şükela:  tümü | bugün
  • yahudilerde yahudiliğin kadından geçmesi sebebiyle gösterilen bir hassasiyettir. mesela bizde tarla değil, tohum önemli anlayışı geçerlidir de yahudiler tarlaya itibar eder.
  • (bkz: drahoma)
  • bildiğim kadarıyla yahudiler sadece yahudilerle evlenir diye bir kural vardır, sözkonusu olgu da bu kuralın bir yansıması olsa gerek. ammavelakin, özellikle metropollerde yaşayan çoğu yahudinin bunu artık pek de uygulamadığı da kulağa çalınmaktadır.
  • müslüman erkelerin koşer duygusuzluğu yüzündendir. *
  • kismen dogru bir onermedir.

    zamaninda mustafa denizli de teknik direktorluk kariyerinin yani sira israilli bir bayanla yasadigi askla yansimisti gazete sayfalarina, kavusamamisti,

    mustafa denizli bile alamadiysa bu musevilerden kiz almak zordur arkadas, diye soylenmistim..
  • buna benzer cok onemli bir sosyal fenomeni daha baska bir baslikta incelemistik (bkz: cerkezler baskasina kiz vermez)
    cesitli etnik/dini gruplari sadece eksogami - endogami ekseninde tanimak da standart turk erkegi bakis acisina gore bir sey olsa gerek (yani bir nevi "is cikar mi abi?" dusuncesiyle hareket sanki. bir donemin "rakci kiz" olgusu gibi.)
  • israil/abd'de nedeni korku, türkiye'de ise para'dır..*
  • suryani erkeklerin de müslüman kızlarla evlen(e)memesi gibi birşeydir.
  • samatya'nın değinmesini dilediğim konu.

    (bkz: hahamımın birasını döktün ve şimdi gelecek)
  • ülkemizdeki yahudiler arasında, sosyolojik, ekonomik ve tabii ki dinsel birçok farklı sebeple hala yaygın olan ancak örneğin abd'de son otuz yıl içerisinde geçerliliğini büyük ölçüde yitirmiş yönelimdir.

    hepimizin bildiği gibi türkiye'de ailelerin gerek dini (mezhep, tarikat, vs.) gerek etnik, gerekse ekonomik/kültürel sebeplerle çocuklarının birlikte olmalarını istedikleri veya istemedikleri kişiler her zaman olmuştur, olacaktır. bu biraz da ailenin söz konusu değerleri ne kadar içselleştirdiği ile ilişkili olmakla birlikte, aslında temelde kız veya erkek çocuğun bu konuda ailesine aldığı tavrın netliği ile ilgilidir.

    bir nur cemaati üyesinin kızı bir kemalistle evlenebilir mi? veya müslüman bir erkek ermeni bir kızı "evleneceğim kız" diye ailesinin karşısına çıkartabilir mi? milli görüşçü bir ailenin oğlu ateist bir kızla hayatını birleştirirse ne olur? zengin bir baba kızının fabrikasındaki bir işçiye kaçtığını duyarsa ne yapar? tüm bu soruların cevapları şüphesiz yaşanan ilişkinin taraflarının kendilerini nasıl konumlandırdıklarına, nasıl bir tavır aldıklarına ve en önemlisi tercihleri için hangi bedelleri ödemeyi göze aldıklarına bağlıdır.

    yukarıdaki durumların tamamında alınacak tavır "sevgiden yana" olmalıdır. çünkü aslolan bireylerin tercihleri, birbirlerine ve inançlarına, dünya görüşlerine, vs. gösterdikleri saygı ve tabii ki yine birbirlerine duydukları sevgidir. hiçbir aile otoritesinin veya toplumsal önyargının bunun karşısında durabileceğini sanmıyorum...

    meraklısına not: yahudiliğin kadın'dan geçtiği doğrudur ama "bu yüzden kızları başkalarıyla çıksın istemiyorlar" demek içinde bir mantık hatası barındırmaktadır. yani aslında ortodoks yahudi aileler kızlarının yahudi olmayanlarla evlenmesine değil oğullarının yahudi olmayanlarla evlenmesine çok daha fazla tepki göstermeye meyillidirler. çünkü çocukların otomatikman yahudi sayılmaları ancak "anne" yahudi ise mümkündür.

    daha fazla bilgi linkteki "who is a jew?" bahsinde yer almaktadır: http://www.jewfaq.org/whoisjew.htm