• maddi sorunlardan kaynaklı olması çok olası.

    ben dergiyi ilk çıktığı zamanlardan beri takip ediyorum. son dönemlerde dergide olmayı hak etmeyen amatör ötesi çizerlerden dolayı kalite çok düşmüş olsa da her hafta uykusuz + penguen alırım. hatta yıl boyunca tüm sayılarını toplayıp ciltlettiriyorum bir almanak gibi. kısacası iflah olmaz bir mizah dergisi okuruyum. o nedenle birkaç söz söyleme hakkım var.

    dergi satmıyordu arkadaşlar. daha doğrusu türkiyede düzenli mizah dergisi alan sayısı çok azaldı. buna paralel olarak satışlar da inanılmaz düştü.

    yaklaşık 6 yıldır bursa'nın bir ilçesinde yaşıyorum. bulunduğum ilçede ilk zamanlarda 3 farklı gazete bayisi vardı satan. zamanla bu sayı 2'ye düştü. son 1.5 yıldır da sadece tek bir bayide bulunuyordu dergi.

    ne var ki 4-5 ay önce son mizah dergisi satan gazetecei de "artık satmayacağım kusura bakmayın" dedi. dağıtıcı ile papaz olmuşlar. satış az. her hafta dergiler iade dönüyor. kar bırakmıyor.

    sırf dergi almak için bursa merkez'e gidiyorum bazen. koskoca heykel'de tek bir yer var dergi satan. eskiden heykelden timurtaşpaşaya kadar bir sürü gazete - dergi bayisi vardı ve hepsinde de mizah dergisi olurdu. şimdi sadece sönmez iş sarayının köşesinde tek bir tane bayi kaldı. o da bırakır yakında.

    d&r, migros gibi alışveriş mekanlarında oluyor bir de. her hafta sonunda d&r'a gelen onlarca dergi hiç satılmadan deste deste sıralanıyor. iade ediliyorlar.

    kısacası arkadaşlar, dergiyi alan okuyan yok. düzenli "mizah okuyucusu" kalmadı ülkede. otobüs falan beklerken alıp birkaç sayfa okuyup atan bir kesim vardı artık satış da azalınca onlar da bitti.

    hal böyle olunca eski usta çizerlerde tahmin ederim heves kalmadı. eski karikatürlerini tekrar veriyorlar arada. sadece düzenli takip eden bizler anlıyoruz. nasılsa çoğunluk farkında değil. "yumurtalar"dan fırlamış yeni yetme amatörler ise çok çok kötü. son zamanlarda parlayan tek bir tane bile sağlam karikatürist yok.

    penguen de kapanırsa bu işin sonu gelecek demektir.

    umarım uykusuz + penguen birleşir. beceriksiz amatörlerden arındırılmış, sağlam, kaliteli mizah yapan adamlar doğru dürüst bir dergi çıkarırlar ve ülkede mizah dergisi kavramı bitmez. ya da "misvak" gibi yobazların eline kalmaz.

    mizah ülkenin en önemli muhalefetidir. yanlışları gösterir. bunun farkında olan hükümet için bu dergilerin kapanması elbette istenen durum.

    umarım düşündüklerim gerçekleşmez..
  • söylendiği gibi maddi sorunlar nedeniyle gerçekleşecekse, bir kampanyamıza bakar.
  • misvak dergisi ise maalesef yayın hayatına devam edecektir..
  • 25 yıllık mizah okuru, ilk sayısından beri de çok ekstrem bir durum olmadıkça hiçbir sayısını kaçırmamış bir penguen okuruyum.

    bu iş "dergi batıyor, artık döndüremiyoruz, battık bitti işte bitti daha tüm kaynaklar tükendi dayanamadık akıntıya" şeklinde olmadı.

