• oncelikle bu filme fragmanini izleyip, fragmanindaki komik sahnelere gülüp komedi filmi olarak gitmeyin, cunku degil. film isgal altindaki, amerika mandasi altindaki bir devletin -eski imparatorlugun- padisahinin, 2008 yili sartlarinda, modern gunumuz turkiye'sinde nasil kafayi yedigini, padisahligin onu ne hale getirdigini, padisahlik psikolojisini ve bunun onu nelere sürükledigini anlatan bir film.

    --- spoiler ---

    film, kanimca "mustafa kemal olmasaydi ne olurdu?" mantigi ile cekilmis ve gunumuz sartlarina padisahlik kavramini guzel uyarlamis, cok basarili gondermeler yapip tasi gedigine oturtmus bir senayodan olusmus. cok insan cikip diyebilir "ben boyle filmin amina koyim" diye, o zaman ben de yeni cekilen hababam sinifi serileri icin aynisini soyler, o filmler sinemalarda yer buluyorsa, bu film bastaci edilmelidir der savustururum kendilerini. zira ustteki tanimda belirttigim gibi, ata demirer'in canlandirdigi 7. osman karakterinin nasil cocuk yasta padisah olup, hayattan hicbir sey anlayamadan bu yaslara geldigini, bir sekilde sultan olan hanim ile evlendigini ve akabinde bu yasta tekrar asik olup, kendi deyimi ile kendini insan gibi hissettigini cok net gorebiliyoruz. padisahlik psikolojisi zaten bambaska birseyken, bunu amerian isgalndeki bir devlette yurutmek apayri streslere yol aciyormus.

    gondermeler cok basarili. fakat ben filmi ataturk öldügü icin 2008 yilina kadar gelmis bir imparatorluk musveddesinden ziyade, turkiye'nin bugunden 80 yil sonrasina da bir gonderme oldugunu dusunuyorum. zira "ulkeyi peskes cekmek", "gerekli gereksiz herseyi satmak", "amerikan yalakaligi" gunumuzde de cok net gorulen ve devam ettigi takdirde 80-100 yil icerisinde bu filmin senaryosunu gerceklestirecek seyler. film amerika'nin medya vastasi ile halki nasil uyuttugunun da bariz bir gostergesi. filmin sonunda amerikan askerlerinin padisahin da destegi ile ayaklanma yapacak olan osmanli genclerii öldürmesi ve akabinde medyada "padisahi öldüreceklerdi, muttefik amerikalilar kurtardi" seklinde haber vermesi bugunden cok da farkli degildir. zira amerikalilarin anlattigi seylerin 90%'i bu yalanlar zerine kuruludur. hep birilerii kurtarmak icin oradadirlar.

    filmden akilda kalan kareler ve bir iki ufak hataya gelirsek; film ayriti acisidan cok basarili bir film. ozellikle arabalarin plakalarindaki "tr" 'lerin "os" olara degistirilmesi ve bunu figuran arabalarda bie yapmalari basarili olmus. taksinin yaninda yazan plakanin arpca olmasi apayri bir basari. ufak ayrinti ama atlanmamis. filmden en akilda kalan sahneler ise kanimca sümer tilmac'in karakterinin öldürüldügü, ata demirer'in amerikan askerini "siz daha devletinizi kurarken biz 500. yilimizi kutluyorduk essoluessek!" diyerek azarlamasi ve kanimca fragmanlarda herkesin katila katila güldügü, avrupali bakan padisaha "bu tavirlarla zor avrupa birligi'ne giresiniz!" dediginde padisahin verdigi "siktir git lan simdi sana giricem sagli sollu" tepkisidir. keske gercek hayatta biri cikip da bunu soyleyebilse kendilerine diyoruz. filmden bir mantik hatasi ise filmin en baslarindadir. "fenerbahceye kim cikti?" sorusunun akabinde gelen "antep st germain" cevabia ata demirer'in verdigi "atletico adana ciksa daha iyi olurdu" cevabi hatalidir, cunku ispanyollar turkiye'yi isgal etmemis, adana, yani guney bolgeleri yanlis hatirlamiyorsam italyan'larn kontrolunde olmustur bir sure boyunca.

