şükela:  tümü | bugün
  • bir çoban düşünün, kendi hastalıklı koyununu kesip yemek yerine, kasaptan et almayı tercih ediyor.

    öyle bir cihan devleti düşünün ki, vatandaşını önce davarlaştırmış, sonra "bu davarlardan bir s2k olmaz" diyerek, devlet yönetiminden tut, askerliğe, bürokratlığa varana kadar her alanda kendi vatandaşını yetiştirmektense, başka toplumların çocuklarını yetiştirmeyi daha makul görmüş.
  • aksine türkler yönetimde etkili ve başarılı olur. sonra da hanedanlığımıza ortak olurlar ya da elimizden alırlar diye devşirme sistemine gitmişlerdir.
  • hanedana rakip bir aşiret çıkarmamak içindir. eğer ki devşirme bir sadrazam padişahın tahtını göz koyacak olsa hakkında : biliyorsunuz kendisi devşirme, sırp dölü, cia ajanı falan denecektir. padişahlar siklerinin keyfine göre sadrazam kellesi vurdurmuştur. neden çünkü garibimin arkasından bırak intikamını alacak bir ailesi, ağlayanı bile yoktu.
  • cünkü özünde neredeyse hepsi devşirmeydi,yabancıydı
    sadece akılarında kafalarında dillerinde dindilerinde türktü.
    gerçek bu ne kadar hoş olmasada hepsini doğrulanlar devşirmeydi bi nevi hepsi annelerenin intikamını aldılar kendi insanlanlarını yükseltereken sıradan halkı dahada sıradanlaştırmışlar.
    ama iyikide öyle yapmışlar ki halk safkan kalabilmiş.
  • çandarlı paşa örneğini bilmeyenlerin hakkında "ıyy padişah kendi halkını sevmiyor.s.s" diye atıp tuttuğu uygulama. adam ailesinin tanınırlığı sayesinde halkta o kadar büyük etki bırakıyordu ki padişahın otoritesine gölge düşürüyordu. zaten fatih de bu tehlikeyi görüp istanbul fethi ardından idam etmiştir.

    payitahtta oturan köklü bir türk ailesinden vezirlik vs. gibi önemli makamlara adam alırsan babası, anası, çocukları da yarın bir gün onun gücüyle ve genetik bağıyla devletten mal/mevki koparmaya çalışır. ancak devşirme çocuğum kökleri dışarda olduğu için böyle bir imkanı yok. çoğu zaten devşirildikten sonra ailesini bir daha görmeden ölüp gidiyor. acımasız ama devletin devamı ve hanedanın güvenliği için gerekli bir uygulama. yoksa tek bir hanedan değil tıpkı çin tarihinde olduğu gibi farklı hanedanlar darbe ile gücü ele geçirebilirdi. tabii o zaman facetime yok ki padişah halkı meydanlara çağırsın ahshshshd.

    cariyelerin yabancı olmasında da aynı mantık var. yani padişahlar "türk kızı kezban yea" dediği için değil kaynana veya kayınbabasını, hatta potansiyel kayınbiraderlerini tahta ortak etmek istemediği için yabancı hatunla beraber oluyor. bunu delen iki padişah var. birincisi germiyan beyinin kızını alan yıldırım beyazıt, adam timur'a esir düştü. ikincisi de genç osman, yeniçeri ocağını kaldıracağını karısına söyleyince o da babasına ve babası da ahaliye yumurtladı, gerisini biliyorsunuz.
  • hiç kimse de yazmamış ne garip dini sebeplerden ötürü diye. şimdi bosna'da kosova'da arnavutluk'ta o kadar müslümanı nereden bulacaktın ey melun.
  • osmanlı'nın uzun süre ayakta durabilmesinin sırrıdır. liyakat sistemine verilen önemi gösterir. tabi başka bir aşiretin gelmesi de bu vesileyle engellenmiştir.
  • türkler, osmanlı'nın yıkılışından sonra onu en çok sahiplenen millettir. aynı zamanda türkler içinde osmanlı'dan bir o kadar da nefret eden bir kesim de vardır. yabancı veya türk pek çok tarihçi -doğru yanlış- türkiye cumhuriyeti'ni osmanlı devleti'nin devamı olarak görür.

