şükela:  tümü | bugün
  • tarihte 6 köşeli yıldızın ilk olarak kimler tarafından kullanıldığı bilinmemekteyse de, bronz çağına (m.ö. 3200 – 1200) dayanan bir geçmişi olduğu düşünülür.

    *israil’de bugün, bu motifin en eski arkeolojik kalıntısına bet-el yöresindeki m.ö. 10 ila 20 yıllarına ait bir yapıda rastlanmıştır. aynı motif kineret gölü kıyısında, 2. yüzyıldan kalan kfar-nahum sinagogu’ndaki oyma kalıntılarında görülebilir.

    mozaik, fresk ve taş oymaları bakımından son derece zengin olan bu sinagogun kalıntıları arasında o yörede yetişen meyve ve sebze motiflerinin yanı sıra menora gibi dinsel simgelerle 5 veya 6 köşeli yıldız motifleri görülebilir.

    *6.yüzyıl italya ve ispanyası’nda bu yıldızın, “david” adlı kişilerin mezar taşlarına kazıtılmış olduğu görünür. ilginç bir örnek de 17.yüzyıl almanyası’ndaki david gans adlı bir rabi’nin mezar taşıdır. rabi gans’ın mezar taşında bir david yıldızının üzerine yerleştirilmiş bir kaz resmi görülmektedir. “gans” sözcüğü, almanca “kaz” demektir. böylece yıldız rabinin adını, kaz resmi de soyadını simgelemektedir.

    *kahire geniza’sında (eski din kitaplarının saklandığı genelde gömüldüğü yer) bulunan 10. yüzyıla ait bir okul defterinde ibranice egzersizleri süsleyen bir menoranın iki yanına çizilmiş magen david’ler bu yıldızın diğer tipik yahudi sembolleriyle birlikte kullanılmasının en eski örneklerden biri sayılabilir.

    *altıgen yıldızın ilk kez “david yıldızı” olarak adlandırılmasına yazılı örnek 13. yüzyılda, kabalist yosef gikatilla’nın eserlerinde görülüyor.

    *yahudi basın tarihinin bilinen ilk ibranice kitabı prag’da 1512’de basılan “sefer tefirot”tur. bu kitabın kapağını büyük bir magen david süsler.

    *magen david yahudilik simgesi olarak ilk kez prag yahudi cemaati tarafından kullanılmış ve bu cemaatin özel ve resmi sembolü olarak kabul edilmiştir. bu sembolün diğer komşu bohemya cemaatleri yoluyla viyana’ya kadar ulaştığı varsayılmaktadır. viyana’nın eski yahudi mahallesiyle hıristiyan mahallesi arasındaki sınırı belirleyen, üzerine bir david yıldızı oyulmuş, 1656 tarihli ünlü dikilitaş bugün hala ziyaret edilebilir.

    *daha ileri yıllarda baron shlomo meir rothschild 1822’de viyana’da şövalye ilan edildiğinde bu yıldızı aile armasına almıştı. 19. yüzyıl başlarının ünlü yahudi alman yazarı heinrich heine, hıristiyanlığa dönmüş olmasına rağmen gazete makalelerini isim yerine altıgen bir yıldızla imzalamaktaydı.

    *magen david’e daha büyük ölçüde önem ve anlam kabala ile gelmiştir. devrimizin ünlü kabalisti gershon sholem; magen david’in evrimlerini şöyle özetler:

    “hıristiyan dünyasınca kabul edilen haç’a karşılık yahudilerin de özgün bir sembol benimsemeleri ihtiyacı doğmuştu. haç’ın ifade ettiği anlama sahip olmasa da, “magen david” yaygınlıkla tanınıp sevilmiş bir şekildi ve yahudi dünyasına kendini kolaylıkla kabul ettirmişti.”
  • kanuni sultan süleyman 'ın kendi ihtişamını hazreti süleyman'a benzeterek bu mührü sık sık kullandığı rivayet edilir. barbaros hayrettin paşa da, hazreti süleyman'ın rüzgarlara emretmesine öykünerek bayrağına bu sembolü yerleştirir ki gemilerinden rüzgar eksik olmasın. dönemin osmanlı eserlerinde bu sembole sık sık rastlanır. hatta kanuni dönemi şairlerinden baki 'nin şöyle bir beyiti var:

