şükela:  tümü | bugün
  • keman virtüözü olmak için yaratılmış veya doğmuş kişi. o yılların gösteri adamı.
  • (bkz: #57321923)
  • paganini'nin kadınlara ve kumara olan düşkünlüğü doğrudur, ancak bunun en büyük nedeni ise 16 yaşına kadar hiç bir şey yaşamaması ve babasının baskısı altında kalması. hatta babasının paganini'yi daha iyi çalması için aç bıraktığına dair bir söylenti de var. nicolo paganini 1799'da lucca'ya giderken babasından ayrılır ve tek başına seyahat etmeye başlar. tek konserde kazandığı tüm parayı tek gecede kumar masasında kaybeder (paganini'nin yazdığı bazı mektuplarda bunu itiraf ettiği biliniyor), ancak kemanını kumarda kaybettiği yanlıştır. kemanını sadece rehine olarak verir, ama sonra kumar borcunu ödeyerek kemanı geri alır. üstad keman olayından sonra kumara tövbe etmiş ve bir daha oynamamıştır. hatta bu yüzden cimri, para vermez efendi anlamına gelen "sinyor paganiente" derler paganini'ye.

    tek telle çalma olayı tamamen bambaşka bir hikayeden kaynaklanıyor. paganini, piombino prensesi marie anne elisa (elisa bonaparte) tarafından saraya davet edilir. prensesi etkileyen paganini saray orkestrası şefi olur. tek tel hikayesi de zaten burada başlıyor. paganini'nin her konserine gelen ve ünlü kemancıyla ilgili olan güzeller güzeli bir kadın var. paganini'nin itiraflarına göre aralarındaki ilişkiyi hep gizli tutmaya çalışmışlar. her neyse paganini bu kadın için "aşk sahnesi" adında beste yapar. kemanının ortasındaki iki teli çıkarır, sadece sol ve mi tellerini bırakır. birinci tel kadını ikinci tel ise erkeği temsil eder. paganini bu iki telle bir kadın ve erkek arasındaki kavgayı, neşeyi, hüznü ve en sonda ise birbirlerine kavuşma hikayesini anlatır. o kadar harika bir şekilde çalar ki, prenses paganini'nin tek telle bir şey çalıp çalamayacağını sorar. paganini için tabii ki zor olmaz ve sadece sol telle çalar. hatta sol telle çalınan napolyon adında sonat yazar. paganini'nin tek tel olayı o kadar ünlenir ki, neredeyse her konserinde bu şekilde bir şeyler çalması istenir. tek telin gerçek hikayesi böyle. yoksa hapishanede kendini asmaması için sadece tek telli bir keman verilmesi, adamın tekiyle iddiaya girmesi yüzüne çalması, şeytan işi gibi şeyler efsanelerden ileri gitmiyor.

    fransız kemancı charles philippe lafont ile paganini ortak konser verir. söylenenlere göre paganini o kadar doğal ve harika sololar atar ki, izleyenler büyülenir. ancak lafont da bir hayli etkileyici çalar. konser sonunda ise iki müzisyen birbirlerini taktir eder.

    nicolo paganini'nin çizilen resimlerinin gerçek görüntüsünden farklı olduğu söyleniyor. bazı resimlerde tipi çirkinleştirilmiş veya gereğinden fazla güzelleştirilmiş derler. heinrich heine'a göre paganini'yi tam olarak resmeden kişi ise leyser adında sağır bir ressam.
  • muzisyenliginin disinda yemek tutkusu ile de tarihe gecmis.

    o zamana dek sus bitkisi olarak yetistirilen ve zehirli olduguna inanilan domates'in italyan mutfagina girmesini [italyan mutfagindan domatesi cikardiginizi dusunsenize] saglamis. bunu da tarifi kendisine ait olan bir ravioli sosu tarifinde domates kullanarak yapmis.
  • franz liszt'i liszt yapan adam.

    liszt 20'li yaşlarında paris'te bir paganini konserine gider ve gördüğü keman virtüözlüğünden o kadar etkilenir ki müziğe daha da tutulur, piyanoya bakışı olgunlaşır ve kendini daha da geliştirir, paganini sayesinde tanıdığımız liszt'e bürünür.

    ayrıca paganini'nin şeytanla anlaştığı söylentisini ciddiye alan klise, 40 yıla yakın bir süre boyunca paganini'nin naaşını gömdürmemiştir.
  • (bkz: kemancı başımın tacı)
    hayat gerçekten çok acı.
  • evgeny kissin'in gençliğinde çalarken yaşadığı çoşkuyu izleyerek piyano çalmaya başlamamı sağlayan adam.
  • "kumar dostunuz değildir" sözünü destekleyecek bir yaşam sürmüş olan kemancı.

    kadınlara ve kumara olan tutkusu biliniyor. kemandan bir servet kazanmış ama maalesef yitirmiş hepsini.
    bir ara casino açmış ama başarılı bir iş adamı olamayıp onu da batırmış. en nihayetinde de borçlarını ödemek için bütün kişisel eşyalarını satışa çıkarmış.

    sanatınla devleşiyorsun ama zaafların hayatını mahvediyor. ne acıklı bir durum.

    misal; kemanda zirve denilen paganini 24 kapris.

