şükela:  tümü | bugün soru sor
  • kudüs'ün doğusunda yer alan, kudüs'ün müslümanlarca da kutsal sayılmasının sebebi olan cami, mirac'ın gerçekleştiği yer, kabe'den evvel müslümanlar'ın ilk kıblesi. gerçi muhammed zamanında bugünkü mescid-i aksa yok, beyti makdis denilen bir mabed* (daha doğrusu kalıntıları) var, ağlama duvarı da o kalıntılardan biri. sonra ömer tarafından 638 yılında bu kalıntıların üzerine inşa ediliyor mescid-i aksa.
  • fotografi ve kendisi kubbetu s sahra ile habire karistirilan cami.
  • bir tanesi de hollandadadir.

    (bkz: isim benzerligi)
  • (bkz: temple mount)
  • şu anda israil tarafından yapılan arkeoloji çalışmaları yüzünden olası bir depremde yıkılma ihtimali bulunmaktadır.
  • kapisinda isgalci israil askerleri'nin bekledigi, isgalcilerin icerde kafalarina gore gezindikleri insanin bu asagilik isleri gordugunde midesini bulanmasina ragmen herseyiyle mukemmel ve muhtesem bir cami. ayrica isgalci israil askerleri bu goruntulerin yayinlanmamasi icin iceriye kesinlikle kamerali ve fotograf makineli insan almamaktadirlar. bir kac gun once mescid-i aksa'nin kapisinda ikisiyle kapisip en sonunda esyalarimi arkadasima birakarak gezdigim yer.
  • icinde bulunan tasin adi hacer i muallak yani muallak tasi idi.
  • el aksa camii'nin bulunduğu alan müslümanlar için mekke ve medine'nin ardından en kutsal 3. bölge. hz. muhammed'in miraç gecesi'nde buradan gökyüzüne yükseldiğine ve cennete yolculuk ettiğine inanılıyor. museviler ise aynı bölgenin altında hz. süleyman tarafından inşa edilen bir kutsal tapınak yer aldığını savunuyor. el aksa'nın bir tarafında cami, diğer tarafında ağlama duvarı'nın bulunması da bu bölgeyi her iki din açısından kutsal hale getiriyor. 2000 yılında israil başbakanı ariel şaron'un el aksa'nın müslümanlar tarafından yönetilen bölgesi haremüşşerif'e girmesi nedeniyle ikinci filistin intifadası başlamıştı.

    entry'nin yazıldığı tarihten, bir gün önce yaşanan gelişmeler ise 3. intifadanın habercisi.

    gazze'den çekilme planını protesto eden sağcı yahudiler, haremüşşerif'e yürümek istedi. filistinliler ise yahudileri durdurmak için küdüs'e akın etti. israil polisi, filistinliler ve göstericiler birbirine girdi.
  • el mescit el aksa ... en uzak mescit.
    muslumanlar icin en kutsal 3. cami.
    el aksa'nin ve kubbet us sahra'nin bulundugu platforma namaz vakitlerinde sadece muslumanlar girebiliyor. ilk kontrolu disarda israil polisi yapiyor. ondan sonra osmanli zamaninda kurulan vakfin kontrolu var. tipinizden musluman oldugunuz anlasilmiyorsa kimlik gosteriyorsunuz ve kuran dan bazi sureleri okumaniz gerekebiliyor. turk pasaportu veya daha iyisi tc nufus cuzdani, uzerindeki "dini islam" yazisi nedeniyle cok ise yariyor. turk pasaportunun ayricalik sagladigi ender yerlerden biri. zaten israil/filistin'de turk oldugunuz anlasildigi zaman arap olsun yahudi olsun herkesten buyuk ilgi ve sevgi goruyorsunuz.
    musluman olmayanlar icin hafta ici ziyaret saatleri var, fakat kubbe ye veya mescid'e girmelerine izin verilmiyor.
    1969'da avustralyali bir yahudinin mescid-i aksa nin icinde, sabah namazi vaktinda yangin cikarmasi ve selahaddin eyyubi'nin getirttigi 16000 ahsap parcanin birbirine gecmesiyle tek bir civi kullanilmadan insa edilmis paha bicilmez minberin tamamen yanmasindan beri durum boyle. el aksa ya karsi saldirilar bununla bitmiyor. caminin icinde israillilerin iceri firlattigi gaz bombalari, kursunlar, vs bir vitrinde sergileniyor.
    kubbetus sahra (ing. dome of the rock, kudus'un simgesi olan altin kubbe) mescid-i aksa ya gore daha yuksek bir platformda bulunuyor. cuma namazi vaktinde ya da ramazan'da bu platform musluman kadinlara ayrilmis. mescid-i aksa 5000 kisi, kompleksin tamami 200.000 kisi alabiliyor. caminin icinde filistinli arkadaslarla sohbet ederken oradaki yasli bir amcanin turk oldugumu ogrenince aglamakli sarilip beni opmesi de unutamayacagim olaylar arasindadir.
    sadece bu camiyi gormek, cuma namazinda orada bulunmak icin kudus'e gitmeye deger.
  • çevresi mübarek kılınan.*

    *uzaktır bütün noksanlıklardan o ki, kulunu bir gece mescidi haram'dan, çevresini mübarek kıldığımız mescidi aksa'ya götürdü; ona ayetlerimizden gösterelim diye. gerçek şu ki, o'dur işiten gören! (isrâ, 17/1)