şükela:  tümü | bugün
  • tolgahan çoğulu nun icad ettiği bir gitar türü. standart perdeli, 6 telli gitarlardan farklı olarak, 8 telli ve perdeler arası boşluklar ayarlanabilir. değişik ve nispeten serbest bir gitar.

    http://www.youtube.com/…v=myk_pf9wtre&feature=share

    çıkış noktası için (bkz: mikrotonal müzik)
  • tasarladığı gitarı anlattığı videoları (part 1-2) tabiri caiz ise nefes almadan izledim.

    bir kere, ses kaydı çok güzel, gitarın tüm dolgun tonu duyulabiliyor, eklenen 2 bas tel de apayrı bir ahenk katmış. ilk başta uzay gemisi gibi görünse de gitarın sapı, kulağımızın alışık olduğu komalar ile ve icranın da ustalığıyla hemen kanıksanan bir hale bürünüyor.

    ama part iki ise bambaşka bilgiler veriyor. şu anda müzikte kullandığımız tampere gam, yani bir oktavın 12 eşit sese bölünmesi, o gamda bazı seslerin kötü tınlamasına sebep olmaktaymış. bu bölünen aralıkları, doğru düzene göre değiştirdiğinde ise bu bozuk sesleri tolere etmekte. aralıklardaki farklar ise bir oktavın 1200'de biri olan sent hassaslığında yani mikro düzeyde. yani diyelim ki, la telinde 7. perde de bir harmonik vurduğumuzda mi sesi alırız ama bu mi sesi perde üzerinde bastığımız mi sesinden farklı bir kaç sent farklı olmakta. hatta herhangi bir gitarın entonasyonu da tamamen bununla alakalı diyebiliriz. tabii ki doğduğumuzdan beri eşit tempereman diziye alışan kulaklarımızın bunu farketmesi sanıyorum ki imkansızdır. kısaca bu gitarla gitarist, bir karar sesinin ilgili gamındaki bozuklukları, değişken perde yapısı ile düzeltebilmektedir.
  • şerefsizim aklıma geldiydi. güzel bi şeymiş. akord standartlarını geliştirirlerse benzer tekniklerle tüm tarzlarda müzik yapılabilecek bir enstrüman.
  • bu mükemmel bir çalışma ve çok kişinin dikkatini çekeceğine inanıyorum. tolgahan'ı da daha sık göreceğiz, mutlaka. saygılar ve başarılarının devamını dilerim.
    oh be, bööle şeyler ümitlendiriyor beni.
  • ilk defa şimdi haberim oldu, bu da benim ayıbım. ilkin bunu bir belirteyim.

    fikir çok güzel, emek hakeza. fakat kullanımının oldukça zor olduğunu düşünüyorum. zira daha ziyade türk müziği ile ilgiliyim; gitar ve ud çalıyorum. aklıma takılan birden fazla soru var. bunlardan ilki fretlerin ayarlanma olayı, ki burada milimetrik hareketlerden bahsediyoruz. türk müziğinde iki nota arasında (farz-ı muhal do ile re arasında) dokuz farklı ses var. şimdi biz bu fretleri nasıl ayaralıyor olacağız? çünkü belirttiğim gibi, milimetrik hesaplar söz konusu.

    bir başka soru, gitar ve türk müziği kavramı. neden gitar? uşşak ve hüseyni perdesi olmadığı için böyle bir girişimi anlayabiliyorum. ama, perdesiz gitar varken, neden böyle bir girişim oluşmuş? bu şey gibi biraz, uda perde takmak gibi.

    çalma konusunun çok zor olduğunu düşünmüyorum, zira çok sesli bir müzik olacağı için buna ortalama üstü bir gitarist kolay alışacaktır. beni düşündüren bu sazdan tam anlamıyla verim almak ve akort olayı çok düşündürücü. adeta bir kanun akortlamak kadar zor geldi gözüme nedense.

    ve fakat tebrik kere tebrik ediyorum. fikir harika, işçilik çok iyi. bir gün bu gitarı çalmayı çok isterdim. özellikle saba ve beyati makamında neler ortaya çıkardı, çok merak ediyorum. ellerine sağlık diyorum, hem fikri bulanın hem de luthier'in. böyle şeyler lazım zira.
  • walter vogt'un gitarda entonasyon problemlerini çözmek için icat ettiği hareketli perdeli vogt gitarından esinlenilerek , tolgahan çoğulu tarafından geliştirilmiş , yapımı ekrem özkarpat tarafından tamamlanmış innovatif gitar.

    alışılmışın aksine 6 değil 8 teli var, tüm tellerin altında kanallar mevcut, ve bu kanallar üzerinde perdeleri söküp takarak hareket ettirebiliyorsunuz. bu şekilde, gitar ile türk musikisini makamı bozmadan icra etmek mümkün olabiliyor.

    aynı şekilde perdesiz gitarda makam müziklerini gitarla icra etme yöntemlerinden biri gibi görünse de, perdeleri olmadan klasik gitar kendi sesini koruyamaz ve ud-gitar arası bir ses cıkarır. mikrotonal gitarda ise böyle bir sorun yoktur. makam müziklerini klasik gitar sesiyle dinlememize olanak sağlar.

    aynı zamanda bu güzel enstrüman ,georgia tech üniversitesi’nde düzenlenen 2014 margaret guthman müzik enstrumanları yarışması’nda birincilik ödülü almıştır.
  • tolgahan çoğulu'nun batı ve doğu müziğini tek potada harmanlayabileceğini gösterdiği, müziği resmen birleştiren icadı. aslında mantığı oldukça basit ve nasıl bu vakte kadar bu konuda böylesine ilerleme kaydedilmediği meçhul; yine de şurada anlattığını izlerken gözleriniz buğulanacak enstrumanın güzelliğinden. umarım sesini daha çok duyar, kıymetini daha çok biliriz hem keşfin hem de kaşifin.
  • tolgahan çoğulu'nun geliştirdiği 8 telli tak-çıkar'lı gitarı gördüm.

    bence yanında çekiç ve ilave perde taşımak, bunları konser ya da performans esnasında sürekli takıp çıkarmaya uğraşmak hiç pratik değil.

    gitar sapına doğru inip çıkabilen, tüm perdelerin arasında lokalize olmuş ek perdelere sahip bir gitar, bence mekanik anlamda yapılabilir. bir cep telefonu applikasyonu ile istediğiniz perdeye basarsınız, o perdenin demiri sapta "sıfır" haldeyken, tele doğru ilerler. böylece yarık ihtiyacı da kalmaz.
  • şurda klasik türk müziğine güzel bir örnek var. komalar eser çalınırken değiştirilemese de, gayet başarılı bir enstrüman olmuş.