şükela:  tümü | bugün
  • toplumun geneline yayılmış bir kültür idi. sosyal adaletin ve eşitliğin korunması ve sürekliliği de o kadar geniş topraklarda ancak bu şekilde sağlanabilirdi sanıyorum (tıpkı şu an amerika'da amerikan kültürünün toplumun geneline hakim olması gibi). mesela osmanlı'da zenginler, cuma namazlarını genellikle uzak camilerde kılar, namazdan çıkınca da o semtin mahalle bakkalına gider, bakkalın hesap defterindeki rastgele bilmemkaç kişinin borcunu öder çıkarlarmış. çok imrendim şahsen. keşke biz de yapabilsek şu hareketi.
  • hiç ilgimi çekmedi çunku kadına "eksik etek" diyorlardı.
    bir haftadır merak ediyorum.
    anlamak bugune kısmetmis:

    vikipedi, özgür ansiklopedi
    osmanlı imparatorluğu kültürü
    görsel sanatlar
    mimari minyatür çini hat sanatı
    sahne sanatları
    gölge oyunu meddah müzik
    diller ve edebiyat
    osmanlıca şiir tasavvuf nesir
    spor
    yağlı güreş okçuluk cirit matrak
    diğer
    .......
    mutfak- halılar-giysiler
    *************************************************************
    osmanlı imparatorluğu kültürü, osmanlı imparatorluğu içinde yaşayanların ortak kültürüdür.
    1-göksu deresi'nde kayık turu.
    osmanlı türkleri, kuruluş öncesi yüzyıllardan beri birlikte getirdikleri arap ve pers islam kültürlerinin geleneklerinden ve dillerinden büyük ölçüde etkilenmişlerdi. anadolu'ya yerleştikten sonra başta yunan, ermeni ve yahudi olmak üzere yerli halkların kültürleriyle bir ölçüde kaynaştılar. böylece eklektik tarzda bir osmanlı kültürü ortaya çıktı. özellikle imparatorluk haline geldikten sonra diğer kültürlerle değişim süreklilik kazandı.
    .......................
    osmanlılar farklı kültür ve dinlere karşı -o çağlara göre- büyük bir toleransa sahipti. osmanlı hanedanını yöneten erkekler, eşlerini çeşitli etnik gruplardan aldılar ve bu nedenle sultanlar karışık ırk ve kültürel mirasa sahip oldular.
    .............
    hattatlık

    sultan ıı. mahmud 'un tuğrası.
    diwani elyazısı arap hattatlık yazısı olup erken osmanlı döneminde (16. ve 17. yüzyıllarda) geliştirilmiştir. bu yazı, housam roumi tarafından bulunmuş ve en üst seviyesine kanuni sultan süleyman idaresi altında (1520–66) erişmiştir. süsleme sanatı olarak kullanıldığı kadar hislerin açıklanmasında da kullanılır.

    ayrıca bakınız
    tuğra
    hat sanatı
    karagöz (gölge oyunu)
    ..................................
    hacivat (solda) ve karagöz (sağda)
    ana madde: karagöz
    türk gölge tiyatrosu, ayrıca karagöz olarak da bilinir. karagöz, ana karakterlerinden birinin adı olup, oryantal gölge tiyatrosundan gelmektedir. bugün bilim adamları genel olarak elle idare edilen kukla oyununda diyalog için sesin yaratıldığını ve şarkı söylemenin bile mümkün olduğunu kabul ederler. bu oyunun kaynağının endonezya, çin olduğu üzerinde görüşler vardır.[1] osmanlı imparatorluğu'ndaki gölge oyunu ustaları, karagöz'e yunan hikâye söyleme yapısını eklediler. türk gölge tiyatrosunun, roma toplumundan ve türklerin göçebe olduğu dönemde çin'den etkilendiğine dair iki görüş vardır.

    ************************************************
    osmanlı kahvehanesinde gösterisini yapan bir meddah.
    meddah
    ana madde: meddah
    meddah, veya diğer bilinen adıyla kıssahan. bir topluluk önünde çeşitli hikâyeler anlatan ve taklit sanatı yapan kişiye denir. bu oyuna ise meddah oyunu denir. bir tek oyuncunun çeşitli kılıklara girerek bir oyunu canlandırmasıdır.
    *******************************************
    osmanlı mutfağı

    harem'de kahve
    baklava
    ana madde: türk mutfağı

    osmanlı mutfağı, istanbul'da sarayda ve saray çevresinde yaşayan, güzel yemeklerden hoşlanan bir seçkinler grubu tarafından, 15. yüzyıldan itibaren biçimlendirilmiş bir yemek kültürüdür. bu kültür, kullanılan malzemeden pişirme yöntemlerine, yemek çeşitlerinden, yemek yeme alışkanlıklarına, yemek öğünlerine, sofradaki görgü kurallarına, mutfak yapılarına kadar pek çok konuyu kapsar. orta doğu ve balkan mutfaklarının yararlanmış melez bir mutfaktır.

    zaman içinde osmanlı mutfak kültürü, anadolu, balkanlar, orta doğu ve kuzey afrika'da da yaygınlaşmıştır.

    içecekler
    şerbet loğusa şerbeti
    meyve şerbetleri
    türk kahvesi
    nargile (narguile / hookkah)
    ayran
    rakı
    yiyecekler
    baklava
    lokum (turkish delight)
    şeker (candies)
    akide şekeri
    macun (majoon)
    pestil
    sucuk
    kebap
    çörek
    lahmacun
    sporlar

    yağlı güreş türkler'in ata sporu tabir edilen eski bir sporudur.

    güreş
    cirit
    okçuluk
    ********************************************************

    her sey iyi hos da bu hikayede "çikolata" nerede?
    her sey iyi hos da karagoz hacivatı neden öldürdü?
    hayır iyi hos da sen butun enteresan adamları cehenneme koy, beni cennete, dunya ahiret adaletin bu mu bacım? -gulucuk-
  • yeni bir başlık açacaktım lâkin vazgeçtim, yazılması gereken şeyleri bu başlıkta yazmak muvâfık olacaktır. öncelikle, ben kesinlikle ismet özelci bir insan değilim. belki ismet özeli osmanlılardan daha çok tenkid ediyor, ama ismet özelin doğrusuna doğru, hatasına hata diyebiliyorum.