    "mest olup uyurken öpmüş la’l-i cânânı rakîb
    ehremenler hâtemi almış süleyman bîhaber"

    anlamı: "sevgili uyurken ifrit dudağından buse çalmış, yani devler mührü çalmışlar da süleyman'ın haberi yok."
  • "piramit + ters piramit" şeklindedir.

    bunun, mısır toplumunun en alt tabakasını oluşturan yahudilerin mısır'dan çıkışını, böylelikle piramit şeklinde (yani en üstte firavun, altta seçkinler vb... en altta da yahudiler) olan sosyal tabakalaşmanın ters yüz edilmesini (yani yahudiler artık seçkinler ve en tepedeler vb) simgelediği savunulur ortamlarda.
  • eyüp sultan camii'nin pencere demirliklerinde de bu sembolden varmış.ama israil devleti kurulur kurulmaz bu demirlikler sökülmüş.

    cinlerin hz.süleyman'dan çekindikleri için bu sembolden korktuklarını duymuştum.o nedenle türklerde bu sembol bolca kullanılmış mimaride.
  • osmanli mimarligindaki izleri bol bol polemiklere yol acan isarettir. osmanli ve oncesinde selcuklu tas ustalarinin antikiteden gelen kendi isledikleri taslara kendi muhurlerini kabartmak/oymak gibi bir gelenekleri vardir. bir iddiaya gore bu bazi tarikatlarin ve loncalarin da muhrudur, ve hz. suleyman muslumanlarin da peygamberi oldugu icin bir sureklilik izidir. ote yandan biraz daha desteksiz ama daha komplocu teori bunu masonlara baglar. bugunku anlamda bilinen masonluk aktivitesi bilindigi kadariyla son yuzyillarda ateslenmis bir olusum oldugunu eklemek lazimdir. celikmetre'nin aklina gelen ilk ornekler: selimiye'de galeriye cikan merdivenlerden sah'n 'a bakan pencerelerin tas mazgallari, fatih turbesindeki ve topkapi sarayi haremindeki bazi sebekelerdir.
  • bu yıldız iki eşkenar üçgenden oluştuğuna göre sembolizmasını da yine üçlem olarak incelemek yerinde olur. her millet ve kültürde üç sayısı, kutsal, simgesel veya mistik anlamlar taşır. üçgenin simgelediği kavramlara örnek olarak, anne – baba – çocuk ilişkileri (aile), geçmiş – şimdi – gelecek, toprak – su – hava gibi temel doğa elemanlarıyla maddenin üç hali: katı – sıvı – gaz veya atomdaki proton – nötron – elektron üçlüleri gösterilebilir.
  • kabala’da, iki üçgenin, insanların içindeki mücadeleleri yansıttığı anlatılır: iyilik / kötülük, manevi /maddi ,v.s. iki üçgen ayrıca ,yahudi ile allah arasındaki karşılıklı ilişkiyi de temsil ediyor olabilir. yukarı işaret eden üçgen, cennete gidecek iyi davranışlarımızı , aşağı işaret eden üçgen ise bu iyiliklerin harekete geçirip dünyaya doğru getireceği iyilik dalgasını ifade ediyor olabilir.

    bir başka fikir ise, 6 kenarı olan bir kübün , formunu ,ağırlık merkezinden aldığıdır. iç merkez, ,6 evrensel yönün çevrelediği ruhsal boyutu temsil etmektedir . yine , altıgen merkezli , 6 köşeli yıldızda bunu görebiliyoruz. bu arada, aynı fikir, şabat için de geçerlidir: 6 günü dengeye kavuşturan 7. gün …
  • barbaros hayrettin pa$anin sancaginda da bulunan sembol.
  • hinduizm'de shatkona olarak bilinen alti koseli yildiz. atesi temsil eden shiva'nin yildizi ile suyu temsile den shakti'nin yildizlarinin icice gecmesinden olusur. birlikte kadin ve erkek birligini ve chakra'nin kalbini temsil eder.

    bazi hindu tapinaklarinda bu yildiz ile svastikayi yanyana gorebilirsiniz.
  • amasra müzesinin bahçesinde bulunan mezar taşlarının birinin üstünde görmemle beni bu başlığa getirmiş mühür. hicri 1182 senesinde vefat eden bir zata ait bu mezar taşı da.

hesabın var mı? giriş yap