• sorgulama, muhakeme ve akıl yürütmenin islam'ın özünde olduğunun kanıtıdır. dikkat edilirse yüce yaratıcı, bu ne cüret, sorgulamak da ne oluyor, siz ne anlarsınız, emrime uyacaksınız demez, adem'e ve meleklere isimleri sorarak bu işin hikmetini, derin yüzünü ortaya koyar ve ikna olan melekler adem'in hizmetine girer. nitekim hz. ibrahim'in ölüleri nasıl dirilttiğini sormasında da aynı yöntem izlenmiştir. meleklerin iradelerinin, tercih haklarının olmaması, şuur, akıl ve muhakemelerinin olmadığı anlamına gelmez. iblis ise hikmet ortaya konmasına rağmen kibrinden ve cahilliğinden diretmiş yaratıcının huzurundan mutlak yenik olarak kovulmuş lanetlenmiştir. ıblis cin'dir, önceki hizmetlerinden dolayı melekler katına girebilse de, ontolojik olarak insan gibi tercih hakkı bulunan cin varlıkları kategorisindendir. ayetlerde de belirtildiği üzere maalesef insanların önemli kısmı üzerinde zannında haklı çıksa da, yoldan çıkması ademoğullarından bir kısmını da yoldan çıkarması hasebiyle kovulmuş, ebedi cehennemlik olmuştur. yaratıcının biz ademoğullarına yönelik sevgi, ilgi ve rahmetine layık olamasak da en azından aczimizi bilerek yine o'nun ipine tutunarak tekrar kurtulmak nasip olsun inşallah.

    not: bazı islam alimleri tarafından şu konu üzerine de kafa yorulmuştur; başka ayetlerde meleklerin gaybı bilmediği söylendiğinden dolayı, melekler daha yeni yaratılmış adem üzerinden insan türünün vahşi, bozguncu, kan dökücü olduğunu nereden bilebiliyorlar? buradan hareketle adem öncesi de insan veya insanımsı bazı türlerin olduğu adem'in bilgi, mantık yönünden o tür içinde bir sıçramayı temsil ederen insan türleri içinde ademoğlu adında yeni bir türün doğduğu sonucuna varılmıştır. yani hz. adem ilk ademoğlu olsa da ilk insan olmayabilir.
  • antik çağ cebrail rezaleti.
  • los angeles olarak zihinlerimize kazınmıştır.
  • benim aklıma takılan “orada bozgunculuk yapacak ve kan dökecek birisini mi yaratacaksın?” kısmı. melekler kan dökme olayını nereden biliyor? daha ortada insan yok. insanların bozgunculuk yapacağına işaret eden nedir?
  • adam meleklere hem güç diyor. onlar tanrıdan ayrı ontolojik varlıklar değildir diyor. yani soru sormaları çok saçma diyor.

    kur'an'da ise meleklerin tanrıya soru sorabildiği açıkça yazıyor.
    bu sefer de diyor ki, orada edebi bir dil kullanılmış. yani anlatılan şeyin daha iyi anlaşılabilmesi için tanrı saçmalamış diyor.

    "allah sizin bilmediğiniz şeyleri bilir." gibi kompleks olmayan bir ifadeyi anlatmak için edebi dil kullanmaya, melekleri iletişim kurabilen varlıklarmış gibi göstermeye gerek var mıdır?

