şükela:  tümü | bugün
  • sozkonusu olanın "bozguncuların" ya da "suclularin" cezalandirilmasindan ziyade o donem gocebe halde yasayan -ve bugun irakta ironik bir sekilde sahip cikilan- turkmenlerin yerlesik bir duzende ehlilestirilmesi amaciyla coluk cocuk demeden turlu zulumlere maruz kalmasi ve yaklasik 40 bin kadarinin oldurulmesidir. sadece lise tarih kitaplariyla yetinen tarih okumalari ne yazik ki yanlis anlamalara sebep olmaktadir. boylesi kiyimlarla yuzlesebilmek elzemdir. yoksa illaki birilerinin "dost", birilerin "dusman" gorulmesi yuzyillarca surer gider.
  • fetva verir yalan yulan
    domuz gibi dağı dolan
    sırtına vururum palan
    senin gibi hayvan var mı

    (bkz: ebussuud efendi/#5023780)
    (bkz: osmanlıda aleviler hakkında yazılan fetvalar)
  • sultan selim, şah ismail’le savaşa başlamadan önce orta anadolu’daki aleviler hakkında inceden inceye araştırma yapılmasını, çünkü savaş sırasında bunların ayaklanarak osmanlı ordusunu zaafa uğratabileceklerini söyleyerek 7 yaşından 70 yaşına kadar 40 bin alevi’yi yazdırarak kayda geçirdi. bunların kimisini öldürtmüş kimisini hapsettirmiştir
    uzunçarşılı, i.hakkı. osmanlı tarihi cilt ii, ankara, t.t.k yayanı, 1949.
  • tarihi, "biz ve düşmanlarımız" olarak gören ve böyle algılamak isteyen insanların, varsa da yoksa da reddetmek için türlü şekle girdiği meselelerden biri.

    ben, böyle bir şeyin olup olmadığı konusunda hiçbir yorum yapmayacağım, fakat şunu söylemek zorundayım, devletler arası mücadelelerde, vatandaşlar, yem konumundadır. devletin bekası için, yönetim nasıl kendi içerisinde kardeş katlini şerri olarak meşru kılıyorsa, halkı içinde benzer önlemleri devletin bekası için alır. iyidir/kötüdür, doğrudur/yanlıştır ayrı konu, bu noktada hayata bakış açınız devreye girer, devletin bekası sizin için her şeyden üstünse bu "çıbanbaşlarının" hala çıbanbaşı olduğunu, hala iblis olduğunu düşünebilirsiniz. yok derdiniz, eşitlik, özgürlük, dayanışma ise, hem bunları öğrenmek, hem de bunları aşmak istersiniz. "biz ve öteki" çelişkisi sizin için çelişki olmaktan çıkmıştır.

    osmanlı devleti/yavuz sultan selim, alevi düşmanı olduklarından, alevilikten nefret ettiklerinden bunları yapmadılar, bu, devletin bekası için her şeyin meşru görüldüğü bir dünyada, bir devletin, devlet olarak ayakta kalabilmek için, kendi içerisinde aldığı önlemlerden biridir. aynı 80 darbesi gibi.

    osmanlının yasaları, islamiyet temel alınarak hazırlanır, aleviliğin, islamiyet içinde olduğu kadar da dışında olduğu düşünülürse, hukuki açıdan da, sünniler ve aleviler, bir uyuşmazlık ve anlaşmazlık içindedir.

    bunun üzerine, aynı günümüzdeki kürtler gibi, "devletin bölünmesi" konusunda bir potansiyel barındırdıklarından devletin düşmanı ilan edilmişlerdir.

    şimdi soru şu, aynı zihniyeti sürdürmek mi istiyoruz?
  • olay, şah ismail ile savaşmak isteyen yavuz'un, toplum, hanedanlık ve ordu(yeniçeri) üzerinde büyük etkisi olan alevi türkmenlik (kızılbaş) kültürünü yok etmek istemesinden kaynaklanıyor. bu nedenle kızılbaş bir şahla savaşmak için sefere çıkarken arkasında olası alevi bir toplumsal tepki bırakmamak/ geri döndüğünde böyle bir tepkiyle karşılaşmamak için alevileri topluca öldürmeyi tercih ediyor. yani bu kıyım, savaş ortamında askerlere karşı, isyancılara karşı gerçekleştirilen bir durum da değil.

    fetvalarla da desteklenmiş bu toplu kıyım sonrasında ise çaldıran'da şah ismail (safevi devleti ) yenilgiye uğruyor. burada enteresan olan, sivil halkı katletmenin ötesinde, alevilerle ilgili bugüne de ulaşmış "alevi kızın bekaretini ilk babası alır", "mum söndü oynuyorlar", yaptıkları yemek yenmez" gibi iddialarla cumhuriyet sonrasında sivas, maraş gibi katliamlarla sonuçlanmış toplumsal linç kültürünün de öncülüğünün tesis edilmiş olması. osmanlı'da kardeş katli de gerektiğinde islama uygun ama "içinizdeki şu topluluk aslında böyle böyle kötüdür, öldürülmeleri helaldir" şeklinde uzun yüzyıllarca travmatik sonuçları olabilecek başka fetvalar var mı bilmiyorum.

    yavuz'un "bu topluluğun öldürülmesi helaldir çünkü..." özetinde çıkarttığı fetvalarda alevilerin kuran'ı yaktıkları, kadınları ortaklaşa kullandıkları gibi iftiralarla fetvaları desteklediği iddia ediliyor çünkü.

    zira, doğru mu bilmiyorum ama benzer şekilde 1978 yılında bir cami imamının hutbede "bir alevi öldüren beş kez hacca gitmiş gibi sevap kazanır" dediği iddiası var:

    http://bianet.org/…-maras-katliaminda-neler-olmustu

    anladığım kadarıyla yavuz döneminde çıkartılan fetvalar konusunda bir anlaşmazlık yok. çaldıran savaşı öncesinde topluca öldürülen kişi sayısında bir anlaşmazlık var. bazı tarihçiler 40.000 rakamını abartılı buluyor. ve aynı şekilde şah ismail'in de sefer öncesi pek çok kişiyi öldürdüğü, bazı isyanları destekleyip yavuzu alevilere karşı kışkırttığı meselesi var tabii ki.

    fetvalardan biri: http://sozluk.sourtimes.org/show.asp?id=17455247

    resimli anlatım: http://sargon.blogcu.com/…n-23-agustos-1514/5024977

    farklı görüşler: http://www.aleviforum.com/showthread.php?t=9961

    fetvalardaki cinsellik vurgusu: http://sozluk.sourtimes.org/show.asp?id=8337789

    not: burada yazılanlar anakronizm barındırıyor olabilir.