• efsane yönetmen lütfi akad'ın efsane filmi kızılırmak karakoyun'un efsane şarkısı:

    benin kuzum kuzuların beyidir
    karakoyun yüreğimin yağıdır

    http://www.youtube.com/watch?v=qiyrlg_oksu

    merhum lütfi akad'a her şey kadar orhan gencebay için de minnettarım.
  • kendisini ayrı, hayranlarını ayrı tuttuğum bir sanatçıdır. kötülemeden bir dinle gecenin bu saatinde iki kelam edelim.

    orhan gencebay ve eserleri yıllardan beri gerek trt repertuarlarında, gerekse beyaz türk taklidi yapan ve arabesk şemsiyesi altında ferdi tayfur, müslüm gürses, ibrahim tatlıses(ki ibo'yu bunlardan ayrı tutarım türkücülüğü bence daha ağır basar) yorum yapan, icra eden hayran kitleleri arasında bir tartışma içinde olup,arabesk tü kaka ama orhan baba başka tayfası arasında tartışma konusu olmuştur. her ne kadar orhan gencebay'ın bazı enstrümanları diğer sanatçıların eserlerine nazaran daha zengin, daha kapsamlı kullanılmış olsa da orhan gencebay'ın kendine ait müziği olup, bunları kötülemek başlı başına terbiyesizliktir, çirkinliktir. bugün orhan gencebay'ın besteleri her ne kadar dünya üzerinde çeşitli kişiler tarafından inceleniyorsa, aynı şekilde ibrahim tatlıses'in sesi ve sanatı, yalnızım dostlarım, bir kulunu çok sevdim gibi burhan bayar besteleri de o denli inceleniyor söyleniyor. çin'den adriyatik denizi'ne kadar geniş bir yelpazeden bahsediyorsun ama elin amerikalısına türkiye dediğin zaman tarkan ve galatasaray'dan sonra aklına ibrahim tatlıses'i getiriyor. neyse ibrahim tatlıses'i çok övdük gibi olduk ama sorun değil.

    orhanabi.net tayfasının gelip burada lümpen sözcüklerle, iki müzik makamı bilgilerini okuyup, iki orhan gencebay'ın açıklamalarını link edinerek diğer tayfayı hödüklemesi, dangalaklaştırması ve dinleyenlerine pis jiletçi gibi itiraflar atması çirkin, mide bulandırıcı. hani iki güzel yazı yazıyorsun eyvallah ama bazen öyle argumanlarla, öyle basmakalıp sözcüklerle diğer hayran kitlesine yükleniyorsun ki o yazın çöpe atsan kirletir o kadar mide bulandırıcı.

    adamların kulakları sağır, dilleri lal olmuş durumda ara.. dediğin anda pis jiletçi, kıro. yapma bunu bilimsel olmak istedikçe çirkinleşiyorsun, iğrençleşiyorsun. bak mesela açtım gecenin bu saatinde "bırakın da yaşayalım" adlı muazzam eseri dinliyorum. olayı da ibrahim tatlıses'in " gülümse biraz" adlı klavyenin, darbukanın şov ritm attığ parçaya geçecem. dinleme gene saygı duyarım ama benim kutsal saydığım parçalara da bok atma.

    orhan gencebay'ın okuduğum bölümle çok alakalı olan çalgısı dombra hakkındaki çalışmalarını da dikkatle izliyor, beğeniyle dinliyorum. at kılından çok seslii bağlamaya geçen sürecin çok zengin bir içeriğe sahip olduğunu düşünüyor bu paragrafın yukarıdaki paragrafla alakasız olduğunu belirtmek istiyorum.

    berhudar olun.
  • bugün hala türk müziği devlet konservatuvarlarında, dünyaca ünlü müzik akademilerinde bestelerinin armonik yapıları incelenen, türkiyenin ilk sanat müziği profesörü hakan cevher'in türk müziğinde gencebay makamı vardır ve biz bu girift yapıları derslerimizde etüt ediyoruz diye bahsettiği, daha 2 sene evvel bestelediği diriliş/etrüskler eseri hambur müzik akademisinde incelenen 68 yaşındaki koca çınar. kendisine arabeskçi diyenler hödüğün önden yer kapanlarıdır zaten. onların müzik bilgilerine ve cehaletlerine yapılacak bir yorum yok.

