• mülkiyelidir rauf bey, prens sait halim paşa'nın (hem prens hem paşa, hey maaşallah) sadaret şifrecisi olarak görev yapmıştır hatta bir süre. bu şifre işlerinden sıkılmış olacak ki sonra darülfünun'da yunan ve italyan edebiyatı üzerine dersler verir olmuştur; üstelik "yunan-ı kadim tarih-i edebiyatı" ile "italyan tarih-i edebiyatı" nam iki koca eseri de yayınlamıştır bu iki aralı bir dereli zamanlarda.

    çevirileri de mevcuttur rauf beyin. psikolojik romanı "eylül" dışında oyunları da vardır: "pervane", "nikahta keramet" gibi. 56 yaşında vefat etmiştir.
  • aynı adda iki mehmet rauf bulunduğu gibi daha ünlü rauf'un bedeninde de iki kişi vardır. biri, bildiğimiz halim selim* eylül yazarı rauf, diğeri ise pornografik eserleri uzun süreler elden ele dolaşmış "bir zanbağın hikayesi" yazarı mehmet rauf. beyimiz geçimini(?) sağlamak üzere birçok erotik ve pornografik eserler yazarak modern türk porno edebiyatı tarihinin namık kemalden(?) sonraki ikinci önemli figürü olmuştur. tabii tanzimat pornosu ile servet-i fünun pornosu arasındaki farklıları burada hesaba katamıyoruz. şimdilik temel ayrımın porno, toplum içindir ve porno, porno içindir sözleriyle açıklanabilineceğini söylemekle yetinelim ve hatta yerinelim.
  • osmanlı donanmasında zabit iken, bir zambak'ın hikayesi adlı romanı pornografik bulunduğu için ordudan atılan, tevfik fikret'in halasının kızı ile ilk evliliğini yapıp, ardından iki kez evlenen ve enteresan bir intihar teşebbüsü olan, servet-i fünun yazarı.

    şöyle ki mehmet rauf umutsuz bir aşkın pençesine düşer. intihar etmeye karar verir. buraya kadar bir şey yok. yalnız intihar edeceğini daha evvelden günü ve saatini dahi içerir bir mektupla hüseyin cahit'e bildirir. o da yanına halit ziya'yı alarak rauf beyin evine koşarlar ve ne tesadüf ki, mehmet rauf'u adadaki evinde yatakta iken kurtarırlar. bir kendine kıyamama hali.

    mehmet rauf'un ikinci eşi; yazılarından etkilenip mektupla kendisine evlenme teklifi yapan ve daha sonra ayrılmayı kendisi isteyip ayrılan besime hanım'dır.

    velhasıl kelam; mehmet rauf'un hayatında mektupların köşe başı olma hali yanında, tüm servet-i fünuncular gibi karanlık ve bulutlu bir ruh hali de var olmakla birlikte hani biz marjinaldik ulan?
  • mehmet rauf (oyun yazarı).

    oyun yazarı (d. 1882, istanbul - ö. 23 şubat 1918).

    romancı mehmet rauf'la karıştırılmamalıdır. mülkiye mektebi (1902) mezunu. devlet şurası istinaf mahkemesi savcılığı, darülfünûn edebiyat bölümü yunan ve italyan edebiyatı müderrisliği yaptı (1912-1918). şiir, makale ve çevirilerini kendi çıkardığı resimli kitab mecmuası'nda yayımladı. daha çok oyunları ve edebiyat tarihi incelemeleriyle tanınmıştır.

    inceleme:

    - yunan kadim tarih-i edebiyatı (1911)
    - italyan tarih-i edebiyatı (1913)

    oyun:

    - tiraje (raif necdet ile, 1914)
    - pervane (1914)
    - nikâhta keramet (1915)
    - ateş ile barut arasında (1915)

    kaynak:

    "yazarlar sözlüğü", hazırlayan: ihsan ışık, risale yayınları, 2.b., istanbul-1998, s. 415.
  • eylül romanı hakkında bu kadar az yazılmış olması ve yazılanların da daha çok olumsuz olması şaşırttı beni. benim için kürk mantolu madonna ile yarışabilecek bir üne sahip olması sürpriz olmayacak romandır, suat ve süreyya'nın iç dünyalarına yapılan keyifli bir yolculuktur.
  • mehmet rauf; 1875 yılında doğmuş 1931 yılında ölmüş, roman, öykü ve oyun yazarıdır.
    eserlerine tesadüfen oldukça geç denk geldim ve günlerdir okuyorum.

    türkçeyi kullanışındaki asalete, öykülerindeki inceliğe hayran kaldım. elimdeki eserleri ağırlıklı olarak aşk ve psikoloji üzerine işlenmiş. her satırı beni gülümsetiyor.

    eski türkçe kelimeleri konunun içinde o kadar özdeşleşmiş buluyorum ki asla yadırgamıyorum. dönemi için fazlaca cesur ve erotik konuları da letafetle, abartısız işlemiş.

    ah incelikli ve güzel yazarlar, iyi ki var olmuşlar!
    saygıyla...

    düzeltme: noktalama işareti
  • ilk psikolojik roman olarak kabul edilen eylül'ünde necip'in iç dünyasını anlatmaktaki başarısını takdir etmişimdir. hatta bazen necip'te kendimi bulmuşluğum ve mehmet rauf'a yıllar öncesinden bu duyguları nasıl böyle dillendirdiği konusunda hayret etmişliğim vardır.

    kitabın ana karakterleri olan süreyya'nın erkek, suad'ın kadın olması ise yıllarla birlikte isim aşinalığımızın ne kadar değiştiğini gösterir niteliktedir bence.

    ve eski istanbul'u zarif bir üslupla okumak adına keyifle okunabileceğini düşündüğüm bir zenginliktir mehmet rauf'un kitapları.
  • - tiyatro ve roman yazarıdır.

    - romanlarında daha çok psikolojik çözümlemeler yer alır

    - hikaye, mensur şiir, roman ve tiyatro türlerinde de eserler vermiştir.

    bazı romanları:

    -eylül*
    - ferday-ı garam
    - karanfil ve yasemin
    - genç kız kalbi
    - böğürtlen
    - son yıldız

    bazı hikayeleri:

    - ihtizar
    - aşıkane
    - son emel
    - bir aşkın tarihi

    bazı oyunları:

    - ferdi ve şürekası
    - ferday*ı garam
    - pençe ve sansar
  • inthara teşebbüş etmiş olan, birden çok kez evlenip boşanmış, servet'i fünun yazarlarıyla olan bir röpörtajında, nerede ölmek istersiniz sorusuna "sevişirken", nerede yaşamak istersiniz sorusuna "sevdiğimin olduğu yerde" diyen, lisede kafamıza çivi çakılan ilk psikolojik roman safsatasının, bilinçli olarak yaratıldığını değil de ; bu enteresan karakterinin yoğrulmasıyla oluşturulduğunu düşündüğüm zat.
hesabın var mı? giriş yap