şükela:  tümü | bugün
  • online oyun jargonunda belirli bir ücret ödeyerek ücret ödemeyen diğer oyunculardan üstün olma durumu. ''parayı veren düdüğü çalar'' da diyebiliriz.
  • (bkz: free to play)
  • gerçek anlamdaki free to play'lerden çok daha gerçekçi olandır.

    normalde herkes eşit şartlarda sanki mk. kısaysan rebound almak için uzunlardan daha iyi sıçraman lazım. fakirsen yaşamak için daha boktan işlerde çalışman ve eğitiminden eğlencenden fedakarlıkta bulunman lazım vs vs. tüm bunların hepsini yapsan dahi gene bile onlar kadar başarılı olamama olasılığın var.
  • başta bedava oyun diye oynadığınız, ama bir süre sonra aslında sadece para ödeyeni eğlendirmek için varolduğunuzu fark ettiğiniz oyun sistemi.

    hatırladığım ilk örneği, 2005 civarlarına kadar premium üyelikle sadece daha detaylı istatistik ya da çift bina emri verme gibi 2. sınıf etkiler satın alabildiğiniz, ama herkes oyuna alıştıktan sonra %25 fazla gelir elde etmeden %10 saldırı savunma bonusuna kadar herşeyi satın alabilmeye başladığınız traviandır.

    daha güncel bir örnek:
    (bkz: world of tanks)
  • (bkz: dlc whoring)
  • freemium "özü bedava, ekstralar parayla" iş modeli.
    yalnız son dönemlerde iyice boku çıktı. bu modelle efsane oyunlarının içine ettiler.
  • pay to win ile free to play birbiri ile alakasız şeyler. ilk entariyi saymazsak şu sözlükte doğru düzgün bir tanım giren olmadığı için kısaca ben anlatayım.

    şimdi, f2p* oyun, satın almadığınız, daha doğrusu sahip olmak için bir ücret ödemediğiniz oyundur. gidip bir dvd almazsınız bir yerden ve ya oyunu bir platformdan indirmek için bir ücret ödemeniz gerekmez.

    ancak, oyun şirketleri babanızın oğlu olmadığı için bu durum "oyun bedavadır" demek değildir. şirketler oyundan para kazanmak için, oyun içi satın alım seçeneği koyarlar. bu satın alımlar, oyunun çeşitli özellikleri olabilir.

    zurnanın zırt dediği yer burası zaten.

    f2p oyunların güzel olanları -ki f2p oyunların neredeyse tamamı multiplayer oyunlardır-, bu oyun içi satın alımları egzotik içeriklerle sınırlı tutarlar. yani, oynanışa etki etmeyen, görsel modifikasyonlar satarlar genelde. bu durum neden güzeldir ve oyuncular tarafından sevilir? çünkü bu durumda oyuncular arasında farkı ve rekabet eşitliğini yaratan durum oyuncuların kendi oyun bilgisi ve yeteneği seviyeleridir. oyun içi satın aldıklarınız oyunun mekaniklerine etki etmez ve bir diğer oyuncu karşısında sizi avantajlı duruma düşürmez (bu cümle çok çok önemli.).

    örnek oyun olarak dota 2'yi verebiliriz sanırım. oyun içi kurye falan satın alırsınız mesela, kuryeniz belki çok şirindir ancak oyun mekaniği bakımından diğer kuryelerden hiçbir farkı yoktur; daha hızlı gitmez mesela. gerçi burada bir parantez daha açayım, geçen sene oyunda çıkan arazi skin'i immortal gardens, ağaçların arasındaki patikaları çok bariz bir şekilde gösterdiği için, bu skine sahip olan ile olmayan oyuncular aynı oyunda olduklarında skin sahibi oyunculara gereksiz avantaj sağladığı savunuldu. üstelik, bu skin sadece kısıtlı bir zaman süresince bir kere satın alınabilecek ve asla trade edilemeyecek bir şekilde oyuna eklenmişti, yani skini o dönem aldınız aldınız, yoksa bir daha sahip olamayacaktınız. bu durum "dota 2 p2w'e mi dönüyor?" şeklinde hezeyana sebep olmuştu. o olaydan sonra valve benzer bir içerik eklemedi oyuna sanırım ancak immortal gardens ise oyundan çıkarılmadı.)

    yine counter strike global offensive de benzer bir sistem kullanır f2p olmasa da; oyunda silahlarınıza farklı skin'ler alabilirsiniz ancak bu silahların özelliklerini değiştirmez, sadece görsel olarak renkli bir keleşe sahip olursunuz mesela :)

    kafanızda canlanmadıysa şöyle düşünün, siz bir free2play oyunda elinizde basit sıradan bir kürdan ile savaşıyorsunuz, karşınızdaki adamda böyle gökkuşağı desenli kürdan varsa sıkıntı yok. renkli kürdan seviyorsa demek ki...

    haaa, ama eğer siz elinizde kürdanla dururken, aynı adam karşınızda lazer silahı ile duruyor ve bu lazer silaha sadece para vererek ulaşabiliyorsanız, işte bu pay to win oluyor.

    pay to win tarzı oyunlarda, bir yerden sonra oyuna devam edebilmeniz için içeriğe para vermeniz gerekir. mesela bir bölümde ilerlemek için bir kapıyı açmalısınız ancak bu kapının anahtarı sadece gerçek para ile satılırsa, bu pay to win oluyor.

    şu da teoride olmasa da, pratikte pay to win senaryosudur. mesela, aynı anahtar oyunun içinde 20000 kredi karşılığında satılıyordur ancak 1 yaratık kestiğinizde %5 ihtimalle 1 kredi düşüyordur ve o yaratığı kesmek 10 dakika sürüyordur. bu durumda sizin 20000 kredi biriktirmeniz imkansızdır ve anahtarı bir diğer seçenek olan 10tl karşılığında satın almanız gerekir gibi...

    pay 2 win, bizlerin istememesi gereken, gereksiz ve iğrenç bir sistemdir. şirketlerin açgözlülüğünden kaynaklanır. zaten oyunu seven adam, bir şekilde içerik sunulduğunda içeriği satın alıyor oyun içerisinden ancak buna gücü yetmeyen oyuncuları, oyuna para dökmeye razı oyuncuların altında tutmak bir kere eşitlik ve adalet anlamında bir rezilliktir zaten...