    osmanlı'dan nefret etmem, sevmem de, olaya tarihî nesnellik açısından bakmaya çalışırım her zaman. bir kısım ilkel beyinlilerin osmanlı'yı yerli yersiz yüceltmesi ve sahiplenmesi ne kadar ahmakçaysa, bir kısımın da osmanlı'yı yerin dibine sokmaya çalışması da bir o kadar ahmakçadır.

    yıkıldıktan sonra bu denli saçma ithamlarla karşılaşacaklarını bilseydi osman gazi, muhtemelen "siktir edin gençler, yağma yapalım, toy kuralım, boy boylayalım soy soylayalım, kuzu keselim şarap içelim" der dalgasına bakardı. siz de muhtemelen aynı sistemleri aynen kullanmış olan, osmanlı hanedanının boşluğundan yararlanıp (alternatif bir geçmişten söz ediyorum) aynı imparatorluğu üç aşağı beş yukarı kurmuş olan farklı bir devlet yapısını ve hanedanı eleştiriyor olurdunuz.
  • gereken yerde gerekli avantajlara sahip ırktan (yeniçeri ocağı, vezirlik, harem) kaynak kullanmışlardır.

    abd de öyle yapmıyor mu? hintli, çinli, irlandalı, alman, afroamerikan zenci...
  • platon devlet'in 5. cildinde devleti muhafaza edecek silahlı gücün niteliği hakkında konuşur. doğal aile kamu yararının düşmanıdır. çünkü insan her şeyden önce aile ve giderek kendi klanının çıkarlarını gözetecektir.
    çin ve roma kültürlerinde hadımlar sistemi vardı. sadece kralına, hükümdara bağlı olan ve bütün hayatı bu krala sabitlenmiş bir alanda geçen bu insanlar efendilerine ölümüne sadıktılar. abbasiler de türk köleler kullandı. el mutasım türk gençlerinde memlük (kölemenleri )oluşturdu. bu tip bir askeri kast sistemi sadece sultana bağlı durumdaydı. arap toplumunda görülen güçlü nepotizm e karşı bu tedbiri düşündü.
    ama devşirme yönteminin en saf biçimini kuşkusuz osmanlı türkleri hayata geçirdi. hristiyan gençler veya çocuklar özellikle sağlıklı olanları, bir tür yetenek avcısı osmanlı görevlileri tarafında ailelerinden koparılıyordu. bunun ilk sebebi elbette müslüman çocuklarının şer'i olarak köle yapılamamasıdır.elbette bunun islam'da yeri yoktu ama siyaset bir realite olarak uygulamada dinden de üstündü. ailelerinden alınan bu çocuklar istanbul'a getirtilip sıkı bir eğitimden geçiyordu. vezirliğe kadar çıkan bu insanlar eninde sonunda sultanın kölesiydi elbette. bilindiği gibi osmanlı sistemi meritokratikti.( yazarken anam ağladı) (bkz: meritokrasi) saraya alınan elit erkeklerin eğitimi haremağaları tarafından iki ila sekiz yıl arasında yapılıyordu. . bunların en güzideleri topkapı sarayına alınıyordu. kız devşirmeler de buna yakın bir eğitim aşamalarından geçiyordu. neticede bunlar padişah anaları oluyordu.

    neden padişahlar türk prenseslerle evlenmedi. esasında aynı zihni tutum söz konusudur burada.. çünkü sultanın alacağı kızın akrabaları sarayın gücüne eş bir aristokratik yapı kuracaktı. bu en baştan engellenmiş oldu. köle sistemi de bu şekilde mutlak sadakat ve mutlak itaat ile kurumsallaştırılmış oldu. machiavelli bile prens inde övgüyle söz eder bundan.

    not: fular sıktı