şükela:  tümü | bugün
  • ilginç hadise. gel gelelim ömer ve ebu bekir isminde de padişahlar yok.
  • bir iki girdi hariç tamamen saçma sapan fikirler barındıran başlık. ortada bir tez bile yok. mezhepçilik suçlaması yapanlar kendileri aynı tuzağa düşüyorlar çünkü öyle görmek istiyorlar. halbuki biraz durup düşünseler aynı hanedanın içerisinde hiç bekir, ömer olmadığını da farkedecekler.

    bazı fikirler demlenmeden söylenmez, niyet edilenin aksiyle vuku bulabilirler çünkü. tecrübesizliğe, gençliğe, toyluğa vermek/yormak istiyorum. bu tip açıklamalar, beyanlar nifaka sebep olur, kutuplaştırır, yaralar. en kötüsü önyargıları kuvvetlendirir. yeniçeriler bektaşi tekkesine bağlıdırlar. çoğunluğu devşirme olan bu askerler bildiğin alevidir işte. daha çok balkanlardan devşirildikleri için de bugün hala arnavutluk, bosna hersek gibi yerlerde/ülkelerde alevilik damarı hala kuvvetlidir. mezhepçi dediğiniz devletin aleviliğe en çok hizmet etmiş devlet olması da ironik hani.

    yeri gelmişken bir iki hususu belirtmekte fayda var: türk dini diye bir şey var, duymamışsınızdır belki. türkler (ya da türki kavimler diye daha geniş alalım) islam dinini türkleştirmişlerdir. islam aleminde maturidi olan bir türkler var (kazaklardan tut uygurlara kadar sünni türkler istisnasız maturididir). bu itikadi mezhebin kurucusu imam maturidi bir türktür zaten. bununla da yetinmeyip ameli mezhebte de hanefiliğe mensup olanlar türki coğrafyada yaşayanlardır. bu mezhebin önderi imam-ı azam da bir türktür.

    madalyonun öteki tarafı da aynı şekilde ilginçtir. şia içerisinde alevilik bir türk yorumudur (şimdi aleviliğin de kendi içerisinde bölünmeler var ama kabaca anlatıyorum). ana-akım şiilikte ise en büyük etkiyi yapanlar yine türkler. iran'ı ve irani coğrafyayı bin yıl yöneten türkler önce sünnilikte karar kılmış, daha sonra aynı coğrafyayı birden şiileştirmişlerdir. garip gelecek ama iran bir zamanlar sünni bir ülke idi, sonradan yine türkler tarafından şiileştirildi. şah ismail ile sultan selim'in çekişmesi yok yere değildir. kızacaksınız ama mezhepçi olan asıl şahtır.

    bu hikayenin bir de sufilik tarafı var ve bingo!.. yine türkler belirleyici olmuşlardır. evet, sufiliğin tarihi hasan basri'ye kadar götürülür ama asıl yayılması ve tutunması türkler eliyledir. horasan erenleri ve hoca ahmet yesevi neredeyse bütün islam alemine yaymıştır sufiliği. yine sufi akımların - bugün bile - en etkili olduğu yerler türki coğrafyadır. inanır mısınız bu etkiden alevilik bile azade değildir (bkz: bektaşilik).

    başa dönelim: çabuk genellemeler (hasty generalizations) yapmak, sizi gerçekten uzaklaştırabilir. argümanı zayıflatır, bilimsellikten uzaklaştırır. ali isminde şehzade hiç yok değildir ve bu şehzadelerin iktidara gelememesi sadece nasiptir (ya da meşrebinize göre tesadüf). türkiye'de ali, haydar, zeynel abidin, ismail, hasan, hüseyin, fatma, zeynep isimleri oldukça yaygınken, muaviye ve yezit hemen hiç yoktur. dahası yezit türkiye'de hakaret olarak da kullanılır (evet, sünniler tarafından).

    not: bu yazı konuyu sadece ana hatları ile ele almakta ve bol bol genelleme yapmaktadır. yazarı, bu genellemeler içerisinde bir sürü ayrıntı olduğunun farkındadır. başlıktaki iddiaya karşı bir itidal çağrısı amacından daha fazlası değildir. küfür etmek isteyen yine etsin ama yazılanlar üzerine de bir zahmet düşünüversin ve abuk subuk mesajlar atmasın, lütfen.
  • olayı mezhepçi tartışmalara çekmek tarihî gerçeklikler ile örtüşmemektedir.

