1. goethe tarafından, "mimari dondurulmuş müziktir" cümlesiyle kapalı biçimde ifade edilen ilişki...

    boşlukta var olması ya da iletilmesi mümkün olmayan ses, en az bir malzemeden oluşmuş herhangi bir uzayın içerisindeki hareketlilik ve değişim hallerinden biridir...

    çöken ya da yükselen her yapı (ya da heykel), içinde yaşadığımız uzayı biçimsel olarak değiştirdiği için, gözle görünen ve hep yerinde kalan bir ses üretir...

    ister istemez görme duyusu, işitme ve dokunma duyularına göre daha fazla geliştiğinden, mesela bir binanın içerisine giren pek az insan orada yaşanmış ya da yaşanabilecek hayatları aklında canlandırabilir...
  2. mimari algının şekillenmesinde bazen duyulan müzik esin kaynağını olabileceği gibi, müzik mekansal geçişleri kolaylaştırır. mekanlar müziklere ev sahipliği yapar. (bkz: müzik kutusu)
  3. (ara: gothic) kriteriyle hazmı kolaylaşan ilişki..
  4. inşaatlarda şarkı söyleyen işçilerin müzik tarihine önemli katkıları olduğu da görülmüştür.
  5. bazı konserlerde vuku bulan önemli bir hadise, şöyle ki cranberries istanbul konseri'nde mekanın cnr expo center olarak seçilmesi baştan kötü bir ses düzeni olacağını belirtir bir gerekçe idi, bazı yerlerin mimarisinin ses sistemlerine uyum sağlayamayacağı göz önünde bulunması gereken bir önemli ayrıntıdır.

mimari ve müzik ilişkisi hakkında bilgi verin