şükela:  tümü | bugün sorunsallar (6)
  • sedat peker.

    carton pierre isimli yazar şu paylaşımında #123741219 aşağıda bulunan bakış açısını okumadan sadece sedat peker ismini görüp kritize etmiş. canı sağolsun. keşke okusaydı.

    sedat peker sokakta görsem yolumu çevireceğim bir tip olmasına rağmen bize öyle bir tarafını gösterdiki kişisel olarak ufkumu iki katına çıkardı.

    birincisi, bunca video çekti ve henüz bir tane kötü söz kullanmadı. süleyman soylu iç işleri bakanı olmasına rağmen, onun eşinin iç çamaşırlarına varıncaya kadar tahrik etti. fakat, sedat peker hiç oralı olmadı. seviyesine inmedi. evet ses tonu yükseldi belki ama derdini kibarca ve oturaklı bir tarzla anlattı.

    ikincisi, etrafındakilere saygılı bir duruşu oldu. örneğin, ya takım elbise giyindi ya da business casual. kendisine kalmış olmasına rağmen, bize saygılı bir şekilde çekti videolarını. süleyman soylu peker'in yerinde olsaydı, bilmiyorum takım elbise giyinir miydi. bence giyinmezdi.

    üçüncüsü ve en önemlisi adamın kendisini geliştirmiş olması. düşünsenize mafya babası bile olsanız okumanın ve yeni bilgiler öğrenmenin ne kadar kudretli olduğunu hepimize gösterdi. adam din, felsefe, tarih, siyaset, ve hukuk alanında hepimizin beynini döndürdü resmen.

    son olarak, hayatta ne yaptığınızın önemi olmaksızın kişisel gelişimin ne gibi faydaları olabileceğini gösterdi sedat peker bize. o, bu bilgileri bir diploma almak için öğrenmedi. kimseyede sınav vermedi. o, bu bilgiler iki üç gündede öğrenmedi, uzun zaman aldı. sabır ve kalem gücü gerekti belki. sonra bir gün geldi, o birikimler peker'in koca bir hükümet ile hesap görmesine yardımcı olan bir done rolü oynadı.
  • genelin olmasada bir miktar ufuk açalım.
    üzüm ->şıra->şarap -> sirke çok doğru bir işlem sırası olmasa da genel olarak üzümden sirkeye süreç böyledir. şaraptan sirkeye dönülür ama sirkeden şaraba dönülmez. sirkenin yapım usulü ile şarabın farklıdır. bilmeden sirke işine girerseniz güzel güzel şaraplarınız olur. mesela geçen sene hacıya bir 50 litre şarap döktürdük. o yüzden tek kaynaktan bilgi almayın.
  • sedat peker'in bazi insanlarin ufkunu iki katina cikarmasi
  • insanlar ve diğer memeliler arasındaki güven ve sevgi bağının oluşmasında en büyük pay yumuşak, sıcak ve sevgi dolu dokunuşlardır.

    peki bu kanıya nasıl varıldı?

    1950’li yıllara kadar, davranış psikolojisi üzerine çalışan psikologlar anne ile bebeği arasındaki bağın ve düşkünlüğün beslenme kaynaklı olduğunu düşünüyordu.

    evet, emzirmek yavrunun hayatta kalması için önemli bir kriter. ancak bir bebeğin annesine bağlanması için yeter şart değildi. bunun böyle olduğunu düşünen ve kanıtlamak isteyen harry harlow, bebek maymunlar üzerinde sonrasında çok eleştirilecek bir deney gerçekleştirmiştir.

    deney için yeni doğmuş maymunlar anneden yoksun bırakılır. bu tip anneden yoksunluk deneyleri artık etik kurallar nedeniyle yapılamıyor.

    annelerinden yoksun bırakılan maymunlara anneleri tarafından sağlanan fiziksel imkanların tamamı sağlandığı halde, anneleri ile büyüyen maymunlara göre sosyal yetkinlikler açısından ciddi farklar olduğu görülür. daha içine kapanık, agresif, ürkek olurlar. bir de harlow’un farkettiği ilginç bir detay vardır, o da bu yavrular bebek bezine aşırı düşkünlerdir.

