şükela:  tümü | bugün
  • yezidilik inancında en büyük melektir. adı üstünde tavuskuşuna benzer. yezidilik dışında ise şeytan olarak algılanmaktadır.
  • şeytanı tavus kuşu şeklinde, güzel bi varlık olarak düşünür yezidiler
    ama bize empoze edilen gibi kötü diil, aslında iyidir şeytan. haksızlığa uğramıştır, yanlış tanınmaktadır.
    (bkz: yezidilik)
  • (bkz: melek taus)
  • şöyle bir detaya rastladım. doğru mudur bilmiyorum. ancak haşhaşilerden bahseden okuduğım diğer kaynaklar: sinan'ın daisi bir melek tavus'tan bahsetmiyor. alıntılıyorum:
    http://www.angelfire.com/tn3/tahir/trk14.html
    hasan sabbah'ın haşhaşiler'i, yani afyon çekip sahte cennet vaatleri ile kandırılmış aşırı şii fedailer, ortalığı kasıp kavuruyordu.

    bunlar selçuklu sultanı melikşah'ın değerli veziri nizam-ül mülk'ü bile şehit edecek siyasi suikastlere katılmışlardı. (1092)

    aynı şii-ismaili haşhaşiler bir süre sonra haçlılar ile anlaşarak kudüs fatihi selahaddin-i eyyübi'nin çadırına kadar sokuldular ve ona da suikast yaptılar ama öldürmeyi başaramadılar. (1202)

    ömer rıza doğrul'un "cennet fedaileri" adlı kitabında anlattığına göre, bu saldırıyı planlamış olan haşhaşiler'in reisi şeyh-ül cebel sinan, masyaf kalesinde selahaddin eyyübi'nin kumandanlarından haldun tarafından kıstırıldı.

    durumun kötüye gittiğini gören sinan'ın baş daisi melek tavus, sinan'ı öldürerek şeyh-ül cebel oldu.

    ama muhasaradan kurtulmak için yapacak bir şey kalmamıştı...

    bunun üzerine melek tavus kaledeki kadınları, çocukları, fedailerini topladı. hepsine, cennette buluşacakları vaadiyle, kalenin burçlarından atlamalarını emretti!...

    afyon çekmekten başı dönmüş müritleri tereddütsüz atladılar. en son da kendi atladı...veya atlamış göründü. belki de kalenin gizli bir yerine saklanıp sonra melanetine başka yerde devam etti.

    selahaddin'in ordusu hiç bir mukavemetle karşılaşmadan kaleye girdi...(1204)

    ne var ki, haşhaşiler'in kökünü kazımak, son barınakları alamut kalesini fetheden cengiz'in torunu hülagu'ya nasip oldu. (1256)

    işte bu süre zarfında, sağa sola dağılıp yeraltında saklanmak zorunda olan haşhaşiler, melek tavus'u ilahlaştırdılar.
  • müslümanlık ve hıristiyanlıktaki şeytana benzer fakat tam olarak aynı anlama gelmez. melek tavus yezidilere göre bir kurtarıcıdır. tanrının dünya ile ilgilenmediğine inanırlar ve bu sebeple melek tavus'a yarı tanrısal bir nitelik yüklemişlerdir.
  • efsanelerde melek taus ya da tausi melek ( tr. tavus melegi ) olarak da gecer bu isim. kürt yezidilerinin kutsal saydigi bir melektir. yezidi inancinda yedi kutsal melekten ilk olarak taus´un, tanrinin emriyle dünyayi ve ayni zamanda adem´le havva´yi yarattigina ve adem´le havva´nin huzurunda egilmeyi reddettigi icin en büyük melek tarafindan dünyanin ve dünya düzeninin koruyuculugu görevine layik görüldügüne inanilir.

    yezidi inancinda taus´un diger büyük meleklere nazaran en büyük özelligi insanlar gibi özgür bir irade yetisine sahip olusudur.

    ama gelgör ki tanrinin her buyruguna uymadigindan tanri tarafindan cehennemle cezalandirilir.

    o yüzden yezidilerde seytan ve cehennem diye bir kavram yoktur. yezidilikte kötülük ( yani cehennem ) sadece insanin icinde varolur. eger bir yezidi bu dünyada bir hata islediyse, cezasi cehennem degil o hatayi bir daha yapmayana dek tekrar tekrar dogmaktir. ama bu dünyada kötülük islemediyse yeri tanrinin yanidir.

    kuran´da adem´in önünde egilmeyen asi bir melekten bahsedilir. nitekim iblis´ten. bu yüzden müslüman toplumlarda taus hep iblis´le, yezidiler de seytana tapmakla özdeslestirilmistir.
    melek taus´un bu dünyadaki en önemli reenkarne kisiligi seyh adi´dir.

    sembolü de tavus kusudur.
  • yezidi gelenek ve teolojisinde “pire her u her”, sonsuzluğun ve sürekliliğin piridir.
  • haklarında okudukça bana oldukça ataerkil gelemeye başlayan yezidicilik inancının sembolü.

    zerdüştlük ve mitrazima çok benziyor.

    tavusun kanatlarında göze benzeyen şekiller yüzünden mitra dinindeki tanrının dünyayı yönetmekle görevlendirdiği bir meleğin varlığı inanışına benzerlik gösterdiğinden ötürü kutsal sayıldığını tespit ediyorlar.

    http://www.youtube.com/watch?v=q9lrhcecg38
  • ezidilerin allahla birlikte taptıkları melek.

    melek tavus allahın ilk emrine (allahtan başkasına tapmama) uyarak ademin önünde eğilmeyi reddeder. bu yüzden ezidiler tarafından onun en sadık meleği kabul edilirken, islam ve hristisyan inancında kibri yüzünden insanoğlunun önünde eğilmeyen şeytanla bir tutulur.

    oysa islam ve hrıstiyanlığın aksine ezidilikte ebedi azap yeri olarak cehennem tasavvuru yoktur, şeytan da yoktur, allah o kadar güçlüdür ki ondan başka bir kötülük kuvveti olamaz.

    yani demem o ki inançlarında şeytan dahi olmayan bir inanç grubunu, şeytana tapmakla itham etmek son derece mesnetsiz, keyfi ve asılsızdır. melek tavus anlatısının çarpıtılması ile bu argüman beslenmektedir.