    bunlar disinda genel olara basarili bir filmdir ve sonunda ata demirer'in soyledigi "bir yigit ciksaydi deseydi geldikleri gibi giderler diye..." cumlesi cogu insani alkisa tesvik etmis, birkacini da filmin basindaki sahne dolayisi ile aglamaya sevk etmistir. ve evet filmin sonunda mustafa kemal'in agactan dustukten sonra ölmemis olup yerden kalkmasinin akabide buyuk alkislar kopmustur. ve eger ki o sahnedeki kusun kafesini acip ozgurlugune kavusturmasi turk milletini ozgurlugune kavusturmak ve akabindeki tarlaaki kargalari kovalama sahnesi de vatandan dusmanlari kovmaya gonderme ise ben burdan daha cok opuyorum gani mujde ve saz arkadaslarini. degilse de canlari sagolsun, benim hayal gucum genis; ama keske bir de turk filmlerindeki "illa ki ask hikayesi sıkıstırmaliyiz" hastaligini gormeseydik bu filmde. "bir degil, iki kisi" ne lan ?

    --- spoiler ---

    tekrar ediyorum, komedi filmi degildir. bir padisahin caresizliginin dramidir, araya komedi unsurlari serpistirilmistir senin benim onun hayatindaki gunluk komiklik oran kadar, fakat bunu sen ben o degil, padisah yapinca daha komik olmaktadir. ha bir de ata demirer'in istegi uzerine ; (bkz: geldikleri gibi giderler).

    ek : koltuk ve guc sevdasini da son derece iyi bir sekilde ortaya koymus bir filmdir bu. bagimsiz olmak yerine boyunduruk altinda olup o ulkeyi yonettigini sanmanin bile guc oldugunu zanneden insanlar oldugunu ortaya koymustur. umuyorum sadece filmde oldugu gibi kalir. ayrica filmin sonunda ata demirer ile arda'sinin diyalogunda "fatih'in, selim'in, kanuni sultan suleyman'in!" cevabi gozleri yasartmistir. ne durumda olursa olsun, icerden ve disardan ne kadar isgal edilmis dahi olursa olsun tarihini inkar etmeyen, halkinin icinde gucun neler yapabilecegini bilen birilerinin oldugunu gostermistir bu cevap tokat gibi bi sekilde. bizi bugun bu hallere getirenlerin izlemesi gereken yegane bir filmdir.
  • çok enteresan; sanki gezi direnişinden sonra çekilmiş de gündemdekilere gönderme yapıyormuş gibi bir hali var.

    --- spoiler ---
    padişahın şak şak şak* diye kuş taklidi yapmasından tutun da halkın amerikan işgaline karşı direniş hareketi başlatmasına, bu direniş grubunun içinde çarşı'nın, ultraslan'ın, fener taraftarının kol kola mücadele etmesine, medyanın direnişçileri terörist gibi göstermesine, duraksamadan onları kurşundan geçiren amerikan işgalcilerineyse kahraman muamelesi yapmasına kadar.
    sonunda bütün yaşananların, tarlada karga kovalarken uyuyakalan atatürk'ün rüyası çıkması da çok anlamlıydı.
    --- spoiler ---

    ya bu film bir kehanet, ya da tarih hakikaten tekerrür.
  • filmi gezi parkı olaylarından sonra izleme fırsatım oldu da, direnişçiler, çarşı, taraftar birlikleri, direnişçilerin tvde darbeci gibi gösterilmesi gibi çok acayip detaylar barındıran film. 2008'den bugüne böylesi bir öngörü kaygısızlardan sonra ilk kez gani müjde'ye saygı duymamı sağladı açıkçası.
  • bu filmi hala 'komedi' diye izleyip 'güldürmüyor' diye eleştirenler var. onların vizyonsuzluğunu başka bir yerde eleştiririm. şu ana kadar izlediğim en güzel dram kurgularından biri ve en güzel türk dram filmlerinden biridir. gözlerimi yaşla dolduran birden fazla sahnesi var.

