şükela:  tümü | bugün
  • rus,konstrüktivist heykeltraş.korkunç matematiksel hesaplar üzerine kurulu, son derece ince işlenmiş, optik yanılsama yaratıcı işleri vardır; şahanedirler,akıl alırlar.
  • 1890-1977 yılları arasında yaşamıştır. dünyanın birçok ülkesinde yaşamasından mütevellit konstrüktivizmin yayılmasında önemli bir yer tutar. kinetic art yani kinetik sanatın öncülerindendir.
    (bkz: kinetik sanat)
  • gerçek adı naum neemia pevsner'dir. abisi olan antoine pevsner ile konstrüktivizin sanatının öncülerinden biridir. abisi ile isim karışıklığı olmasın diye ismini sonradan naum gabo olarak değiştirmiştir.
    orjinal sitesi
  • naum gabo veya naum neemia pevsner rus kökenli bir heykeltıraş. özellikle konstrüktivizm stilinin önemli uygulayıcılarından ve kinetik sanatı’nın kurucularındandır.

    1890 yılında bryansk rusya’da doğan naum pevsner 1915’ten sonra soyadını gabo olarak değiştirir ve naum gabo olarak anılmaya başlar. naum gabo, 1910 yılında münih’te tıp okuluna kabul edilir. ancak, sanatçı kısa bir sürenin ardından doğa bilimlerinden de ders almaya başlar. tıp ve doğa bilimlerinin ardından bu alanlardan oldukça farklı olarak wölfflin’den sanat tarihi derslerine ilgi duyar. ardından 1912 yılında sanatçı, mühendislik eğitimi almaya karar vererek münih’te bir mühendislik okuluna girer.

    bilmeyenler için biraz değerlenirme yapmak gerektiğini düşünüyorum.

    naum gabo’nun sanat değerlendirmesi üzerinde durmak, konstrüktivizmden
    bağımsız olmayan kapsamlı bir algının tutarlılığını gerektirir. yine de `naum
    gabo`’da saf bir ileri geometri sistemine sahip, öznelleşmiş olan sanat üslubu; naum gabo’nun uzaya ait olanı estetik duyarlılıkla, istemsizce zihninden izleyiciye ulaştırdığını düşündürür. buradaki istemsiz kavram yaklaşımı, uzay imgesinin
    maddesel formuna ulaşırken naum gabo’nun sahip olduğu cebir bilgisinden ve yapmak istediği inşacı yapıttan kaynaklanmaktadır. bir başka deyişle, ideolojik tavır
    ve üst beceri yapıtı biçimlendiren iki noktadır. bir noktada; zihnin sahip olduğu bilgi,
    diğer noktada ise; zihninde planlayarak kurguladığı, belli kavramsal temelleri barındıran, belirli bir amaç taşıyan biçimlendirme duygularıdır.

    naum gabo’nun eserleri elektriğe ya da ışığa sahip olmasa da matematiği, uzayı, ışık huzmelerini, ışık dalgalarının donmuş anlarını yansıtır. eserlerinde seçtiği renkler klasik güzelliğin doğal görselliğini kendi formu içerisinde tutar ve izleyiciye yansıtır. yapıtları hassas görünüşlüdür, ancak dengenin güçlü gösterisini eseri 360 derece incelediğinde hemen fark ettirmektedir. sanatçının “ linear construction no.39” isimli yapıtında kenarları oval ve dört tarafında belli bir eşitliği olmayan şeffaf bir kaide üzerinde yükselir. bu kaide, eserin formu ile ilişkilidir. eser ve kaide aynı sistemin parçası olarak birbirini destekleyen bütünleşik yapısı ile uzay boşluğunda bükülen uzayın neden olduğu çekim-itim kuvvetine birlikte karşı koyarlar. eser kaideden yükselirken, dört eksene yayılmış tam bir gövdeye sahiptir. bu gövde içerisinde sabitlenmiş ışık huzmesi görünümünde uzantılara, sınırlarında ise kırmızı renkli alanlara sahiptir. kırmızı rengin, yapıtı organik bir yapıya dönüştürdüğü açıktır.

    sanatçının daha erken bir dönemde yaptığı eserlerden biri olan “`construction in
    space10`” kare içerisinde yer alan, tek bir noktadan girdap hareketiyle kıvrılıp kalmış
    ışıkların, karenin sınırlarına yaklaşan bir hareketlilikle boşlukta ilerlediğini çağrıştırmaktadır.