şükela:  tümü | bugün
  • atina’nın milli bayramı panathenaia ve oyunları .
  • atinalilarin devleti

    [aristoteles]

    bölüm 18

    yaşları ve doğuş hakları gereğince iktidar hipparkhos ile hippias'ın ellerinde idi. bunlardan yaşça daha büyük, doğuştan devlet işlerine istekli ve ağırbaşlı olan hippias yönetimi ele aldı. hipparkhos'un hoş vakit geçirmeyi, müzik ve şiiri seven, sevgi düşkünü bir yaratılışı vardı. anakreon'u, simonides'i ve daha başka şairleri atina'ya çağıran oydu. çok daha genç olan thettalos hiçbir şeyden çekinmeyen azgın ve dikbaşlı biriydi. ötekilerin uğradıkları bütün kötülükler onun yüzünden çıktı. harmodios'a âşık olanthettalossevgisine karşılık göremeyince öfkesini yenmek şöyle dursun, tersine, her fırsatta ona öfkesini duyurdu. harmodios'un kız kardeşi, panathenaia bayramında sepet taşıyıcı (1) olacaktı. thettalos, harmodios'un namuslu bir adam gibi yaşamadığını söyleyerek bunun önüne geçti. buna çok kızan harmodios ile aristogeiton başka birçok kimseyle birlikte bilinen işi yaptılar.

    panathenaia bayramı günü akropolis'te pusuda hippias'ı beklerlerken -hiparkhos alayı hazırlayıp yola çıkaracak, o da karşılayacaktı-, işi bilenlerden birinin hippias ile sıkı fıkı konuştuğunu görünce her şeyin açığa vurulduğunu sandılar; yakalanmadan önce bir şey yapmak istediklerinden aşağı koştular ve ikisi zamanından önce ileri atılarak leokreion tapınağı yakınında alayı düzene koymakla uğraşan hipparkhos'u öldürdüler. böylece bütün iş bozuldu. harmodios'u hipparkhos'un koruyucuları hemen oracıkta öldürdüler. aristogeiton ise sonradan yakalanıp uzun işkenceler ardından öldürüldü.
    ...
    bölüm 49
    ...
    bir zamanlar meclis, arkhitektlerin yaptıkları planlarla panathenaia bayramında tanrıça athena'ya sunulacak işlenmiş giysilerin biçimleri üzerine de karar verirdi. bugün bununla uğraşanlar bu iş için kurayla yargıçlar arasından seçilen kimselerdir. meclis üyelerinin kendilerini yargılarında hatır gönül dinlemeye, duygularına kaptırdıkları anlaşılıyor. meclis savaş kasası hazinecisiyle birlikte tanrıça zafer'in (niuke) *altın heykelleri ile panathenaia bayramında verilecek yarış ödüllerinin hazırlanmasına da bakar.
    ...

    bölüm 54
    ...
    "kurban komiserleri" denilen on kurban memurunu halk kurayla belirler. bunlar tanrı'nın kâhin ağzıyla bildirdiği kurbanları kurban ederler. girişilecek herhangi bir iş için kurban keserek iyi belirtiler aramak gerekince bunu falcılarla birlikte yaparlar. "yıllık kurban komiserleri" denilen başka on kurban memurunu da kurayla seçip görevlendirirler. işleri, birkaç kurbanı yaptırmak ve panathenaia bayramından başka dört yılda bir gelen bütün bayramlardaki kurbanları hazırlamaktır. dört yıllık bayramlar şunlardır: birinci olarak delos bayramı -delos'ta her altı yılda bir başka bayram da yapılır-; ikinci olarak brauron artemisi bayramı; üçüncü olarak herakles onuruna yapılan bayram; dördüncü olarak eleusinia, beşinci olarak da panathenaia. bu bayramlardan üçü hiçbir zaman aynı yıla gelmez. ktesiphon'un arkhonluğu yılında bu bayramlara bir de hephaistia eklendi.
    ...
  • büyük panathinaia şenlikleri zamanında atina'nın en büyük bayramıydı. 25-29 ağustos arasında, olimpiyatlardan sonraki her üçüncü yılda, dört yılda bir kutlanırdı. kutlamalarda koşular, at yarışları ve müzik yarışmaları düzenlenirdi. şenliklerin son gününün gecesinde görkemli bir törenle tanrıça athena'nın ve başka tanrıların yaşamından kesitlerin işlendiği beyaz renkli yünlü bir pelerin bütün kentte dolaştırıldıktan sonra akropolis'e çıkarılır ve athena heykeline sunulurdu. yunan futbolunu takip edenler bilir, yunanistan'da iki büyük kulüp vardır olimpiakos ve panathiniakos diye. bu takımların isimleri de bu şenliklerden gelmektedir. olimpiakos olimpiyatlardan, panathiniakos ise panathinaia şenliklerinden gelir.
  • atina'nin icin en önemli ve antik yunan'da geçen en büyük festivaldir. athena'yi onurlandirmak adina duzenlenen bu festival adindan da anlasildigi uzere 'pan- athenaia' her sey athena icin anlama gelir.
    athena'lilar sehrin kuzey kesiminde gunes dogmadan önce toplanir, festival canephorae* adi verilen sehrin zengin ve bekar kadinlari tarafından yonetilir.
    atinalı aristokrat bir ailenin bakire kızı seçilip, athena'ya kurban edilir, o donemin anlayışıyla, kurbanın saf ve genç olması çok önemlidir. canephorae icinde ciceklerin ve meyvelerin oldugu bir sepetle athena'nin tapınağına kadar yürür bu esnada halk onlari ancak propylaea adi verilen anıt kapisina kadar takip edebilir. tören parthenon tapinagini gecerek athena'nin tapınağında durur ve bakire canephorae tarafindan çeşitli danslar ve şarkılar eşliğinde kurban edilir. ardından festival buyuk bir coskuyla devam eder cunku görevlerini yerine getirmis ve psikolojik olarak rahatlamis athena'lilar yil boyunca verimli bir hasat zamani geçireceklerine inanırlar.