şükela:  tümü | bugün
  • eski ve yeni floransa $ehrinin kalbi ve ikinci büyük meydanı olan piazza della signoria’ya bütünüyle hakim olan 94 metre yüksekliğindeki çan kulesi ile güç sembolü sayılan, günümüzde belediye binası’na dönüştürülmüş olan eski saray. palazzo vecchio, kale burçları, korkuluk duvarları ve mazgallı siperleri ile birlikte 1299 ve 1314 yılları arasında arnolfo di cambio tarafından inşa edilmiştir.

    bir ortaçağ $atosu gibi düşünülen yapının içine girildiği zaman ilk olarak giorgio vasari tarafından mükemmel bir biçimde dekore edilmiş bir iç avlu karşılıyor. buradan sarayın dev ana bölümü olan "salone dei cinquecento"ya çıkılıyor. sarayın en dikkat çekici odası ise hemen kapısının karşısında dikilen michelangelo’nun zafer heykeli olan "studiolo fi francesco"dır. odalarındaki resimler giorgio vasari, heykeller ise benedetto da maiano tarafından, floransa'nın $anına yakışır bir biçimde ve oldukça cok sayıda yapılmışlardır.

    fotoğraf: http://www.enit.it/foto-ad/images/big/tos_0005.jpg
    sarayın içi: http://www.ivanweb.net/…lazzo vecchio affreschi.jpg
    fotoğraf: http://www.thais.it/…ri/orlandi/hi_res/09a00574.jpg
    resim:* http://upload.wikimedia.org/…5/bellottosignoria.jpg

    ukteyi veren: piton (04.09.2006 14:58)
  • habsburglarla beraber orta ve yeni çağlarda dünyanın en etkili ailelerinden biri olan medici ailesine, bankerlik ve diğer ticari faaliyetlerden paranın dibine vurdukları dönemde (15.-17. yüzyıllar arası) ev sahipliği yapmış binadır. gerek iç dekorasyonu, gerekse salonlarında sergiye sunduğu eserlerle, rönesans sanatının yeşerebileceği verimli bir saksı görevi görmüştür.
    zira bu sarayı görülmemiş derecede kaliteli bir şekilde dekore etme amacındaki mediciler, himayeleri altına aldıkları sanatçılara eserleri için ödedikleri dolgun ücretlerle, sanatın floransada tercih edilir bir uğraş olmasında lokomotif görevi yüklenmiştir.

    ayrıca ana salonun arkasından yeni saraya gizli bir geçidi de içinde barındırır. bu gizli tünel ponte vecchio denen kapalı çarşı ile galata köprüsü kırması yapılanmanın çatı katından ilerleyerek yeni sarayın (bkz: palazzo pitti) bodrum katına çıkar.
  • önündeki heykellerden nefesiniz kesildikten sonra sol tarafındaki çeşmelere gidin, soldaki sıraya girin, gassato yazan çeşmeden soğuk soda içebilirsiniz.
  • sarayın büyük salonu "salone dei cinquecento" savonarola'nın isteğiyle yaptırıldı. devlet katında çalışmış ataların soyundan gelen, 29 yaşını aşmış ve vergilerini ödeyen herkesin şehri yönetecek büyük konseye katılması öngörüldüğü ve bu kişilerin toplamı bini geçtiği için büyük bir salon gerekiyordu. bunun için en az 500 (cinquecento) kişi alacak bir salona ihtiyaç duyulmuştu. o zamanlar salon savonarola'nın dünya görüşünü yansıtır gibi sade ve kasvetliydi.

    mediciler iktidara dönüp de eski sarayı ikametgah olarak seçince, cosimo'nun ilk işi bu salonu arz odasına çevirmek oldu. michelangelo'nun önerisiyle tavanı yedi metre kadar yükseltildi, başta giorgio vasari olmak üzere dönemin önemli sanatçıları odanın dekorasyonunda çalıştılar. hatta salona çeşme konulmasını bile istedi cosimo ama asla tamamlanamadı. çeşme için yapılan heykeller grubu şimdi bargello'da sergileniyor.

    salonun dekorasyonu için genel olarak floransa'nın pisa ve siena karşısında kazandığı zaferler resimlendi. leonardo ve michelangelo da salonu şenlendirmek üzere davet edilmişler ama michelangelo'yu başlamadan papa roma'ya çağırmış, deli oğlan leonardo da başladığı işi yarım bırakarak ayrılmış.

    sarayın dekorasyonunda önemli görev almış vasari'nin yazdıklarına göre, büyük salondan geçilen, ihtiyar cosimo, cosimo ve papa 10. leo'ya adanmış odaların hemen üst katlarındaki odalarda resmedilen antik tanrılar, alt katlarında bulunan tarihi kişiliklerin özellikleriyle örtüşecek şekilde seçilmiş. yani oda temaları rastgele bu odaya da şu tanrı güzel gider diye seçilmemiş.

    papa 10. leo'nun üst katında elementler odası bulunmakta. şahsen sarayın en güzel odası olduğunu düşündüğüm bu odada; tavanda hava, şöminenin olduğu duvarda da ateş olmak üzere, dört elementi simgeleyen sahneler resmedilmiş. dört elementin kainatın merkezini oluşturması gibi, papa 10. leo da medicilerin siyasi gücünün temelini simgeliyor.

    cosimo odasının üst katında bulunan zeus odasında, zeus'un kronos'tan saklanarak yetiştirilmesi resmedilmiş. zeus'un titanları yenerek kainata düzen ve barış getirmesi cosimo'nun iktidarıyla özdeşleştirilmiş.

    ihtiyar cosimo odasının üstündeki demeter odasında, demeter'in, hades'in kaçırdığı kızı persephone'yi arayışı bulunuyor. demeter'in insanoğluna tarımı öğretmesi gibi, medici ailesinin başı ihtiyar cosimo da floransa'ya bolluk ve zenginlik getirmiş.