    http://www.youtube.com/watch?v=8ypkjtxxcls
  • miadı hiç dolmayacak sanatçılardan biri.
  • meral özbek' in popüler kültür ve gencebay arabeski kitabını okuyup bu kitaptan gencebay'ın arabeskçi olduğu sonucuna varan izan yoksunlarının da varlığını görmemize sebep olan büyük üstad. sanırım kitabın isminden etkilenmiş bu arkadaşlar, okumalarına pek lüzum kalmamış. kaldı ki okumadıkları o kadar belli ki. müzik müzisyenlerin işidir buna ek olarak sosyologların değil.
  • tıpkı sezen aksu gibi 12 eylül'den sonra toplumu sinikleştirme işini mükemmel yerine getirmiş, bu güzel çalışmalarının karşılığını da devlet sanatçılığı payesi ile almıştır. bence devlet devletliğini yapsın, sanatçı da sanatçılığını oysa.
    sosyolog da oturup "hani bana?" desin. sosyologun müzikle işi ne?
  • orhan gencebay 80'lerde patlayan nikah masası, düğün gecesi tadındaki kalitesiz ve uyuşuk arabeskin parçası olmamış aksine bu dönemden sonra müzikal duruşunda büyük yeniliklere giderek araştırmacı ve çok daha yenilikçi çalışmalar yapmıştır. kaldı ki gencebay'ın top 5'inde olan 5 eserden nikriz rüyası, nihavent uvertür ve diriliş/etrüskler 80'den sonra çıkmış eserlerdir. orhan gencebay hiç bir zaman sanatına siyaset karıştırmamıştır. tabii sizin yaşınız o dönemde bir çok sol sendika tarafından mitinglerde de kullanılan bitecek dertlerimiz eserine, o dönem bu eserin kullanıldığı gencebayın derdim dünyadan büyük filminin dahi yasaklandığına, doğan kasaroğlu'nun bizzat trtye çıkıp "orhan işine baksın halka akıl vermesin." minvalinde yaptığı açıklamalara, gencebay'ın o dönem çetin emeç'e verdiği röportajda konuyla ilgili; "ben sanatçıyım, tattığım her duyguyu, gördüğüm her olayı yansıtmak benim görevim, bir bozukluk varsa onu düzeltmek benim değil siyasetçilerin işidir." demeçlerine şahit olamadınız. gencebay sadece türkiyede devlet sanatçısı olmadı cahil arkadaşım, gencebay başta abd israil, mısır gibi ülkelerle birlikte hacettepe'nin de aralarında bulunduğu dünyanın 9 farklı üniversitesinden montu merit müzik doktorası ile şereflendirildi türkiyede devlet sanatçısı olmadan evvel.
  • albüm yapmayı, üretmeyi yıllar önce bırakıp, badiye başlamış, iyi yapmış arabeskçi.
    her yaz olduğu gibi bu aralar yine evini magazincilere açıp, eşiyle kameralara çok önemli şeyler söylüyor.
  • 68 yaşına rağmen günde hala 6 saat bağlama çalışıp, daha 2 ay evvel, tek sıra 2 telli dombradan sonra tek sıra 3 telli bir dombra tasarlayıp yaptıran, bunu daha sonra 2 sıra 3 telli örnekleri takip ederek çalışmaları devam edecek olan, en son albümünü 2010 yılında çıkarmış, alevi kültürü etkilerini barındıran semah tarzındaki, yepyeni albümünü de 2012 sonlarında çıkaracak olan bazı müzik cahili dangalaklarca arabeskçi olarak nitelendirilen dünya çapında müzisyen.

    ayrıca bedensiz aşk adlı eserin de bulunduğu albüm için gencebay çok titiz çalışıyor. eserler notaya dökülme aşamasında. albümün kayıtları tamamen akustik olmakla birlikte, berlin filarmoni orkestrası kontrbas şefi, milli gururumuz fora baltacıgilin orkestradan 5 müzisyen arkadaşıyla birlikte albümde çalacağı kempa yaylı grubu üyeleri tarafından dillendirilmeye başladı. .
  • surada google scholar'da "orhan gencebay" kelime grubu icin gelen sonuclar var. okuyucu ona bakadursun, ben bir doktora yetisip geleyim.

    http://tinyurl.com/8ltt7pz

    kisa vadede tanim: biyiklidir.

    ek: bu saatte doktora gidilmiyormus, kimse soylemedi...
    sevenleri kabul ediversin zamaninda "arabesk muzik" yaptigini, cok istiyorlarsa muzigini donemlere ayirsin. serdar ortac'in dedigi gibi "zembille gokten inmedi ya!", muzigi belki de zamanla olgunlasmistir.
    yalan konusmayayim, ne bugununu ne de dununu severim. sevenin vardir bir bildigi.

    bir yeni ek: scholar'da birkac sayfa geriye gittim. dogrudan kendisini konu alan akademik bir calisma yok. bir yerlerde "arab muzigi"ni taklit etmedigini savunmus. yetmisler donemi arap muzigi aranjmanlari ile kendi aranjmanlarini bir karsilastirmak lazim geliyor (benziyorlar).