile her an yıkıma hazır bir şekilde karşınıza çıkabilirlerdi. tabi ki usta bir oyuncu olarak benim için pek de zor olmamıştı.
  • kolay değildir. tabii ki kontrol edilen medeniyete göre de değişir. moğollar gelene kadar doğuda bol bol birlik bulundurmak gerekir. heavy infantry dediğimiz seviyedeki güçlü piyadelere ihtiyaç vardır.

    fazla süvari basmak pek etkili olmayabilir. zira onlar hep sizden fazla süvari getirmeyi başarır. bu bakımdan spearman basmak daha mantıklıdır. ayrıca birkaç şehri zaptetmelerine izin vermek kuvvetlerinin dağılması için iyi olabilir.

    savaşta ise gece komutası kuvvetli olan komutanla savaşa girmek taktiksel avantaj verir. bir topçu birliği getirip üzerlerine yağdırmak da işe yarayabilir.

    edit: auto_win attacker, auto_win defender*
  • gelmesi yaklaşınca (moğollar için 1180 gibi, timur için 1320 gibi) bağdat, erivan ve volga-bulgar taraflarına asker yığınakları yapmaya başlanırsa, bu orduların komutanları ve askerleri güzelce tecrübelendirilirse kolay olmasa da atlatılır ancak tabi ki yine de çok zordur çünkü hepsi deli gibi yıldız dolu ve köpek gibi sadıklar.
  • malesef spearman basmak çok mantıklı değildir, çünkü moğolların atlı birlikleri okçu atılılardan oluşur. nacizane tavsiyem, doğudaki kaleleri geliştirmekten geçer çünkü moğolların askeri birlikleri güçlü olsa da top, mancınık vs. gibi silahları bulunmadığı için güçlü kalelere karşı zayıf kalmaktadırlar.
  • en temel önlem kesinlikle ama kesinlikle meydan savaşlarında kapışmamak. askerleri şehirlere çekip kuşatmaları beklenmesi gerekir. meydan savaşlarında daha başarılı oluyorlar. kale savunmasıyla savrulabilirler.
  • hileyle bile çok zor iştir. kaleyi her türlü savunurum da meydan savaşı sıkıntı. gerçekten bir iki şehir verip yerleşik hayata geçmelerini sağlamak uzun vadede onları zayıflatıyor.
  • ıgrenc tiplerdi, deli gibi yildizlari vardi. orduya tiklayinca i'll take your women diye bagiriyorlardi asagiliklar.

    en cok faydalandigim taktik, oyalama ve parcalamaydi. soyle yapiliyor, dogudaki daglik alanlara gelmesine izin veriyorsunuz. daglik alanlardan sadece tek ordunun girebilecegi yerlere girmelerini sagliyip, cikislarini birden cok orduyla tutuyorsunuz. en azindan o devasa ordularin her seferinde tek biriyle ugrasiyorsunuz. savasi da kendiniz yapin, ai ye birakmayin. savasta da haritanin ortasinda kopru oluyor, oradan gecmeye calisacak ordulari. kopru agzini savunurken siege silahlarinizla uzaktan hirpalayacaksiniz. kopruyu gececek gibi olurlarsa da savastan cekilin.

    boylece onlarin ordusuna agir hasar verip sizde pek hasar olusmadan bir sonraki dag gecidine cekilmis oluyorsunuz. bu is boyle yillarca surecek. zaman icinde ordulari yok olacak, ilerlemeleri de oldukca yavaslayacak. kendinizi guclu hissettiginizde doguda verdiginiz yerleri geri alirsiniz.
  • gerçek dünyanın tarihinde becerilememiştir; ama eğer sanal dünyada bunu yapabiliyorsan, gel yarın hemen işe başla.

    (bkz: centcom)

    edit: uyaran telesk'e teşekkür ederek, her ne kadar cengizhan'dan sonra vuku bulmuş ise de, tarih dediğimize göre;
    (bkz: ayn calut savaşı)