*

şükela:  tümü | bugün
  • italyan yönetmen.
    1966 yapımı filmi blow-up zamanında çok beğeni toplamış, hala da başyapıt statüsünde değerlendirilmektedir
  • italyan film yonetmeni ve senaryo yazari, le amiche blow-up gibi yapitlari unludur..
  • (bkz: la notte)
  • italyan yeni-gerçekçiliğini, modern bireyin trajedisi bağlamında ustaca yorumlamış, akımlarüstü has bir yönetmendir antonioni. ikinci cihan harbi sırasında belge filmleriyle tebelleş olup, 1950'de ilk filmi "bir aşkın öyküsü"nü (cronaca di un amore) çekmiştir.

    devamında "kamelyasız kadın", "çığlık" (il grido) gibi filmlerle ısınma turları yapan anto usta, nihayet "macera" (l'avventura) adlı kocaman filmiyle içindeki bombayı patlatıvermiştir. nitekim bu filmle birlik, savaş ve modernizm sonrası enikonu ayyuka çıkıp "sorunsal" olayazan "yabancılaşma, iletişimsizlik, kadın-erkek uyumsuzluğu/uyuzluğu" mevzularına eğilerek, tesis etmek uğruna yanıp tutuştuğu yeni bir sinemasal anlatımın kapılarını ardına dek açmıştır. kapıdan ilk giren, kapıyı açandır; ustalık dediğimiz de bu olmalıdır.

    "gece", "kızıl çöl", "cinayeti gördüm" (blow up) gibi kocaoğlu koca filmlerden geçerek, 70'lerde "yolcu" ve 80'lerde "bir kadının tanımlanması" nam iki başyapıta da boydan boya imzasını atmıştır anto usta.

    [evvelce tarihlerin yüzler ve onlar basamağını değiştirip yazar idim bazan. maksat çocuksu zihin oyunbazlığı. denizle ve zamanla şaka olmaz hâlbuki. rahmetli anto usta da, güzeller güzeli macera'sında anlatır bu hususun benzerini. ezcümle, zamanla zamanı az buçuk anlayınca düzelteyim dedim o lâhza.]
  • kendi basina sozlukte simdiye kadar ozel bir basliga bile layik gorulmemis l avventura filmi hakkinda sinema hikayelerinden en sevilenlerinden bir anekdotu zamaninda degeri anlasilamamis filmler basligi altinda incelenmis olan, dilimize dagarcigimiza antonioniennui diye bir kelime bile kazandirmis olan yonetmen...
  • jack nicholson'ın da arz-ı endam ettiği yolcu filminde son sahne de yaklaşık 5 dakika süren bir zoom ve ardından kendi geliştirdiği sistemle parmaklıklardan geçen kameranın çıkıp şöyle bir dolaştığı ve mizansenin burada gösterildiği arkasından da sevgili jack nicholson'ın intahar ettiğini gösteren yaratıcı ve sanat sineması(ne demekse?!!) kavramının içine cuk oturan ve de "tek amacım iyi film çekebilmektir" diyen aslen mimar olan yönetmen kişi
  • 1912'de dogmus olup hala film cekmeye devam etmesiyle büyük saygiyi hakaden italyan yönetmen...
  • eros'un en kötü epizodunu çeken eskimiş yönetmen.
  • 94 yaşında evinde ölen yönetmen. biraz da şaka gibi dün bergman bugün antonioni.
  • filmografisine bakıldığında özellikle insan doğasına ve hatta kadın erkek ilişkisine odaklanmış olduğu dikkat çeker. filmlerinde kadınlar hep güçlü olan, erkekler ise hep zayıf olan taraftır. wim wenders'in asistanlığıyla çektiği al di là delle nuvole özellikle elde kağıt kalem not alarak izlenecek filmlerdendir.

    yönetmenin belki de sinemaseverleri en çok mutlu eden özelliği yaşıtları gibi son filmlerini 60larda veya 70lerde çekip köşesine çekilmemesi, hayatının son anına kadar sinemayla yaşamasıdır.