    harlow annesinden ayrı büyüyen yavrularda bebek bezinin, annesinden alacağı sevgi, sıcak ve yumuşak dokunuşun yerini tuttuğunu düşünür ancak elinde bunu kanıtlayacak hiçbir çalışma yoktur.

    benzer çalışmayı annesinden ayrılan çocukları inceleyerek gerçekleştiren john bowlby, annenin çocuğunun gelişiminde “besleyici” rolünün neredeyse hiçbir etkisi olmadığını kanıtlayan gözlemler yapacak, bir belgeselle de bunu anlatacaktır.

    bu çalışmaları da inceleyen harlow, anne ile çocuk arasındaki bağı inşa eden temel şeyin ne olduğunu anlamak üzere bir dizi deney gerçekleştirecektir.

    harlow ve bowlby’nin aksine 1950’lerin sonuna kadar özellikle amerika’da çocuk gelişiminde annenin tek rolünün beslenme olduğuna inanılıyor, annelere özellikle çocukları ile temastan kaçınmaları tembih ediliyor, çocuk ile fiziksel temasın çocuk gelişimini olumsuz etkileyeceği, onları şımartacağı fikri her yerde pompalanıyordu.

    harlow, aksini kanıtlamak için bir deney düzeneği inşa eder.

    bebek maymunlar için, maymuna benzemeyen telden vekil anneler tasarlar. bu anne maketlerinden her kafese iki tane koyar. biri yumuşak bezle kaplı, diğeri ise çıplak tel olarak bırakılır. çıplak tel olarak bırakılan makete biberonun içinde sevdiği yiyecekler konur. bebek maymun doğduktan sonra bu kafese alınır.

    harlow’un bu deneyde merak ettiği, yavruların biberon olan çıplak tel anneyle mi yoksa biberon olmayan bezle kaplı anneyle mi daha çok bağ kuracağını anlamaya çalışmaktı. bebek maymunlar, tel anneye sadece karınları acıktığında gidiyor, biberonu emdikten hemen sonra tekrar bez anneye geliyorlardı. yavruları farklı uyaranların olduğu odaya bezden anneleriyle birlikte koyduğunuzda yavruda herhangi bir tedirginlik olmuyordu. annelerinin olduğu ortamda keşfe çıkıyor, korktuklarında tekrar bez annelerine koşuyorlardı. aynı durum, telden annelerinde olmuyordu. bez annelerinin olmadığı ortamda bırakıldıklarında ise dehşete düşüyor, etrafa dehşetle koşuyor bazıları da parmak emiyordu.

    bu deneylerin sonucunda yavruların, bez anneyi tel anneye tercih ettikleri kanıtlanmış oldu. bu o dönemin davranış psikolojisi üzerine çalışan psikologları için beklenmeyen bir sonuçtu.

    bebekler annelerine, kendilerine sağladığı yiyecek nedeniyle değil, yumuşak, sıcak dokunuş nedeniyle bağlanıyorlardı.

    harlow böyelikle iki insan arasındaki bağlanmada dokunmanın ne kadar büyük bir paya sahip olduğunu kanıtlamış oldu. bu annesinden ayrı büyüyen bebek maymunların bebek bezine olan düşkünlüğünüde kanıtlıyordu.

    üzücü olan konu, biz biz hala anne ile çocuğu arasındaki bağın gelişmesinde en büyük payın emzirmeden geçtiğine inanıyoruz. bu nedenle de yeni doğum yapmış kadınların üzerinde bilerek ya da bilmeyerek çok ciddi psikolojik baskı kuruyoruz.

    bu yazıyı, çocuğunu o veya bu nedenle emziremeyen annelere, onları üzen akrabalarına, biriyle duygusal bağ kurmak isteyen insanlara yazmak istedim.

    dilerim faydası olur.
  • " 100 bin yıl önceki dünya en az altı değişik insan türüne ev sahipliği yapmaktaydı. geçmişimizdeki çeşitliliğimizden çok, şu anki yalnızlığımız istisnai ve belki de tehdit edici.

    hayvanlardan tanrılara: sapiens, yuval noah harari
  • hani birine kızınca hayvan deriz ya, aslında hayvan katagorisi altında tüm canlı türlerine aşağılamada bulunuyoruzdur.

    bu nedenle dilime dikkat ederek, hayvanlar hakkında genel bir biçimde (hayvan diyerek) konuşmaktan sakınırım. tek tek şu ya da spesifik hayvan türü, ya da şu ya da bu hayvan diye konuşurum. genel olarak konuşursam 'dirimsel ortaklar' derim.

