paul claudel
-
kardeşi camille claudel'i akıl hastanesine yatırıp 30 yıl orda ruhunun çürümesine izin verdiği için çok kızdığım şair. sen de sanatçısın be adam güneş ışığı girmeyen, temiz hava almayan, en önemlisi heykele dair hiç bir şey yapamayacağı bir delikte nasıl bırakırsın kardeşini? 30 yıl! kızgınım sana paul, hem de çok.
-
aşmış heykeltıraş camille claudelin şair olan erkek kardeşi, kendisi diplomat ve oyun yazarıydı aynı zamanda (1868-1955). eserlerini yazarken ağırlıklı olarak dante,mallarme, virgil,aquinas'tan, şiirlerini çok kıskandığı baudelaire'den ve bir şairden ziyade bir peygamber olarak nitelendirdiği rimbauddan etkilendiği söylenirdi. camille'in hayatını anlatan ve isabelle adjani ile gerard depardieu'nün başrollerde oynadığı filmde kendisini yemek masasında gizlice illuminations* okuyan delikanlı olarak görmek de mümkündür.
eserleri:
tête d'or, 1890
la ville l'échange, 1893 - the city - vaihtajat
connaissance de l'est, 1900 - the east i know
les repos du septième jour, 1901
l'échange, 1901 - the exchange
partage de midi, 1906 - break of noon - keskipäivän taite
art poètique, 1907 - poetic art
cinq grandes odes, 1910 - five great odes
l'otage, 1911 - the hostage
le chemin de la croix, 1911
l'annonce faite á marie, 1912 - tidings brought to mary - lapsi on meille annettu
vers d'exil, 1912
protée, 1914 - proteus
corona benignitatis anni dei, 1 915 - coronal
trois poémes de guerre, 1915 - three poems of the war
la nuit de noël 1914, 1915
l'homme et son désir, 1917
le pain dur, 1918 - crusts
l'ours et la lune, 1919
la messe là bas, 1919
introduction à quelques œuvres, 1920
le pére humilié, 1920 - the humiliation of the father
ode jubilaire pour le six centième anniversaire de la mort de dante, 1921
poèmes de guerre 1914-1916, 1922
à travers les villes enflammes, 1924
feuilles de saints, 1925
l'endormie, 1925
le vieillard sur le mont omi, 1927
l'oiseau noir dans le soleil levant, 1927
sous le rempart d'athènes, 1928
positions et propositions, 1928 - ways and crossways
le soulier de satin, 1929 - the satin slipper
fragment d'un drame, 1931
le livre de christophe colomb, 1933 - the book of christopher columbus
écoute, ma fille, 1934
conversations dans le loir-e-cher, 1935
introduction à la peinture hollandaise, 1935
figures et paraboles, 1936
toi, qui es-tu?, 1936
les aventures de sophie, 1937
introduction au livre de ruth, 1938
un poète regarde de croix, 1938 - a poet before the cross
jeanne d'arc au bûcher, 1939 - joan of arc at the stakes - johanna polttoroviolla
l'histoire de tobie et de sara, 1939 - tobiaan ja saaran tarina
l'épée et le miroir, 1939
la sagesse, 1939
présence et prophétie, 1941
seigneur, apparenz-nous `prier, 1942 - lord, teach us to pray
dodoitzu, 1945
poèmes et paroles durant ka guerre de trente ans, 1945
les sept psaumes de la pénitence, 1945
le livre de job, 1946
introduction à l'apocalypse, 1946
les révélations de la salette, 1946
la rose et le rosaire, 1946
l'œil écoute, 1946 - the eye listens
discours et remerciements, 1947
du côte de chez ramuz, 1947
visages radieux, 1947
sous le signe du dragon, 1948
paul claudel interroge le cantique des cantiques, 1948
accompagnements, 1949
correspondance, 1949
la lune à la recherche d'elle-même, 1949
mémoires improvisés, 1954
œuvres complètes (1950-59, 20 vols.)
une voix sur israël, 1951
l'evangile d'isaïe, 1951
j'aime la bible, 1955 - the essence of the bible
théâtre, 1956 (2 vols.)
œuvre poétique, 1957
correspondance paul claudel - darius milhaud 1912-1953, 1961
(kaynak: http://www.kirjasto.sci.fi/pclaudel.htm) -
kötücül yanıydı camille
ruhunda konaklayan
nasıl bir ürküyse
terkedip birbaşına
kimsesiz bırakmak
dehasının ıssızlığına
suçlusun sen de rodin gibi
onu yoksayarak
tek başına kalmak için
ölümsüzlüğe...
ama zaman senin
zalimce kulak tıkamalarına
çırpıyor küllerini
unutup gidişin
canhıraş bağırıyor arkandan
bir tımarhane dolusu
gürültüyle... -
ablası camille claudel'e duyduğu gizli hayranlık ya da delicesine bir kıskançlıktı sanırım onu tımarhanede 30 yıl mahkum etmesi. zavallı camille'nin yakaran mektuplarına tepkisiz kalması, onun rodin ile yaşadıklarını affedememesiydi. nasıl bir katı ahlak, nasıl bir cezalandırmaydı ki bu, öfkesi onca yıl dinmemişti. katolisizme saplanması paul claudel'i iflah olmaz bir ceberrut yapmıştı zahir. ablasının ölüsünü bile almadığına bakılırsa. bu ne zalimce bir terk ediştir!...