    çalınması değil etüt olarak çalışılması için bestelenmiş. teknik açıdan olağanüstü güçlükler içeriyormuş. sanatçı değilim; tekniğinden anlamam ama keman virtüözlerinin yeteneklerini ve becerilerini göstermek için kullandıkları şov nitelikli eserlermiş.

    ben sıradan bir dinleyiciyim, kulağıma ulaşan şey de teknik değil melodi oluyor. kimbilir bana gelene kadar ne yollardan ne parmaklardan geçiyor o notalar?

    ünlü guarnerius ıı cannone'sinden de bahsedelim.
    paganini, bir çok stradivarius ve guarnerius kemanına sahiplik etmiş. ama bu özel kemanın olağanüstü güçlü bir sesi varmış; o yüzden "gülle" olarak tabir ediliyormuş.
    genç bir virtüözken sanatından çok etkilenen bir iş adamı tarafından hediye edilmiş.
    paganini cenova'ya miras olarak bırakmış ve orda sergileniyormuş. her sene de özel temsillerde genç virtüözler tarafından kullanılıyormuş.

    onun da kumarda yitmemesi mucizevi. hatta bir ara elden çıkarmış ama sonra bir hayır sahibi kendisine hediye etmiş deniyor.

    son bilgi, bu olağanüstü güç solo keman kaprislerinin parmak yapısındaki bir patoloji nedeniyle üstesinden gelebildiği söyleniyor.
    normalin üstünde uzunlukta el ve parmaklara sahipmiş. bir de bağ dokusunda bir rahatsızlık varmış. hastalıkları ona bir avantaj sağlamış diye yorumlanabilir.

    itzhak perlman yorumu

    edit: youtube linki eklendi.
  • lakabı şeytanın kemancısıdır. laneti , hastalıklı bir vücut fizyolojisine sahip olmasıdır. (bkz: marfan sendromu) lakin bu lanet kendisine, sağlıklı başka hiçkimsenin icra edemeyeceği eserleri rahatça çalabilme yetisini armağan etmiştir. öyle ki rivayetlere göre bir konser sırasında kemanının telleri sırasıyla kopar ancak her bir kopuşunda kalan tellerle eseri kusursuz bir şekilde çalmaya devam eder ve son tek bir telle bitirir.
    belki de yer yüzünde gelmiş geçmiş en yetenekli ve hastalıklı virtüözdür. kendisinden korktuğum kadar hiçbir müzisyenden korkmadım ve de ne zaman la campanella‘yı duysam, battaniyemin altına girerek chopin”n nocturne’larına sarılırım.
  • bazı resimlerinde wolverine'e benzeyen cenova doğumlu italyan keman virtüözü ve bestekâr. en sevdiğim bestesi 24 caprices for solo violin op. 1... üzerine tanımam...

    bir şeyler okur-yazarken kesinlikle dinleyemediğim keman virtüözü.

    eserlerini dinlerken gayri ihtiyari heyecanlanıyorum ve kalp atışlarım hızlanıyor. o yüzden bir şeylere odaklanmam gerektiğinde veya uyumadan önce paganini almıyorum.

    hayat hikayesine bakacak olursak, gençliğini, napolyon fransa'sı döneminde işgal olunan italyan şehir cumhuriyetlerinde bir kaç-göç içerisinde yaşamış. bu belki de gezgin virtüöz (travelling virtuoso) olarak anılmasının sebebidir.

    kendisi hakkındaki biyografilerde bahsedilen en belirgin özelliklerinden biri de kumar tutkusu. büyük rus müellifi fyodor m. dostoyevski gibi kumarbâzın önde gideni... bu durumu söylememin sebebi, bu tutkusunun ve bazı başka şeylerin bir süre sonra ruh halini ve dolayısıyla müziğini etkilemiş olmasıdır. bu nedenle daha velûd olabilecek bir bestekâr -belki bilinçli belki bilinçsiz bir bir tercihle- biz paganini-perestleri daha yazılmamış; belki bestelenmiş olsa mükemmel olacak bestelerinden mahrum bırakmıştır.

    iyi ki yaşamış ve hoş bir seda bırakmış şu gök kubbede...