şükela:  tümü | bugün
  • deepika padukone, ranveer sing ve shahid kapoor un oynadığı sanjay leela bhansali yönetmenliğindeki 2017 yılı yapımı bollywood filmi. chitoor rani padmini filminin yeniden çevrimi imiş. görkemli bi filme benzer. lakin hala vizyona çıkamadı. bajirao mastani ile atmosfer ve gorkemli büyük bütçeli tarihi dönem filmi yapan üçlü (***) başarılı bu işin ardından soyunmuşlardı bu yapıma. bekliyoruz.
    ha bi de ve geçen ay verilmiş @a girl with kaleidoscope eyes uktesi idi bu.
  • hindistan’da bir hint kraliçesiyle, ülkesini fetheden müslüman bir hükümdar arasında bir aşk sahnesi olduğu söylenen “padmavati” adlı film tehditler altında ve yüksek güvenlik önlemleriyle bugün vizyona giriyor. filmde böyle bir aşk sahnesinin olmadığı açıklamaları da protestocuları tatmin etmezken, filme karşı çıkan onlarca kişi gözaltına alındı.

    filmde konu edilen hindu kraliçe, hindistan’ın en büyük kast gruplarından rajput üyesi. rajput kadınları, film gösterime girerse kendilerini yakma tehdidinde bulundu. başrol oynayan kadın oyuncu deepika padukone’ye ise ölüm tehditleri yağıyor. bazıları kadın oyuncuyu öldürene büyük para ödülleri vaat ederken, daha önce de film ekibine yönelik saldırılar olmuş ve bazı çekim setleri tahrip edilmişti.

    bazı eyalet yönetimleri, filmin gösteriminin iptali için yüksek yargıya ve başbakana başvurdu. ancak yüksek mahkeme, gucerat, racastan, madhya pradeş ve haryana eyalet yönetimlerince filmin gösterimine yasak getiren kararı bozmuştu. film sertifikasyon merkez yönetim kurulunca (cbfc) onaylanan film, bugün tartışmalar arasında gösterime giriyor.

    konusu 16. yüzyıldan kalma sufi şiiri “padmavat” üzerine inşa edilen “padmavati” filminde, delhi’nin müslüman sultanı alaeddin halaci tarafından yakalanmaktansa kendisini öldürmeyi seçen cesur ve güzel rajput kraliçesinin kurgusal hikayesi anlatılıyor. filmin yönetmeni sanjay leela bhansali, filmdeki ana karakterler arasında romantik bir ilişki varmış gibi göstererek tarihi çarpıtmakla eleştirilirken, bollywood yönetmeni bu iddiaları reddediyor.

    polis yetkileri, dün mumbai’de filmi protesto etmek amacıyla toplanan gruba müdahale edildiğini belirterek, 50 kişinin gözaltına alındığını kaydetti. gujarat eyaletinde de protestocuların 200’den fazla araca zarar verdiğini söyleyen yetkililer, uttar pradeş eyaletindeki meerut kentinde dün eylemcilerin bir alışveriş merkezinin camlarını kırdığını aktardı. eylem yapan başka bir grup da yeni delhi-jaipur yolunu trafiğe kapattı.
  • beğendiğim bollywood filmi ama deepika yerine aishwarya daha çok yakışırdı bu role diye düşünüyorum. yani prenses mehrunnisa bile padmavatiyi oynayan deepikadan daha güzeldi.
  • hindistan'da ciddi protestolara ve sokak olaylarına neden olan film. 1000'li yıllarda bir müslüman prens ile hindu prensesi aşk yaşayabiliyorken bugün modern dünyada insanlar böyle bir aşkın olamayacağını, bunun imkansız olduğunu, filmin çekilmesinin altında derin nedenler olduğunu iddia ediyorlar. bu da insana hangi yüzyılın ve hangi yüzyılda yaşayan insanların daha modern olduğunu sorgulatıyor.
  • fransız besteci albert roussel'in (1869-1937) en meşhur sayılır yapıtı. rousssel nedense debussy ve ravel'in gölgesinde kalmıştır. oysa bu karanlığı dağıtacak kadar enteresan ve kimlikli bir bestecidir. henüz yolun başındayken kurallara sımsıkı sarılan, katı bir uygulayıcıdır. yazdığı kupkuru müziklerde bu tıkanmayı görürsünüz. akranları gibi o da empresyonizmle -izlenimcilik- ile bendi aşabilmiş. müziği diğer izlenimcilerin müziği gibi bir şey anlatma gayretindedir. ve yine akranları gibi ulusal müziğe ya da komşu müziklere değil uzaklara göz diker. (debussy'nin pagodes'ind duyulan cava müziğini hatırlayın) yakaladıklarını kendi diline olduğu gibi aktarmaz. beatles'ta duyulan sitar gibi değildir onda duyulan hint müziği. oralarda duyduğu müziklerin kendisine verdiği duyguyu anlatmak ister. yoksa bu bir sentez sayılamaz. padmavati doğunun tek ses incelikleriyle batının çokses kaygılarının çok ustaca bir karışımıdır. debussy ve ravel gibi müziğin geleceğini değiştirmiş bestecilerden değilse de çağının en derin, soylu anlatımcılarından biridir.

    2 perdelik bir operadır. ilk perdede moğol komutan alaaddin (aslında türk'tür. alaeddin halaci. asıl ismi de ali gurşap) hindistan'daki çitor şehrini kuşatır ve şehrin kralıyla müzakereye başlar. kral barıştan yanadır ve taviz vermekten kaçmaz ancak alaeaddin kralın karısı padmavati'ye de göz koyar. iş bu raddeye gelince de gözünü budaktan sakınmaz. burada ikinci perde başlıyor. kuşatılan halk müthiş bir direnç gösterir. çok kan dökülür. bir ara kral bunca kanın karısı için döküldüğünü düşünür ve üzülür ancak padmavati aleaddin'e boyun eğmektense eşiyle birlikte ölmeyi tercih eder. öyle de olur. malik muhammed jayasi'nin yazdığı (1540) meşhur bir şiirdir bu: padmavat. kraliçe öyle güzelmiş ki güya aleaddin, hindistan'ın bu müstahkem ve mahfuz yerlerine sırf bu kadının aşkı için gelmiş.
  • bir türk kara propagandası gibi film.

    halaç boyuna mensub bir türk hakanı olan alaüddin portresi şeytani şekilde resmedilmiş, ve tabii tüm kötülükler onda vücud bulmuştur bu filmde.

    görsel bir şölen yine de. kıyafetler, mekanlar, ışığın kullanımı, koreografiler...

    tarihi film çekecek türk yönetmenlerin bu ve benzeri filmlerden öğrenecekleri çok şey var. ama hiç değilse ilki artık kendi tarihlerini boklamak yerine bu işin bir propagandaya dönüştüğünü farketmek.
  • aslına bakarsanız benim açımdan hollywoodda çekilmiş gibi bir film olmuş padmavati. görselliği, müzikleri, hikayeyi beğendim. ve minik hintli kardeşlerin iddia ettiği şekilde padmavati ve alaaddin arasında aşk meşk yok, bu duyguya ilişkin en ufak sinyal dahi yok.

    --- spoiler ---

    üstelik padmavati ölürüm de alaaddine varmam diyerek kendini ve beraberindeki kadınları kocasının izni ile yakıyor.

    --- spoiler ---