    şu son günlerde, iktidar partisi akepe ve onun arka bağçesi olan mehepenin yaptıklarından sonra, ismet özel'e hak vermeden edemiyorum. ismet özel, osmandan (muhtemelen ikinci osmanı kastetmiş olabilir) vahdettin'e osmanlı zihniyetinin bir ihanet kültürü olduğunu söylemişti.

    osmanlı kültürü ile türk kültürünün, osmanlıca ile türkçenin, osmanlı hanedanı ile türklüğün birbirinin zıttı olduğunu gün geçtikçe daha iyi anlıyorum.

    dinlerarası diyalog zırvaları, açılan kiliseler, ermenilerden özür dilemeler ve hatta onlara rahmet okumalar (gâvura rahmet okuyanın kendisinin gâvur olduğu gün gibi âşikardır), hep bu osmanlı hoşgörüsü, osmanlı adaleti adı altında yapılıyor. demek ki hakiki osmanlı zihniyeti buymuş. bir insan gâvur da olsa hoşgörülebiliyormuş. halbuki bunlar, yani günümüzün "nevosmanlıcı"ları ve "osmanlı geri dönecek"çileri adalet ile hoşgörüyü karıştırıyor.

    fazla uzatmanın âlemi yok. ismet özel bu konuda haklı çıkmıştır. yiğidi öldürüp hakkın teslim etmek lâzım. osmanlının her şeyini dört dörtlük gören münafıklar gelmeden siperinizi alın ve bunları zerre kadar takmayın.

    bu yazıların kaynağı, yani köşeli parantez içindeki beyanlar, ismet özel adına paylaşım yapan facebook sayfalarından iktibas edilmiştir. müellif hangi kitabında bunları söylemiş, yahut hangi panelinde bu gerçeklerden bahsetmiş, ayrıntılı bir araştırma yapmadım, bilmiyorum.

    buyurunuz:

    [türkiye'de islâm diye bildiğimiz şey 600 sene osmanlı devleti'nin kendi bekâsı ve sadık tebaa elde etmek için bize yutturduğu şeydir. bizim türkiye'de islâm diye bildiğimiz şey aslında tebaa olmak için bize kazıkladıkları şeydir.]

    [“osmanlı’yı o kadar kötüleme, onların iyi tarafları vardı.” diyen insanlar var. bu, bugünkü durumu da meşrû‘laştırmaya yarayan bir şey: benim yıllardır gözlediğim şey, türk milletinin hıristiyanlaşmasının çabalarına en hafif tabirle destek veriyor, aslında öncülük ediyorlar.]

    [osmanlılık islâm'a çıkmaz, türklük islâm'dan başka yere çıkamaz, osmanlılık islâm'ı dile getirmez. "ama biraz önce sen demedin mi din devletiydi, gazâ devletiydi?" diye sorarsanız: evet, ama o osmanlı devleti'nin kendini kabul ettirmek için başvurduğu bir çaredir. hele hele 1571'den sonra dünyanın en parlak siyasî organizasyonu halinden çıkmaya başlayınca osmanlılık bütün bütün gayr-i müslim bir hädise haline gelmiştir, hatta osmanlılık daha çok ermenilik demektir. yani osmanlı yapısından en çok kim istifade etmiştir diye sorarsanız, bu sorunun cevabı 1453'ten itibaren ermeniler olacaktır. ve bugün ermenistan'la, ermeni diasporasıyla olan problemlerde de ermenilerin lehine konuşanlar şu beyanatta bulunuyorlar: "bir devlet kendi tebaasına..." falan filan.]

    [türkiye'de ııı. selim saltanatından itibaren devlet yoktu; bizi 400 sene boyunca devletin selâmeti hesabına ölmeğe zorladılar. ölmediysek bunu fakirliğe isyan etmeyişimize borçluyduk. bu zorlama ve itaatkârlığın ancak bir kandırmacaya müracaat edilirse işe yarayacağını bildiklerinden yürüttükleri islâm karşıtı her faaliyete islâmi bir kılıf geçirdiler. şimdi de karşımıza gerçekliği hiç olmayan bir devletin paralelini dikme hevesindedirler.]

    [insanlar gayri islâmî birçok şeyi islâm diye biliyorlar. devletin selâmeti her şeyin üstündedir! eğer bir şeyin gayr-i islâmî olduğunu söylerseniz adam "devletin menfaati bunu gerektiriyor" diye cevap veriyor.]

    [ben osmanlı kelimesinden iğreniyorum. o hanedanlığa hiçbir sempatim yok. türklükle osmanlılık arasında da olsa olsa çatışmalı bir münasebet vardır.]

    [voltaire ne dedi; “tanrı yoksa bile icat etmeliyiz. benim oda hizmetçimin köstekli saatimi çalmaması, vekilharcımın da bana kazık atmaması için bir tanrıya ihtiyaç var.” osmanlı devleti’nde de ilmiye sınıfı böyle yaptı. yani “devlete itaatte kusur etmek dinden çıkmaktır.”]

    ismet özel