    tam olarak "senaryo işleri gayet güzel gidiyor. reklam ve gazete karikatürlerinden de bolca para geliyor. sergi-galericilik de iyi gidiyor. dergi ise çok az para bırakıyor. atalım üstümüzden bu yükü" şeklinde oldu.
  • serkan altuniğne gibi bir karikatür katiline
    yıllarca tam sayfa verirseniz elbette batarsınız!
    recep ivedik senaryolarını yazan, kreş çocuğu gibi berbat çizim yapan
    ve idinden sıçtıklarını mizah diye yayınlayan;
    serkan altuniğne gibilerin karikatürist ünvanı aldığı bütün dergiler kapanmalı.

    pişmiş kelle, çarşaf veya *hbr maymun kapanalı 20 yıl oldu...
    mesela bülent üstün, çarşaf'ta filizlenmiş, hıbır'da yeşermiş,
    kabız kuğu köşesiyle hbr maymun'da çiçek açmıştı;
    kötü kedi şerafettin doğmamışken, tonguç'un bandını çizerdi...

    penguen'de karikatür sanatını en iyi icra eden doğan güneş idi
    ki kendisi vaktiyle gırgır dergisinde çizmiş bir sanatçıydı.
    serkan yılmaz ise çizimleriyle de öne çıkan bir karikatürist idi.
    ancak derginin ağaları onu kovulmaktan beter hale getirmişlerdi.

    mustafa satıcı gibi yeni ustalaşan,
    çizimleri ve genellikle esprileri de komik olan
    karikatüristlerin bir sorunu var; apolitik olmaları.
    aslında mizah içinde politik olmayı barındırır
    ve politik mizah siyasilerden çok toplumu hicveder.
    twitter'daki politik, sosyalist ve hatta aktivist birçok oyuncumsunun
    sabun köpüğü filmlerde veya malum markaların reklamlarında oynaması
    gibi bir durum bu karikatür çizip
    etliye sütlüye karışmamak...
    mustafa satıcı, artık uykusuz karikatüristi.

    genco'nun yalan dünyası sayfasıyla sönmez karakurt ise;
    çizim tekniğiyle, politik veya psikolojik mizah öyküleriyle,
    penguen dergisi'nin en istikrarlı ismiyken, son dönemlerde;
    teröristbaşı için babamdır demiş sırrı abe güzellemeleriyle;
    eleştiriciliğini propagandacılığa evirmiş olmasıyla; kaybetmişti kalitesini.
    artık uykusuz'un arka kapağında otisabi'nin yerinde çiziyor.

    emrah ablak gibi gerçek bir sanatçıyı da bünyesinde bulunduran;
    ama serkan altuniğne'ye de göbekten köşe veren; uykusuz dergisi,
    yıllardır en az yarım sayfasını veya sıklıkla bir tam sayfasını
    başka dergisinin veya kitabının reklamına ayırıyor... buna ne gerek var!

    biz karikatür sanatı ve politik mizah görmek için alıyoruz dergiyi
    onlar ise; iki koca sayfa cinsel fantezilerini çiziyorlar,
    iki koca sayfaya laga luga yaptıkları yazı koyuyorlar, yetmiyor;
    bir sayfa da kendi reklamlarını yapıyorlar: uykusuz cilt 31 çıktı(!)

    karikatür dergilerini, porno çizgi romanlarına çevirenler bunlar...
    politik mizahı ve gündem eleştirilerini tek sayfaya düşürenler de bunlar...
    *karikatür sanatını yok edenler,
    *saçmalamayı mizah diye var edenler,
    kreş çocuğu gibi çizimlerle ; karikatüristim diye gezenler de bunlar...

    umut sarıkaya, bülent üstün veya emrah ablak;
    sıçsa bir kağıda, o bok daha komik olur sanırım;
    altuniğnegillerin esprilerinden...

    ama artık devir;
    şahan gökbakar, beşiktaş kültür merkezi veya birol güven devri...

    kemal sunal, devekuşu kabare veya umur bugay devrini bitirdiğiniz için;
    şimdi hem bizi hem de kendinizi bitiriyorsunuz!