    "hayvanlar dediğiniz anda, bir şeyleri anlamamaya ve hayvanı bir kafese kapatmaya başlamışsız demektir...değisik hayvan türleri arasında dikkate değer miktarda farklar söz konusudur. hepsini bir arada tek bir katagori altında toplamanın bir anlamı yoktur: maymunlar, arılar, yılanlar, köpekler, atlar, eklembacak ve mikroplar...
    insan olmayan tüm canlıları hayvan altında tek bir katagoride toplamak, öncelikle, aptalca bir tutumdur, teorik açıdan saçmalıktır ve tam da insanların hayvanlara gerçek siddetine iştirak etmek demektir. mezbahalarda, endrüstriyel muamelere maruz kalmalarına, tüketilmelerine yol acan şey budur. hayvanlara yönelik bu şiddet, genel olarak 'hayvanlar'dan bahsedilmesini sağlayan bu kavramsal basitleştirme ile vuku bulur."
    j. derrida
  • günümüzde %90' ından fazlası kadın olan modern yoga topluluğunun, başlarda sadece erkeklerden oluşup, kadınlara neredeyse yasak olması.
    (bkz: gel ama sıkılırsın)
  • tanım: bad seksin 13 işareti

    me too hareketi sırasında gündeme gelen ve o günden bu yana dünyada bolca tartışılan bad sex kavramı nedir ?

    görsel

    kavramın tanımı ile ilgili ne yazık ki kesin bir konsensus henüz yok. bu yüzden neden bahsettiğimi açıklamadan önce neden bahsetmediğimi açıklamak istiyorum.

    kötü seks; penis büyüklüğü, erektil disfonksiyon, engellilik, vücut büyüklüğü, şişmanlık ya da zayıflık, yaş, cinsiyet yönelimi, ırksal özelliklere atıfta bulunmaz. vajinismus, endometriozis gibi kimi hastalıklara da....

    bad sex

    1- ihtiyaçlarınızın ve arzularınızın tatmin edilmediği sekstir. ( burada geçen ihtiyaç kelimesi sadece fiziksel ihtiyaçları tanımlamıyor. yakınlık ihtiyacı, birliktelik ihtiyacı gibi duygusal ihtiyaçları da kapsıyor.)
    2- partnerinizin memnuniyetini dikkate almadığınız seks.
    3- partnerinizin amansızca hedeflerinin peşinden koştuğu ve seksin bireysel bir fetih değil, ortak bir görev olduğu gerçeğine uyum sağlamadığı seks.
    4- coşkulu karşılıklı rıza olmaksızın elde edilen seks.
    5- manipülatif seks (rıza temini için manipülasyon yöntemlerinin kullanılması)
    6- sömürücü ve bencil seks
    7- bir partnerin becerisinin olmadığı, öğrenme arzusunun olmadığı ve diğerinin ihtiyaçlarına ilgi duymadığı seks kötüdür.
    8- cinsel yolla bulaşan hastalıklar, hıv veya istenmeyen gebelikle sonuçlanan seks kötüdür.
    9- partnerin diğerini neredeyse her zaman çiğ ve yorgun bırakarak ilişkiden ayrıldığı sex kötüdür.
    10- kişiyi kullanılmış veya ihmal edilmiş hissettiren seks kötüdür.
    11- karşılıklı eğlencenin amaçlanmadığı seks kötüdür.
    12- her iki tarafında karşılıklı faydasının cinsel deneyime dair olmadığı seks kötü sekstir. partnerlerden biri cinsel haz diğeri sosyal yakınlık elde ettiği
    partnerlerden biri cinsel haz diğerinin maddi kazanç elde ettiği
    partnerlerden birinin cinsel haz diğerinin olumsuz duygular sözleren korunmayı kazandığı seks
    partnerlerde biri cinsel haz diğerinin sadakaatsizlikten korunma ile ödüllendirildiği seks

