şükela:  tümü | bugün soru sor
  • (bkz: guzel)
  • müzikten sinemaya,edebiyattan hayatin her alanina yayilan,geniş bir perspektif yakalamiş underground bir fanzin(di).
  • (bkz: esat basak)
  • daha onceleri yapilmis "sanatsal" fanzinleri saymazsak, ingiltere'de basina karsi kendilerini korumaya yonelik dogan ve cikis bulan alternatif yayinlarin, turkiye'de yaklasik 25 yil sonra (1991) vucut bulan fanzinlerin ilki olma ozelligini tasiyan otesi her daim manifesto degeri ile burunmus fanzin.

    vakt-i zamaninda, studyo imge dergisi ve disguast #12'de yer alan mondo trasho soylesisi fanzinciler icin buyuk onem teskil etmeli...

    * * *

    kimse önemsemese de kendisini bilir, o olmadan ifadelerin, anlamların hep muğlak, hep iğreti duracağını.
    bu nedenle kendisinden bir avuç alınıp serpilmesine ses bile çıkartmaz; 224 /5
    cıvıl cıvıl fotoğraflar derken bakın neler çıktı ortaya.

    istanbul'da tam 15 ay ve 10 sayıyı (özel sayılar hariç) geride biırakmış bir fanzin. fotokopi yoluyla çoğaltılan ve elden dağıtılan bu derginin düşün babası esat c. başak ile çalışmaları üzerine konuştuk.

    » mondotrasho bir fanzin mi ? yoksa conceptual art içinde düşünebilecek bir fotokopi sanatı mı?
    batıda ve bizde fanzinler, herhangi bir alkültür grubunun bir anlamda sözcülüğünü yapmak, ideolojisi gibi sosyal normlarını, görsel kodlarını belirtmek için fotokopi ya da teksir gibi yapımı kolay ve hızlı. maliyeti düşük baskı teknikleriyle oluşturulan iletişim araçları, yayın organları. alışılagelmiş malzeme ve tekniklerin dışında kalan araçlarla zihinsel bir imge yaratmayı amaçlayan kavramsal (conceptual) sanatçılarla, fanzin kavramı birden çok platformda kesişiyor. üretim (baskı) aşamasında yapıta doğrudan müdahele edebilmek, baskı aracının optik ve mekanik özelliklerinden yararlanmak gibi.

    » mondotrasho gibi çok özel olarak adlandırılabilecek bir dergiyi yapma fikri nasıl oluştu?
    "asıl açıklanması gereken, neden ac insanın çaldığı ya da sömürülen adamın grev yaptığı değil, neden aç insanların çoğunun çalmadığı ve sömürülenlerin çoğunun greve gitmediği" diyor rich. bu çarpıcı sosyolojik yorum üzerinde biraz oynayınca, ortaya asıl açıklanması gerekenin neden insanların kendilerine sunulan media ile yetindikleri değil, neden manipulasyon iplerini koparıp, alternatif bir yapılanma gerçekleştirmedikleri sorusu çıkıyor. farklı olmak adına aynı pantalonla donatılan, tüketimi desteklenen, ideolojileri kuşe kağıtlı dergi sütunlarında "out" olan bireyin acil bir hayat tasarımına ve pratiğine ihtiyacı var. verili yaşam tarzından, şu ya da bu şekilde hoşnut olmayan birey söz konusu. peki, "acil bir hayat tasarımı" ifadesinin altı ne ile doldurulabilir ? kuşkusuz; fırsatçı, etik değerleri magazinsel, ifade özgürlüğü sermayenin elinde bulunan media'nın dışında -ama onu yadsımadan- bir anti-media örgütlenmesi, bahsettiğim. konuştuğumuz kavram şimdilik mondotrasho olduğu için bu örgütlenmenin yaşam pratiğindeki karşılığının başka bir yerde aranması gerektiğini düşünüyorum.

    » mondotrasho, nasıl ve nereye kadar yol alabilir ?
    fiziksel olarak, fotokopi makinalarının nesli tükeninceye kadar, ama denencek başka teknikler var. bir ara denediğimiz faks sayıları, düşündüğümüz bir video -dergi gibi. söyleyecek söz olduğu sürece araç bulmakta zorlanmayacağız sanırım.
  • eski dirty'nin yeni ismidir.
  • john waters'ın 1969'da çektiği ilk uzun metraj filmidir. 23 yaşında çektiği bu filmi 2000 dolara mal etmiş.

    film modern bir külkedisi uyarlaması gibi başlayıp kutsal meryem'in hikayesine bağlanarak devam etmektedir. ama filmin sonunun iki hikayenin de sonuyla alakası yok.

    bazı sahneler gereğinden uzun sürdüğü için yer yer baya sıkıcı bir film, hatta genel olarak sıkıcı hani john waters hayranı değilseniz siktir edin izlemenin gram faydası yok.

    filmin beni mutlu eden john waters'ın kemik oyuncu kadrosunun gencecik hallerini görmek oldu. mary vivian pearce ne kadar hoş bir hatunmuş arkadaş, ki hala öyle. ayrıca divine efsanesi bu filmle ortaya çıkmakta, divine ismini bu filmde hak etmektedir.
  • türkiye'nin gerçek anlamda ilk fanzini. 1991'de yayın hayatına başlayıp mondo trasho haricinde mondo akinetono, mondo porno gibi isimlerle toplamda 24 sayı varlığını sürdürmüş.
    bugün gündeme gelmesinin nedeni ise sub yayın tarafından trasho serisinin tıpkıbasımlarının tek cilt halinde toplanacağı haberi. bir yönüyle bugün ulaşması son derece zor bir alternatif yayını ulaşılabilir kılmasıyla heyecan verici, ama diğer yönden fanzin kültürüne uygunluğu açısından düşündürücü bir durum var ortada. zaten bu konu da hemen tartışılmaya başlanmış (sayfanın sonunda bazı sayıların pdf olarak download linkleri de mevcut, merak eden deneyebilir).
    tabii kendi çelişkilerimi içime gömüp ben hemen siparişi verdim.
  • tüm ciltleri sub press tarafından bir araya getirilip basılan fanzin.