    osman gazi'nin ali bey adında bir oğlu vardır.

    ikinci murat'ın ali çelebi adında bir oğlu vardır.

    beşinci murat'ın torunu ali vâsıb efendi vardır.

    aklıma gelenler bunlar. daha da varsa da çok azdır muhtemelen.

    gelelim diğer iki isme;

    şehzâde ömer faruk efendi haricinde aklıma gelen ömer isimli hiçbir şehzâde yoktur ki varsa bile en fazla iki üç kişidir.

    bekir isminde ise bildiğim kadarıyla hiç şehzâde bulunmamaktadır!

    eğer osman gazi'nin oğlu orhan yerine ali padişah olsaydı mesele yok muydu yani?

    ali, ömer, bekir isimlerinin şehzâdelere verilmeme sebebi osmanlı tebaasının sünnî - alevî karışımı olması ve halk içinde hoşnutsuzluk oluşmaması içindir.
    ne yazık!

    isim ya bu isim!

    ayrıca baktığımız zaman çoğunluğu sünnî olan osmanlı toplumunda bolca ali, hasan, hüseyin, cafer isimleri görülürken şii - alevî toplumlarda ömer, bekir, osman isimlerini göremezsiniz. günümüzde de aynı.
    işte buradaki asıl hassasiyet alevî kesimi gücendirmemek için gösterilmiştir.

    ha tabii, " yok öyle bir şey yalan söylüyorsun " da diyebilirsiniz.

    şunu da belirteyim;

    emeviler, ehl-i beyt aleyhine rezil ifadelerle hutbe okutmuş,
    fâtımîler ve safevîler ise hz. ömer, ebubekir, osman ve ayşe hakkında iğrenç ifadelerle hutbeler okutmuştur.

    ancak osmanlı imparatorluğu döneminde asla iki tarafı da rencide edici bir hutbe vs. bulamazsınız.

    günümüzde de arap devletleri ve iran hâlâ daha bu politikaları sürdürürken türkiye'de ve türklerde bazı üzücü zamanlar haricinde böyle bir durum göremezsiniz.
  • muhammet isminde yok diyenlere cevap yetiştirilmiş.

    bir cevap da muaviye adında yok diyenlere gelsin.

    (bkz: bayezid)
  • muhammet isminde yok diyenlere cevaben; (bkz: tdk sözlük)

    mehmet isminin anlamına kolayca erişebilirz (kopyala yapıştır)
    köken: t.
    cinsiyet: erkek
    bk. muhammet

    kişi adları sözlüğü
  • tesadüfle açıklanamayacak durum.
    burakın padişahı koca 600 yıllık hanedanın içinde, yüzlerce insan arasında
    sadece 30 çocuklu üçüncü murad’ın ali adında bir oğlu var. bir de
    14 erkek çocuklu üçüncü ahmed’in ali adında bir oğlu var, o kadar.
  • bayezid yani yezid'in babası isminin kullanılması, ali'nin neden kullanılmadığını gayet net bir biçimde açıklıyor.

    bayezid'in sultan 1. murad tarafından oğluna verilmesinin sebebi için (bkz: bayezid bestami). olayın içerisinde farklı olaylar var değerli suserler, ancak tesadüf yok.
  • padisah olmasa da sehzade vardir.

    en bilinen ornek; (bkz: ali vasib efendi). hatta kendisi osmanli hanedan reisligi yapmistir. detayli bir inceleme yapilirsa 600 kusur yil icinde ali isminde baska sehzadeler de bulunabilir dusuncesindeyim. padisah cikmamasi da biraz sans isi bu durumda.
  • ali isminde padişah selçuklu'da da yoktur. hatta şöyle biraz daha geçmişe gidersek ilk türk islam devletleri olan karahanlılar, gazneliler gibi devletlerde de ali isminde bir hükümdar yoktur. illa ali isminde bir lider seçelim deniliyorsa ali ece'yi seçelim derim.
  • muaviye adında pek türk olmaması da enteresandır. var ama ender. tek tük. halka mal olmamış.

hesabın var mı? giriş yap