    13- eşlerden birinin acı hissetmesi pahasına olan seks kötü sekstir.

    liste daha uzayabilir. ama kötü seks konusundaki yazılarda en çok karşıma çıkan 13 madde bunlar.

    bu 13 maddeyi tek cümle ile özetle derseniz, tavana dik dik bakma sıkıntısı yaratan, cinselliğin bitiminde ayakların karna çekilip yastığa sarınılma ve mümkün olduğunca çabuk uyuma isteğinin duyudulduğu tüm durumlar şekilde de tanımlanabilir. sabah duşa girmeden önce önemli ölçüde kirlenmiş hissedilen tüm durumlar.

    görsel

    ve şu akıldan çıkarılmamalı. seks ve ilişki terapisti lisa torney'e göre,kötü seks ile cinsel saldırı arasındaki fark cinsel saldırının mutlak bir rıza eksikliği içeriyor olması. kötü sekste rıza noksanlığı mutlak değildir. aradaki tek fark bu!

    konunun etik açıdan ciddiyetini fark etmek için toney'in sözlerini çok önemsiyorum. bu yüzden tekrar etmek istiyorum. kötü seks ile cinsel saldırı arasındaki fark rıza noksanlığının cinsel saldırıda mutlak olmasıdır.

    bu mutlaklık yüzünden cinsel saldırı kriminal bir suçtur. kötü seks ise ahlaki ve vicdani bir suç.
    bad sex parnere yönelik bir kişisel saldırıdır. daha azı değil. daha masumu değil.

    peki bu suçun işlenme yaygınlığı ne kadar fazla,

    araştırmalar, kadınların yüzde 30'unun vajinal seks sırasında ağrı bildirdiğini, yüzde 72'sinin anal seks sırasında ağrı bildirdiğini gösteriyor. yapılan çalışmalarda partnerlerine seksin ne zaman acı verdiğini söylemeyenlerin oranının yüzde 87'den fazla olduğu, en az bir kere acı veren seks deneyimini partnerine söylemeyip gizleyen kadınların oranının ise yüzde 99 olduğunu gösteriyor.

    bu araştırmada konu kötü seks değil çok daha fazlası olan acının eşlik ettiği seks.
    ve buradaki oranlar bile çok fazla yüksek.

    bu yazıyı hazırlarken kötü seks ile ilgili çeşitli forumları inceledim. kötü seks kavramının içeriğini tam anlayamayıp düz kelime manası ile düşünüp iyi olmayan seks tecrübelerini anlatan yanıtları okudum.

    bu yanıtlarda dikkatimi çeken birşey vardı.
    erkek kullanıcılıar için iyi olmayan seks anıları orgazma ulaşamadığı, sıkıldığı ya da yeterince zevk alamadığı seks deneyimleri iken
    kadın kullanıcıların iyi olmayan seks anıları büyük ölçüde acı çektiği, çeşitli şeylere zorlandığı cinsel deneyimleri içeriyordu.

    kadın ve erkekler arasında iyi olmayan cinsel deneyim nedir? sorusuna yanıt verenler arasındaki iyi olmama çıtası kadınlarda acı çekme noktasında erkeklerde ise yeterince haz alamama noktrasında. arada ciddi bir fark var. bu farkı benden başka fark eden birileri olmuş mu diye araştırdım.

    michigan üniversitesi'nden profesör sara mcclelland'ın,
    "samimi adalet: genç yetişkinlerde cinsel tatmin"
    isimli bir makalesi olduğunu gördüm. bu makalenin sonuç kısmında

    "genç erkeklerin ve kadınların cinsel doyumu nasıl değerlendirdiklerine dair araştırma sonucunda cinsler arasında cinsel doyum ölçeğinin alt sınırının anlamlı olarak farklı olduğu bulunmuştur. kadınlar, alt sınırın aşırı derecede olumsuz duygu potansiyeli ve acı potansiyeli içerdiğini hayal ederken, erkekler alt sınırın daha az tatmin edici cinsel sonuçlar için potansiyeli temsil ettiğini hayal ettiler, ancak kendileri için zararlı veya zarar verici sonuçları asla hayal etmediler."

    peki ama neden?

