şükela:  tümü | bugün
  • 4 halife devrini sona erdiren ve kendini halife ilan eden sam valisi
  • islamiyette halifeligin sura ile secilmesini ortadan kaldirip babadan ogula gecmesini saglayan halife.
  • son ana kadar müslüman olmayan ve mekke fethedilince zorunlu olarak müslüman olan ebu ebu süfyan'ın oğludur. mekke fethedildiği sırada mekke yöneticisidir babası.
    bir caferi olan hüseyin hatemi'ye göre melun olan, islam'ın sünni yorumuna göre ise hiçbir sahabe aleyhinde konuşulmadığı ve hepsi piri pak addedildiği için hürmetle anılan zat. ayrıca vahiy katibi'dir kendisi.
  • ebu sufyan 'ın ogludur. babasina bak oglunu gor lafinin bir bakima aynasidir. bugun islam dunyasi'nda olusan ayriligi baslatan ve arap milliyetciligiguten kisidir.hakkaten adidir. hazreti lakabını haketmemektedir.
  • muaviye ismi anlam olarak olumlu bir içerik taşımasına karşın, meşhur muaviye'den sonra hiç kimse çocuğuna muaviye ismini koymamıştır. toplumlar, muaviye'ye böylesine derin bir tepki göstererek, onun yeniden varolmasına asla izin vermemiştir. dümenci, statükocu, sözcüğün tam anlamıyla kötü ve kalleş bir yaratıktır. muaviye, saltanatın, zulmün ve adaletsizliğin başlatıcısı ve simgesidir.
    melun sözü onda vücut bulmakta ve onunla anlam kazanmaktadır. insanlığa kazandırdığı tek şey, bir kavramdır: 'melun'dur.
  • darbeyle iktidara gelmistir. din ve devlet islerini birbirine karistiran kisidir. ayrica yine din ve devlet islerini birbirine karistiranlar tarafindan kufurlere maruz kalmistir. kendisi pek farkinda olmasa da sii mezhebinin kurulmasina katkida bulunmustur.
  • müslümanlığın yozlaşmasında bir numaralı rolü oynayan adamlardan biridir. mezhepleşmenin önünü açmış, bölünmelere yol açmış hatta bu bölünmelerden faydalanarak başa geçmiştir. kendisi zaten müslümanlık en başta yayılmaya başlamışken peygambere karşı savaşan bir numaralı adamın* oğludur. ancak bakılır görülür ki başa gelen çekiliyor peygamberin gücü kuvveti kabul görmüş bu süfyan soyu da müslüman olmuştur sonra da zaten muaviye ortaya çıkıp kendini halife ilan etmiştir. kabul görmüştür çünkü kendi kabilesinin en güçlü adamıdır. bir nevi aşiret mantığı. sonrasında da yozlaşmanın ilk tohumlarının atıldığı dönem başlamıştır.

    (bkz: emeviler)
  • peygamber'in olumu sonrasinda ortaya cikan karmasa ilk iki halife zamaninda etkisini tam olarak gosteremese de ozellikle osman ve ali'nin halifeligi sirasinda muslumanlar arasindaki siyasi sorunlar acik secik dile getirilmeye baslandi.

    harhangi bir devlet kulturunun bulunmadigi bu toplum, birdenbire cok genis topraklar uzerinde hukmetmeye baslamisti, fakat bunun agirligini kaldiracak bir bilgi birikimi, insan kaynagi veya teskilatlanmasi yoktu.

    koca devleti ne kadar iyi niyetle olursa olsun halifeler zamanindaki kabile sistemi ile yurutmek takdir edersiniz ki guctur. bir de elde edilen silahli zaferler sonunda kazanilan ganimetlerin paylasilmasi sorunu vardi ve musluman olan her kabile bu paylasim sartlarini kabul etmiyor, daha fazla pay istiyordu. ve sonucta sahabe de olsa, insan insandi...

    aslen simdiki muslumanlarin dini anlam yukledigi bircok olay, gercekte bu donemki siyasi cekismelerin bir sonucu olarak ortaya cikan ve "din" ile uzaktan yakindan ilgisi olmayan seylerdi. kacinilmaz olarak bu yonetim kargasasinin icinden daha biri cikti ve iktidari ele gecirdi. ustelik ali ve selman da dahil olmak uzere tum sahabeler bu gercegin farkindaydi. cunku bu kadar fazla milleti, bu kadar fazla kabileyi ve birdenbire inanilmaz artis gosteren nufusu kontrol edemediklerini goruyorlardi.

    ozellikle mekke'nin fethinden sonra baslayan cok yogun islamlasmanin "buyuk olcude" ganimete ortak olma veya elindekinden olmama kaygisindan kaynaklandigini soylemek yanlis olmaz. o doneme kadar fakirlik icinde ve sadece ticaret yaparak gecinmeye calisan yore araplari birdenbire hayal bile edemeyecekleri zenginliklere kavusmuslardi. ve bu zenginlik zaten kabile yapisina sahip olan toplumda, kabile reislerini cok buyuk guclere kavusturmustu.

    olaya bu acidan bakildiginda belki muaviye olayi daha iyi anlasilacaktir.
  • hakkında anlatılanları okuduktan sonra aramızda yaşı bini aşmış nice yazarın bulunduğuna kani olduğum sahabe...

    içtihad esasının eline yapışırsak -ki bırakmamak iki cihanda mutluluk için evladır- hakkında küfre varan tanımlamalarda bulunmamamız gerektiği anlaşılacak kişidir aynı zamanda...
  • hz. ali ile karşı karşıya geldiğinde, ilk müslümanların, hz. muhammed'in mekke'nin fethi öncesinde müslüman olmuş "sahabe"lerinin tamamı da denilebilecek kadar büyük bir çoğunluğu onun karşısında ve hazreti ali'nin yanında yer almışlar, onunla savaşmış kanını dökmeye çalışmış ancak güç yetirememişlerdir. muaviye'nin misyonunu oğlu yezit tamamlamıştır. sonuçta onun hakkında zamanında peygamberin sahabelerinin konuştuğu kadar kötü konuşmak insanlara çok görülmese gerektir.