    bu aralar berlin kaplanı için benzer eleştiriler yapılıyor. dostlar, şunu anlayın, ata demirer siz anıra anıra gülesiniz diye film yapmıyor. kiminin içinde bulunduğu, kiminin bulunmayıp da bildiği gerçekleri gösteriyor. başka bir şey değil.
  • türk sinemasında -benim bildiğim- ilk what if senaryolu tarihi film olacak zannedersem. nasıl bir film olur bilinmez ancak cesaretleri için alkışlıyorum kendilerini.
  • şimdiki yöneticilerin padişahlardan bile daha padişah gibi yaşadığını gösteren film. hangisi saltanat çıkaramadım bir an filmi izlerken.
  • turk sinemasinin en guzel filmlerinden birisi. sikik sokuk hollywood filmlerindense, sari sacli kucuk bi' cocugun dustugu agactan uyanmasinin milyonlarin kaderine nasil etki edebilecegini baska bi' filmde izleyemezsiniz. izlenmeli.
  • filmin fragmanını izleyip filme gidenlerin neredeyse tamamının komedi filmi izleyip bol bol gülme beklentisi içinde olduğu bir gerçek.. ben kendi adıma , cumartesi sabahım dolsun ; sarayın içindeki yürüyen merdivenlerden inen , burger king'de hamburger yiyip , günümüzde yaşayan bir padişahın ve onun devletinin komik hikayesini izleyeyim diye girmiştim filme.

    ama film tam anlamıyla bir sürpriz oldu benim için...
    bir baş yapıt değildi , insana kahkahalar attıracak bir komedi filmi değildi, hüngür hüngür ağlatacak bir dram da yoktu ortada..ama izleyip de yarısında çıkanları , dakikaları sayanları , hayatımda izlediğim en kötü filmdi diyenleri anlamakta güçlük çekiyorum gerçekten.

    filme gülmek maksadıyla giden ama konunun seyrini görünce "lan başka bir şeymiş bu" diyerek , izlediği şeyden keyif almaya başlayan bir insan olarak ;
    osmanlı cumhuriyeti'nin , hiç sıkılıp bunalmadan, kah efkarlanıp kah gülerek keyifle izlediğim ve çok da beğendiğim bir film olduğunu söyleyebilirim.

    film çıkışında düşündüğüm yegane şey , filmin tanıtımının neden "komedi filmi" şeklinde yapılmış olduğuydu...
    başrolde komik adam olarak tanınan bir ata demirer'in olması , filmi komedi filmi yapmaz ki... ben , filmin asıl konusunu işleyen güzel bir fragman çekilmiş olsaydı, filmin çok daha fazla ilgi görebileceğini ve , filme recep ivedikvari bir padişah izleme umuduyla gidip haliyle beklediğini bulamayan insanların sayısının önüne böylece geçilebileceğini düşünüyorum.

    şu haliyle de paramı helal ettiğim bir film olmuştur bu...sayısız kez tüylerimi diken diken etmiş oluşu ,senaryoda ve oyuncularda gördüğüm kusurları gözardı etmeme yeterli benim için.
  • son bir sene icerisinde cekilmis en guzel ve mesajini en etkili bicimde verebilen turk filmi. bagimsizlik olgusu ve ataturkun onemi belgesel yerine, tersten ve gayet ince esprilerle anlatilmis. zaten bunu kaygisizlari yazan ikiliden baskasi basaramazdi. saniyorum ki bunun icin kendi bagimsizlik savaslariyla bile dalga gecebilen guney kore sinemasini iyi incelemisler.

    ekleme:
    bu arada cogu kisinin "bu ne yea cok klasik seyler", "ankara bu zamanda koy gibi olur muydu" tarzindaki yorumlari var. yavrucum bu bir "hayal gucu" filmi. nasil masalsi filmler izliyorsan otur ona gore izle ve hicbirseye sasirma. elestirirken "su filmin surasina cok benzemis" diye bir ornek veremiyorsan git birkac yuz film daha izle, ufkunu ac oyle gel. anlatmak istenen ile anlatilma tarzi arasindaki dengeyi de iyi coz.
  • atatürk olmasaydı ve üstüne üstlük osmanlı imparatorluğu kurtuluş savaşını kazanamamış ve bunun üstüne işgal edilmiş olsa idi bugün neler olurduyu anlatan sinema filmi. film atatürk olmasaydı kesinlikle böyle olurdu dememktedir ama ya böyle olsaydı halimiz nice olurdu veya olabilirdi farkında mısınız o yüzden atatürk ve yaptıklarını çok da küçük görmeyin temalı bir filmdir.
hesabın var mı? giriş yap