    en fenası ayar veren bir dille bunları yazıyor. "bir ışidçiler bir de siz geri zekalısınız" diyor. söylesene kardeş bütün bunları yazan sen mi geri zekalısın yoksa ben mi?
  • bu konu da bir görüşte şudur ki ; insandan önce dünyada cinler yaşıyordu ve büyük bir uygarlık kurdular sonra kendi aralarında çok büyük savaşlar oldu ve "yeryüzünde bozgunculuk çıkardılar" allah o zamanlar kendisine çok ibadet eden meleklere hocalık yapan iblisi ki kendisi de cin ırkındandır,melek ordularının başkomtanı olarak dünyaya göndermiş ve cinlerle yaptıkları savaşı kazanmış cinleri okyanuslara dağlara sürmüş ve dahi dünyanın hükümdarlığı kendisine verilmiştir - hatta bu savaştaki galibiyeti ve hükümdarlığı kendisinde kibir oluşturmuş ve allah emretmesine rağmen adem e secde etmemiş onun topraktan kendisinin ise ateşten yaratıldığını ve insandan üstün olduğunu idda ederek aslında ırkçılık yapmıştır ve allah onu lanetleyerek in ordan aşağı diyerek makamını ondan almış şeytan ise kıyamete kadar insanı azdırmak için mühlet almıştır - işte bu durumlardan dolayı melekler cinlerin bozgunculuk çıkardığına şahit olmuştur daha doğrusu cinlerin de insanların da kendi iradesi vardır nefsi vardır ama meleklerin yoktur onlar sadece ibadet eder ve işlerini yaparlar bu çeşit kendi iradesi olan insanın da cinler gibi dünyada bozgunculuk çıkarıp savaşlar ve doğayı katledeceklerini düşünüp konuyu anlamak için bu soruyu sormuşlardır doğrusunu allah bilir.
  • varlık aleminde yüce allah'ın buyruklarını sorgulayan tek yaratık insandır. meleklerin yüce allah'ın buyruklarını sorguladığını söylemek küfürdür.

    meleklerin ; “orada bozgunculuk yapacak, kan dökecek birini mi yaratacaksın?" sorusu bilgisizliklerinden ötürü ve kaygıları üzerine sorulmuş bir sorudur. yani sorgulamaktan ziyade, kendilerini mutmain kılma amacını esas almışlardır. zaten ilahi ve kesin cevap bekletmeden gelir ; “ben sizin bilmediğinizi bilirim” (2:30) ademoğlunun varlık sahnesine çıkışını anlatan bu muhteşem sahnenin devamındaki ayetlerde, melekler yüce allah'a hamd ve onu tüm eksikliklerden tenzih eder, akabinde de bilgisizliklerini ve yüce allah'a kesin teslimiyetlerini ilan ederler. okuyoruz;

    allah, âdem’e bütün varlıkların isimlerini öğretti. sonra onları meleklere göstererek, “eğer doğru söyleyenler iseniz, haydi bana bunların isimlerini bildirin” dedi. (2:31)

    melekler, “seni bütün eksikliklerden uzak tutarız. senin bize öğrettiklerinden başka bizim hiçbir bilgimiz yoktur. şüphesiz her şeyi hakkıyla bilen, her şeyi hikmetle yapan sensin” dediler. (2:32)

    kur'an öğretisini tam kavramadan, ayetler üzerinde yüzeysel ahkam ve yorumlar yapmak insanı din dairesinin dışına atabilir. hele ki bu ayetler, gaybı ilgilendiren ve tam anlamını sadece yüce allah'ın bilebileceği müteşabih ayetler ise, gerçekten tehlikeli durumlar arz etmektedir. müslümanlar kurani öğreti ve terbiye hasebiyle bağışlanmış ufukları, sınırlı akıl ve ilimleri ile kavrayabileceklerinin dışındaki sularda yüzmez, gaybı taşlamazlar. bunu yapsalar bile ellerine delalet ve sapıklıktan başka bir şey geçmez; "onlar o’nun ilminden, kendisinin dilediği kadarından başka bir şey kavrayamazlar." (2:255)

    ali imran 7: o, sana kitab’ı indirendir. onun (kur’an’ın) bazı âyetleri muhkemdir, onlar kitabın anasıdır. diğerleri de müteşabihtir. kalplerinde bir eğrilik olanlar, fitne çıkarmak ve onun olmadık yorumlarını yapmak için müteşabih âyetlerinin ardına düşerler. oysa onun gerçek manasını ancak allah bilir. ilimde derinleşmiş olanlar, “ona inandık, hepsi rabbimiz katındandır” derler. (bu inceliği) ancak akıl sahipleri düşünüp anlar.

    en doğrusunu alemlerin rabbi bilir.
  • şeytan'ın melek olmadığını bilmeyen yazar beyanıdır. şeytan melekler gibi nurdan yaratılmamış, kendi kavmi olan cân kavminden son kalan bireydir. insan gibi iradesi vardır, yoksa melek gibi programlı yaratılmamıştır.
hesabın var mı? giriş yap