şükela:  tümü | bugün soru sor
  • nitelikli ağacı oyma, işleme sanatı. oyma, kakma, kabartma ve yakma usulleriyle icra edilmektedir.
    cami ve türbelerin mihrab ile minberleri, cami ve medreselerde kullanılan rahleler, kapı, pencere, dolap kapakları, çekmece, sandık gibi eşyaların süslemelerini, çeşitli mimari eserlerin iç kısımlarına yazı yazan hattatların yazılarını tahta üzerine tatbik edenler de bu sanatın üstatlarıdır.
    abanoz, ıhlamur, ceviz, gül, şimşir, sedirağaçları en başta sayılabilir.
  • naht sanatı büyük bir sabır gerektirir. yetenek başta önemli olsa da, el becerisi ile zamanla geliştirilebilir. titiz ve dikkatli olmak şart. ahşap naht sanatı nispeten daha yaygın olsa da pirinç levha gibi alüminyumlar ile de yapılabilir.

    uygulanacak motif belirlenir. (genelde osmanlı motifleri yaygındır) motifin olduğu kağıt pirinç levhaya yapıştırılır. motifin dış kısmında genelde bir çerçeve olur ya da motif en dışında kapalı tek bir çizgi ile oluşmuştur. amaç yapılacak motif kesilerek levhadan düşürüldüğünde bitene kadar yekpare kalmasıdır.

    kıl testere ve levha kalınlığına uygun olan uç ile önce motifin olduğu parça ana levhadan kesilerek ayrılır. sonrasında motifin kesilerek düşürülecek (bir nevi oyma) parçalarının olduğu kısımlara testere ucunun geçeceği büyüklükte delikler açılır. bu deliklerden kıl testeresi geçirilerek motif kesilmeye başlanır. tüm parçalar kesildikten sonra elimizde üstünde kağıdın olduğu motif levha kalacaktır. tiner yardımıyla kağıt ayrıştırıldıktan sonra akan su altında yine levha kalınlığına uygun olan su zımparaları kalından inceye doğru sırayla uygulanır.
    genelde ağaç parçaları fon olacak şekilde üzerine pirinç motifleri monte edilir veya çerçevelettirilerek duvara asılır.

    bir gün bu konuda kişisel sergimi açmak isterim...
  • özellikle hat sanatı eserleri şablonları ile yapılıyorsa daha fazla özen ve ustalık isteyen sanattır. hat sanatı eserlerinde milimetrik ölçüler ve oranlar hesaplanmakta, hattatlar o eseri yaparken muazzam efor sarfermektedir. bu eserlerin özensizce kesimi hattata büyük saygısızlıktır.
    aynı zamanda eğer yaşıyor ise hattatından muhakkak izin alınmalıdır. ilgilisi internetten mesut dikel i araştırıp, takip edebilir.
  • oymalı desenleri-işleri sevdiğim için, ilgi duyduğum sanatlardan biri. lakin öğrenip icra etmeye asla kalkışamam sanırım. zira kesimleri yapmak için uğraşan testerenin ve diğer edevatların o gıcırtılı sesi dişleri fena kamaştırıyor. mesut dikel'in çalışmalarını takip ederken de ol sebepten telefonu sessize almak zorunda kalıyorum.

    neyse, ben bir ara akkâse kesimlerime döneyim yine...