şükela:  tümü | bugün
  • nuri bilge ceylan ‘mütevazılık falan hiçbir zaman gerçek bir üst değer olmamıştır bizde. bir ortamda mütevazı olmaya kalkarsanız saygı hemen azalmaya başlar, hissedersiniz’ demiş bir röportajda.

    doğruluk payı maalesef çok yüksek. oysa ne kadar güzel bişey değil mi mütevazılık?

    nedenini merak ediyorum ama. cehalet mi? ortadoğulu olmamızdan mı? müslüman bir ülke olmamızdan mı?

    dünyanın en kolay davranış biçiminin ülkemizde hiçbir değer görmemesi çok acı.
  • "mütevazılık" değildir tevazudur o.
  • saygıyı azaltan şey tevazu değil edepsizliktir. küfürlü espiriler yapmayan, ona çaktım şuna pompaladım muhabbetlerini bayağı ve çirkin bulan, aşkı, şiiri, edebiyatı konuşmayı tercih eden insanların yanında isteseniz de saygısız olamazsınız.

    ilim meclisinde aradım kıldım talep
    gördüm ki ilm-i kebîrdendir, illâ edeb illâ edeb

    (bkz: ziya paşa)
  • sebebi kibirdir.
    genimizde var. en basitinden l&m hayranları olarak gerçek hayatta hangimizin bir ismail abisi var oğlum?
    lafa gelince kelebeğiz gönüller bahçesinde; öze gelince bok sineği.
  • burada insanın laneti gibi görünen şeyin aslında onun şansı olduğunu yakalamak gerekiyor.

    eğer sen mütevazı isen ve karşındaki sana saygı göstermiyorsa o zaten değersiz bir insandır. ısrarla o kişinin saygısını istemek ve beklemek egoya girer.

    eğitimsiz cahil alt kesimden 100 kişi bana saygı duyacağına fikirlerine önem verdiğim 1 kişi saygı duysa yeter.

    yani senin ay bana saygı duymuyorlar diye üzüldüğün şey kainatın sana verdiği bir işaret. senin o insanların yanında olmaman, o insanların da senin hayatında olmaması gerekiyor.

    sözün özü ortada bi sorunsal değil şans var.
  • dünyanın diğer taraftarını bilemem, örneğin kanada, isveç gibi medeni ülkelerde böyle olduğunu sanmıyorum ama türkiye için kesinlikle doğru bir tespit. nerede kaba saba, dediğim dedik, saygısız biri var, o daha fazla hürmet görüyor memlekette.
  • aşırı doğru önerme. bizim topraklarda böbürlenen, bağır çağır işlerini halleden, cazgır tipler saygı görür maalesef; saygılı, mütevazı adamlar eziklenir.
  • vedo abinin nuri reyizi referans göstererek ortaya attığı iddia veya sorunsal neyse çünkü kendisi soruyla vermişti menşını. bence haklılar.
  • nbc'nin mütevazılık üzerine ettiği bu lafları biliyorum daha önceden dikkatimi çekmişti. üzerine biraz düşününce bana sorunlu gelmişti ilk duyduğumda da. mutevazılık tıpkı dürüstlük ya da yüce gönüllülük vs.. gibi bir çeşit özellik fakat bu özellik/ler sizde ya vardır ya da yoktur. duruma göre değişmez. yani , nbc'nin dediği gibi '' bir ortamda mütevazı olmaya kalkarsanız..'' gibi bir durum yoktur bence ortada. buradan çıkan anlam, aslında mutevazı olmayıp bir ortamda sanki öyleymiş gibi davranmak gibi bir şey. yukarıda da dediğim gibi bu ve benzeri özellikler insanın kişiliği ile kaynaşmıştır. örneğin, başına olumsuz birtakım durumlar gelme ihtimali varken kişi gerçeği ortaya koyuyorsa bu kişi gerçek manada dürüsttür. aksi bi' durumda kişi böyle bir erdeme sahip değildir. aynı şekilde, cömertlik de böyledir. çok imkana sahipken değil de kendine yetecek kadar imkanı olmasına rağmen bunu bölüşen kişi cömerttir. bana kalırsa mütevazılık da böyle bir değerdir. bu değerlere sahip insan bunun getireceği sonuçlara göre tavır almaz. o insan -örneğin- yol açacağı sonuçlardan bağımsız şekilde sadece dürüsttür. nbc'nin değimiyle ''bir ortamda mutevazı olmaya kalkmak'' aslında mutevazı olunmadığının bir nevi itirafı gibi olmuş benim hayata bakış açıma göre. bunun nedenin de yüksek derecede kibir olduğunu sanıyorum.
  • alçakgönüllülük vs tevazu. mütevazilik olsa duramazsın*