şükela:  tümü | bugün
  • isanin annesi.
  • kur'an da en çok bahsedilen kişi
  • -nerelere gittiniz?
    -efes'e gittik. cesme'ye gittik.
    -meryem ana'ya gitmediniz mi?
    -ha.. yok.
  • (bkz: mary) (bkz: madonna)
  • meryem ana her ne kadar incilde pek sallanan bir figur degilse de(toplam 3 ya da dort kez geciyor diye biliyorum) kisa zaman icerisinde isanin insan ile olan tanrisal ucurumundan midir, ana tanricali pagan dinleriyle olan uyumundan midir bilinmez(dogrusunu cheja bilir) birden gozle gorulur bir yukselise gecmistir. oyledir ki bir cok kulturde isanin onune gecmis, daha populer olmustur.
  • meryem ana'nın hrıstiyan, daha doğrusu katolik kültürü üzerindeki ağırlığı, hatta kimi latin ülkelerindeki ezici üstünlüğü otisabi'nin bahsetmiş olduğu gibi avrupa pagan dinlerinin ana tanriça (bkz: modron) figürünün binlerce yıllık geleneğinden kaynaklanıyor olsa gerektir.

    son derece patriarchal bir yapı ile ortaya çıkan, baba-oğul-kutsal ruh üçlemesini merkez alan hrıstiyanlık (her ne kadar kutsal ruh musevi mistik* geleneğindeki shekhinah, yunan karşılığı olarak ise sophia'yı simgelese ve tanrı'nın dişi yanı olsa da) hem köklerinin (sümer, babil, mısır) hem de yayıldığı toprakların (roma imparatorluğu) etkisi ile zamanla kendi formatına uygun, yasal bir ana tanrıça figürünü ortaya çıkarmış, meryem ortodoks kilisesi tarafından milattan sonra 431 yılındaki efes konsülü'nde theotokos (tanrı'nın annesi, tanrı'yı doğuran) ünvanı ile onurlandırılmış, azizlikten yüksek, tanrıdan hallice bir karaktere bürünmüştür. latin katolik kilisesi de meryem'e saygıda ortodoks kilisesinden aşağı kalmamakta, roma gizem dinlerinin de etkisi ile meryem'i sadece yazılı kaynaklar hariç tamamen bir tanrı(ça) olarak kabul etmektedir.

    doğuda demeter ve pershephone kültünden etkilenen meryem figürü, batı roma imparatorluğunda ise, hrıstiyanlık öncesi roma kültürüne girmiş, önce orduda askerler arasında, daha sonra devlette bile yayılmış mısır'ın ana tanrıçası "star of the sea" (ki meryem köken olarak mare'den* gelir) isis kültü ile birebir benzerlik gösterir bir karakter almaya başlamıştır. bunu anlamak için isis'in isa'nın doğumundan yüzyıllar öncesinden kalma tahtta otururken kucağında çocuk horus'u (osiris'ten olma oğlu, güneş tanrısı, şahin başlı tanrı) emzirirken betimlenmiş figürlerine bakmak bile yeterli olacaktır diye düşünüyorum.
  • ortaçağ hrıstiyanlığında ise meryem teslis'e eş tutulmanın da ötesine geçmiş, avrupa kültüründeki ana tanrıça'nın karşı konulmaz üstünlüğüne sahip olmaya başlamıştır. bunun en açık örneği gotik dönemde meryem adına inşa edilmiş, notre dame (our lady) ön ekiyle anılan katedrallerdir. gotik'in (zannedildiğinin aksine norveç ile alakası yok) ilk ortaya çıktığı yer ve ana merkezi olan fransa'da katedrallerin dizilişi (#583737) numarali entry'de tarif edildiği üzere (baştan tarif etmeyeyim) başak takımyıldızının (bkz: virgo) yeryüzündeki yansıması gibidir, bu da occult düşüncenin ana fikri olan "as above, so below" u yansıtmaktadır.

    meryem'in fransa başta olmak üzere ortaçağ'da tüm avrupa'daki üstünlüğünü gözler önüne seren vierge ouvrante (açılan bakire) figürü, fransa'da 15. yy'da yapılmış tahta bir sunak heykelidir, kapalı iken meryem ve kucağında çocuk isa'yı isis-horus pozisyonunda betimleyen söz konusu figür açıldığında baba, oğul ve kutsal ruh'u sergilemektedir. meryem'in ana tanrıça konumunu, pagan geleneğine dayalı tüm kozmos'u kapsayan, tanrının da annesi mertebesini sembolize etmesi açısından da son derece önemli bir örnektir, üstelik kesinlikle tek değildir.
  • kizlik zarini delmeden isayi nasil cikarmis diye merak ettigim kisi.