-
bir röportaj'da söylediği:
"günümüz akımlarına gelince, bunlardan hiçbirinin gerçek bir yeniliğe, yaratışa götüreceğini sanmıyorum. bu işi biricik amacı oğlancılık olan dadaizm de, sürrealizm de gerçekleştiremez. birçok kimse benim hem tam bir katolik, hem de yazar, diplomat, fransa elçisi ve şair oluşuma şaşıyor. ama bence bunda şaşılacak bir şey yok. savaş sırasında silahlı kuvvetler için buğday, konserve, et ve yağ almak amacıyla güney amerika'ya gitmiş ve yurduma iki yüz milyon kazandırmıştım."
sözler üzerine, sürrealistler claudel için bir açık mektup yazıyorlar, 1925'de, imzacılar linkteki metinden görülebilir [http://lesmaterialistes.com/…ouverte-m-paul-claudel :// şu]
"sayın bay,
bizim uğraşlarımızda bir tek oğlancılık (pédérastique) yan varsa, o da bu uğraşlara katılmayanların kafasında yarattığı karışıklıktır. yaratma bizim için önemli değil. devrimlerin, savaşların ve sömürge ayaklanmalarının, bitini böceğini ta doğu'ya taşıdığınız şu batı uygarlığını bir an önce ortadan kaldırmasını candan diliyoruz. bu uygarlığın tuz buz oluşu zihnin çok kolay kabul edeceği bir durumdur. bizim için ne denge ne de yüce sanat vardır. güzellik fikri çoktandır yerine oturdu. geriye bir ahlâk fikri kaldı, bu fikre göre de insan hem fransız elçisi, hem de şair olamaz. fransız olan herhangi bir şeyle, ne sözde ne de eylemde hiçbir yakınlığımız olmadığını bu fırsatla belirtmek isteriz. hıyanetin ve devlet güvenliğine şu veya bu biçimde zararlı olan her şeyin, şiire bir köpekler ve domuzlar ulusu hesabına toptan yağ almaktan daha yakın olduğunu düşündüğümüzü açıklıyoruz. sizin gibi hırtların bir katolik ya da greko-romen geleneğine kurtuluş arayıp durmaları zihnin olanaklarını ve temel yetilerini gereğince bilmeyişlerinden ötürüdür. bizim için hiçbir yerde kurtuluş yoktur. rimbaud'yu kurtuluşundan umut kesmiş biri olarak görüyoruz. onun hayatı ve eserleri yitip gitmenin en katıksız tanığıdır. katoliklik, greko-romen klasisizmi, sizin aşağılık yobazlığınıza bırakıyoruz. istedikleri kadar yararlı olsunlar size. daha da göbek bağlayın. yurttaşlarınızın hayranlığı ve saygısı içinde geberin. yazın, dua edin, salyalar saçın. size bir daha hırbo ve alçak deyişimizin şerefsizliğini benimsiyoruz." -
''kitabın fizyolojsini incelemeyi düşündüm; kelime, sayfa ve kitap. kelime cümlenin sükun bulmamış bir parçasıdır, anlama giden yolun bir bölümü, fikrin geçip giden sarhoşluğu, çince kelimeyse, aksine, gözün karşısında sabit kalır... yazının esrarengiz yanı, konuşuyor olmasıdır. eski ve modern latince taşa yazılmak üzere oluşturulmuştu. ilk kitaplar mimari bire güzellik taşır. derken zihnin hareketi hızlanır, düşünce maddesinin akışı kabarır, satırlar sıkışır, yazı yuvarlaklaşır ve kısalır. çok geçmeden, kalemin minicik ucundan çıkmış olan sayfanın üstündeki o ıslak ve titrek örtüyü matbaa kapar ve klişesini alır... işte mekanik bir uzuv gibi sadeleştirilmiş, adeta stilize edilmiş insan yazısı... mısra bir yere gelip duran bir satırdır, maddi bir sınıra geldiği ve mekan darlığı çektiği için değil, kendi iç rakamı tamamlandığı ve etki gücü tükendiği için...her sayfa büyük bir bahçenin art arda gelen taraçaları gibi görünür gözümüze. göz, narçiçeği veya ateş rengi bir notanın şiddetiyle aniden cinsliksize hücum eden bir sıfatın adeta yanal saldırısı vasıtasıyla ve büyük bir zevkle kendinden geçer... büyük bir kütüphane baba fosillerle, izlerle ve fırsatlarla dolu bir kömür madeninin katmanlarını hatırlatır daima. kurutulmuş bitkiler koleksiyonu misali duyguların ve tutkuların derlendiği albüm, tüm insan toplumlarının kurutulmuş örneklerinin muhafaza edildiği kavanozdur.''
-
"hiçbir şey, bir fikirden daha tehlikeli değildir, ona sahip olan tek bir kişi olduğunda." demiştir.
-
"ve örneğin paul claudel gibi büyük bir ozan, kutsal kitap'ta on-on iki sayfaya sığan, toplam 117 'ayet'lik bu şiirlerde* sözü edilen sevinin tensel değil göksel bir sevi olduğunu kanıtlamak için beş yüz otuz sayfalık, epeyce sıkıcı bir kitap yazar." samih rıfat
(bkz: camille claudel/@ibisile) -
türkçe'deki tek kitabı* için (bkz: japon yelpazeleri için yüz tümce)
-
ekşi sözlük kullanıcılarıyla mesajlaşmak ve yazdıkları entry'leri
takip etmek için giriş yapmalısın.
hesabın var mı? giriş yap