    karaoğlan'ı ellerinizle boğduysanız, küfürlerle ezdiyseniz eğer,
    bilal oğlan'nın sizi bir kaşık suda boğmasına üzülmeyeceksiniz...
  • eski çalışanları olarak, zerre üzülmediğim haberdir. benim çalıştığım dönemde dört patron vardı, şimdi hisseler ne durumdadır malumatım yok. erdil, selçuk, bahadır ve met-üst idi patronlar. met-üst için bir şey diyemem, edebiyata bakış açısını bayağı bulmam dışında ne bir kusurunu gördüm ne kibrine şahit oldum.

    bahadır baruter ise görünürde kafa dengi gibi görünen, beyoğlu entelijansiyasıyla (neresi entelijansiyaysa artık) içli dışlı biriydi. hep aynı yeşil parkayı giyip pek muhterem eşi mine söğüt’le gezer dururdu. haline tavrına bakan fakir fukara zanneder ama lombak ve penguen’den çok sağlam para kazanıyordu.

    selçuk ile erdil ise, okurlarının hayallerini yıkmak istemem ama görüp görebileceğiniz en suratsız iki adamdır. nasıl olmuş da karikatürist olmuşlar, nasıl oluyor da o esprileri buluyorlar hayret ederdim. karikatüristlerdeki o amatör – bohem ruh bu iki adamda zerre yoktu. ikisi de bildiğiniz zengindir. şimdiyi bilmem ama erdil’in ta on küsur yıl önce reklam ajansı vardı ve cemiyet yaşamından, tv dünyasından hatırlı dostları arada bir dergiye gelirdi.

    leman’dan ayrılıp lombak ve penguen’i kurmalarının sebebi özgür olmamaları, başlarındaki müdürün yaptıkları ve çağçağ ile anlaşamamalarıydı ama penguen’in kuruluşunun ikinci yılında aldıkları işlerini geç veren karikatüristlerin haftalıklarını kesme kararıyla tencere dibin kara seninki benden kara sözüne bakınız vermişlerdi. yıllar sonra bazı karikatüristlerin dergiden ayrılıp uykusuz’u kurmasına neden olan şu taşan bardağa dökülen ilk damlaydı bu karar.

    beni asıl ifrit edense uzatılan mikrofonlara birbirlerini candan seven üyelere sahip bir ailenin bir daha geri dönmeyecek şekilde parçalanışına hüzünlenmiş gibi pozlar takınmaları, sözler sarf etmeleri. çok komikler sahiden:) o kadar sene çalıştım, tek bildiğim karikatüristlerin durmadan birbirlerinin arkasından konuşup yeni dergi(ler) kurmak için zemin yoklamalarıydı.

    penguen okurlarına demem o ki, ismini andığım adamlara üzülüyorsanız üzülmeyin. bugün karikatüristliği bıraksınlar yarım asır yetecek kadar paraları var. diğer karikatüristler içinse söyleyebileceğim tek şey, iyi olanları bir şekilde kurtulur. işinde iyi olmayan da bir zahmet bıraksın başka bir sektöre girsin.

    serkan yılmaz’ı tanımam, benden sonra dergiye girenlerden ama anlattıkları bana inandırıcı geldi (kendi tecrübelerim ışığında). şevki abiyi de kovduklarını yeni öğrenmiş oldum. şevki de sütten çıkmış ak kaşık değildir ama tonton, börek bağımlısı, şeker mi şeker adamdı. ayıp etmişler.

    serkan altuniğne ise… tanırım:) sadece güldüm. serkan her zamanki gibi, tipik bir konformist, kraldan çok kralcı. ah çok üzüldüm be serkan patronlarının haline, çok kahırlandım:)
  • siyasi muhalefetten daha iyi muhalefet yapanların yok olmaması lazım...
  • instagram ve facebook'un telif hakkı tanımaz tutumu, bazı reklam ajanslarının bizzat kendi açtıkları korsan karikatür sayfalarına reklam akıtığı gerçeği değişmezse aynı akıbet kısa zaman sonra uykusuz'un başına da gelecektir. dergiler satmıyor daha fenası gün içindeki karikatür paylaşım bombardımanı yüzünden karikatür değersizleşiyor ve kimin çizdiğini bile merak etmiyor insanlar. ha öte yandan kimse karikatürsüz de yapamıyor, gerçekten çok seviliyor, ama işi üretenlere emeklerinin karşılığı verilmiyor.

    eğer bir kampanya yapılacaksa, var olan diğer mizah dergilerini ayakta tutabilmek için üşenmeyip listesini çıkardığım çok takipçili korsanları spamleyerek tepkinizi gösterirseniz daha hayırlı olur.

