şükela:  tümü | bugün
  • ezen, sömüren, egemen.
  • kibirlenen, kendini büyük gören, büyüklenen.
  • kibir kökünden gelmekle beraber, ezen sömüren, egemen sınıfları da niteleyen bir anlam kazanmış olan sözcük. zaten bu anlamlar da kibir ile ilintilendirilmiştir. islami kaynaklarda mustazafın karşıtı olarak kullanılmıştır. meseleleri kavramak için ezberden konuşmayıp belli bir kültürel düzeye sahip olmak gerekmektedir. mustazaf ve müstekbir kavramları için iran islam devrimi incelenebilir.

    alın islami kaynaklardan öğrenin:
    http://www.sevde.de/islam_ans/m/m3/70.htm
    http://bawerihik1993.tripod.com/…slamdamustazaf.htm
  • nerede ise dört yıl önce sözlüğe "ezen, sömüren, egemen" anlamlarını yazdığım bir sözcüktür. bir sözcüğün tek anlamı yoktur. geçen zamanla köküyle alakalı ya da alakasız olarak başka anlamlar da kazanabilir bir sözcük. anlam kaymalarına da uğrayabilir. örneğin "yavuz" sözcüğü çok önceleri olumsuz bir anlama sahip iken artık olumlu anlamdadır. üstad sözcüğünün kökü türkçe usta sözcüğüdür ama acem ellerinde değişikliğe uğramış, başka bir anlam kazanmış ve türkçe'ye öyle girmiştir. şimdi her iki sözcük de türkçe'de farklı anlamlarda kullanılmaktadır. adalet sözcüğü arapça "adl" kökünden gelmektedir o da esas olarak devenin iki yanındaki yükün dengesini ifade eden bir sözcüktür. örnekler uzatılabilir.

    müstekbir sözcüğü, bir sürü kaynakta ezen, sömüren, egemen sınıfları niteleyen bir sözcük olarak kullanılmıştır. aslında bir cümle ile açıklamamı yapmıştım. anlamak için, içinde bulunulan hale göre bir kaç okuma gerekiyor belki de. tekrarlayalım: "kibir kökünden gelmekle beraber, ezen sömüren, egemen sınıfları da niteleyen bir anlam kazanmış olan sözcük" bunun ötesinde bir iddiam yoktur. ha kültürel düzey, iran islam devrimi falan demiştim. hizmet kabilinden bir alıntı ve bir okuma verelim:

    -alıntı-
    fischer, şii iran'da siyasi ve sosyal protestoları dini biçimlerlerle ortaya koyma geleneğine dikkat çeker: "kerbela paradigması", yani şia'nın temel özelliklerinden biri olan ezilmişlik (mustazaf) ve zalimlere (müstekbirler) karşı ayaklanma şeklindeki aşırı duygu, her türlü siyasi protesto hareketini besler.
    okuyan gençliği `devrimci islam' ideojisine bağlayan inahlı sosyolog dr. ali şeriati, devrimci marksizm'in sınıf mücadelesi teorisini, şia'nın "mustazaf" (ezilen) ve "müstekbir" (zalim, ezen) ayrımıyla ve bunu temsil eden "kerbela paradigması" ile birleştirmiştir.
    -alıntı-

    http://www.milliyet.com.tr/…96/12/25/dizi/dizi.html
  • anlamı konusunda tartışmalar çıkarılmış, kasıtlı olarak kafalar karıştırılmış sözcük. çok laf söyleyip laf kalabalığına verince haklı olunacağı zanına saplanmış zihniyetlerin afişe olmasına da vesile olmuş. fazla uzatıp da obsesif, psikolojik sorunlu bir görüntü vermek niyetinde değilim.

    efendim "kürt özgürlük hareketi" diye gak guk eden bir siteden link vermişiz. e verdiysem? onları siyasal olarak destekliyorum anlamına mı geliyor? bir şeyler ima edilmiş ama şükür pkk'lı ilan edilmemişiz. sanırsam müstekbir sözcüğü üzerinden konuşuyorduk. adamlar sözcüğe bu anlamı vermişler. tek bu anlamı verenler de bunlar değil. birazdan ufak bir liste vereceğim. ancak bu psikolojiye aşinayım zaten. dikkatleri söylenenden uzaklaştırıp söyleyene çekme sendromu. bir yerlerden hatırlayacaksınız söyleyene değil söylenene bak! adamların kürtçü olmasının konumuzla alakası yok.

    ali şeriati'den örnek vermişim. ali şeriati hakkında bir sürü laf kalabalığı edilmiş. ali şeriati bir kısım ortodoks kafalar kabul etmese de yirminci yüzyıl'ın en önemli müslüman düşünürlerindendir. mustazaf ve müstekbir kavramlarını da yorumlamış ve bahsettiğim anlamları vermiştir. yani müstekbir sözcüğü için "ezen, sömüren, egemen" anlamlarını verirken sallamadım bir yerlerimden. ama hemen yafta hazır marksizm soslu şia dolması olmuş bu düşünürün dedikleri. zira tek onların beğendikleri ve fetişleştirdikleri kişiler muteber kaynaktır(!) lütfen biraz saygı.

    hele bir de "islam'ın kelime ve kavramlarını bizatihi islam'ın batıl dediği marksizm ve benzeri devrilesi "devrimci" ideolojileri" diye başlayan bir cümle var ki evlere şenlik. buna da değinmeden geçmeyelim. sanki kuran'da "ey inananlar marksizm batıldır. şüphesiz ki sakınanlar için hayırlar vardır" diye ayet var. tövbe esrağfurullah. e tabi çıkıp da "islama aykırı olduğu şundan şundan dolayı sabittir dolayısı ile islam bu ideolojilere batıl der" demek serbest.

    uzatmanın anlamı yok. sanırım yetmemiş. bir kaç farklı link daha verelim. valla siteleri kim yapmış, yazıları kim yazmış bilmiyorum. ben yapmadım. şimdi içlerinden birinin sapık mapık olduğunu bir acar hafiyemiz tesbit edip de bana sapık göndermeleri yapar diye de korkmuyor değilim.

    alın size sözlük:
    http://www.sosyalsiyaset.com/…ocuments/sozluk_m.htm

    alın size islam ansiklopedisi:
    http://www.sevde.de/islam_ans/ii/istikbar.htm
    "allah'a istiğna ve isyan, insanları küçük görme, onlar üzerinde zorbalıkla egemenlik kurma anlamını da ihtiva eden büyüklenme. bu niteliklere sahip olan kişiye de müstekbir* denir."

    alın size müstekbir mustazaf düalitesi:
    http://www.vuslatdergisi.com/…lat=yazi&id=1180&k=46

    edit:
    şunu da unutmayalım:
    http://www.angelfire.com/sc3/misak/kavram.htm
  • bugünlerde çok şey ifade eden kelime.
  • mustazafın zıttı.