    "araştırmacılar nedenin sadece seksle ilgili olmadığını düşünüyor. kızların çocukken en çok aldıkları iltifatlardan biri de güzel olmaları; buna göre, sosyal değerlerinin çoğunun başkalarının onlara bakmaktan ne kadar zevk aldığına bağlı olduğunu öğrenirler. kız çocuklarına başkalarının görünüşlerinden zevk almaları öğretilir. aslında, sosyal olarak ödüllendirilmelerinin ana yolu budur. başkaları tarafından beğenilmek. kabul görmek. sosyal olarak var olmalarının yegane yolu beğenilmek ve kabul görmektir. beğilmediği kabul görülmediği davranışların sosyal izolasyon ile sonuçlanacağı ve kayıp edecekleri tüm çocukluk ve erken ergenlik döneminde zihinlerine kazınır.
    bu çocuklar büyüdüklerinde tavana bakaken sabreden yetişkinler oluyor. ilişkilerinin en az yüzde 30'unda acı çekerken bu acıyı yok sayıyor.

    istenmeyen acının dahil olduğu seks "bad sex" kavramının sadece bir maddesi. bu madde bile bu kadar yaygınken kötü olmayan seksin ne kadar az olduğunu tahmin etmek güç olmayacaktır.

    ama bu mümkün mü?
    kötü olmayan seks sahiden mümkün mü?
    evet mümkün. bir başka yazıda iyi seks nasıl mümkün olabiliri anlatmaya çalışacağım. bu konuda yapılan çalışmaların ışığında. bu yazı hacim olarak çok uzadı.
    zaten bu yazının amacı kadınları dayanıklılık şampiyonları gibi güçlendirmek yerine bedenlerinin acı sinyallerine katılmaya teşvik eden bir dünyada yaşama dileğimin olması.

    kadınlara (ve erkeklere) bir kadının ağrısının anormal olduğunu düşünmeleri öğretilseydi bence harika olurdu. bu yazı kapsam olarak acının anormal olduğunu kavranmasını sağlasa bile yeterli. bir kadının rahatsızlığını, bir erkeğin zevkini kısa kesmek için yeterli bir neden. bu her iki cins tarafından da koşulsuz kabul edilmeli.

    kötü seksten iyi sekse doğru geçişte belki ilk yapılacak şey bu.

    unutmayın
    kötü seks ile cinsel saldırı arasındaki tek fark mutlak rıza noksanlığının kötü sekste nispeten daha az mutlak oluşudur.

    hiç bir erkek cinsel saldırıya yakınsak bir ilişkinin ahlaki yükünü hiç bir bayan da cinsel saldırıya yakınsak bir ilişkinin psikolojik yükünü taşımak zorunda değil.

    bu durum doğal değildir. değiştirilebilir.
    bad sex normal değildir.
    bad sex sadece çok yaygın bir anormaldir.

    partneriniz sürekli başının ağrıdığını söylüyorsa ağrıyan muhtemelen başı değildir. onunla konuşun. birlikte başının ağrımayacağı çözümler bulabileceğinizden eminim.
    tek ihtiyacınız onu önemsemek.

    görsel
  • “öksüz” kelimesinin kökü “ög” dür.

    “ög” eski türkçede 'anne' anlamında kullanılırdı.
    “ög-süz” günümüzde g-k değişimi yaşayarak “öksüz” hâlini almıştır.

    minicik bir bilgi.
    allah kimseyi annesiz bırakmasın.
  • antik yunan'da zeytin ağacı kesmek ile adam öldürmek aynı suç..cezası ölüm..