    --- spoiler ---

    https://www.instagram.com/hunili_sozluk/ https://www.instagram.com/delihuni/ https://www.instagram.com/uykusuzlemanpenguen/ https://www.instagram.com/karikaturyeni/ https://www.instagram.com/karikatur_deposu/ https://www.instagram.com/karikatur_gezegenii/ https://www.instagram.com/uykulupenguin/ https://www.instagram.com/kukurikku/ https://www.instagram.com/karikaturhunii/ https://www.instagram.com/sobostyan/ https://www.instagram.com/lemanistkarikatur/ https://www.instagram.com/yigitozgurkarikatur/ https://www.instagram.com/mizah35/ https://www.instagram.com/mizahkolog/ https://www.instagram.com/mizah_seven_hayvan/ https://www.instagram.com/karikaturkuaz/ https://www.instagram.com/karikaturcaps/ https://www.instagram.com/penguenuykusuz/ https://www.instagram.com/karikatur.18/ https://www.instagram.com/hunidilimi/ https://www.instagram.com/miyu_1313/ https://www.instagram.com/effsanekarikatur/ https://www.instagram.com/ufuk_yangaz/ https://www.instagram.com/34ksk35/ https://www.instagram.com/hadibigulelim/ https://www.instagram.com/bigulelim/ https://www.instagram.com/karikaloji/ https://www.instagram.com/karikatursarayi/ https://www.instagram.com/komedigroup/ https://www.instagram.com/penguengram/ https://www.instagram.com/karikaturika/ https://www.instagram.com/somgrup/ https://www.instagram.com/karikatur.bleda/ https://www.instagram.com/goygoy_karikatur/ https://www.instagram.com/karikatr/ https://www.instagram.com/sem_patili/ https://www.instagram.com/nicky_tuttuq/ https://www.instagram.com/tnrdmn/ https://www.instagram.com/cayvekarikatur/ https://www.instagram.com/karikaturae/ https://www.instagram.com/mizah.delisi/ https://www.instagram.com/mizah.delisi/ https://www.instagram.com/mizahiherif/ https://www.instagram.com/karikaloji/ https://www.instagram.com/karikaturkman/
    --- spoiler ---
  • baskıyla, muhaliflikle ilgisi olmayan, tamamen ekonomik sebeplere dayanan bir kapanmadır. bu kadar çok satan dergi, bu kadar kazanan dergi gibi tanımlar ne yazık ki gerçeğe uymamaktadır.
    satışlar çok düştü, internet bu dünyanın belini büktü. herkes çatır çatır karikatür paylaşıyor, kimse dergi almıyor. ben de almıyorum. bir duvar dolusu, mizah dergisi cildi içeren kütüphanem var, akbaba ciltleriyle başlıyor, bugüne kadar duyduk duymadık ne kadar dergi varsa eksiği ile, fazlasıyla evde var. bu meraka rağmen ben bile almıyorum artık dergi. fuardan fuara cilt alıp, koleksiyona koyuyorum.
    mizah dergisi okurunun bir yaş aralığı var, yaş ilerledikçe sadece özel merakı olan kitle devam ediyor, diğer okuyucu dökülüyor. bu satın alan kitlenin de hayatında facebook ve twitter varken, ne yazık ki dergilere sıra gelmiyor. benzer bir mizah, daha yoğun, daha sık ve hatta bazen daha komik olarak önünde akıp duruyor.
    bu öyle, haydi bu hafta penguen alalım gibi kampanyalarla da aşılacak bir durum değil, taşıma suyla maalesef değirmen dönmüyor.
    penguen kapanmadan önce de yanılmıyorsam bina değiştirip, daha mütevazi bir ortama geçti, ya da geçecekti.
    uykusuz'da da aynı sorunlar var. çizerlerin maaşlarında düşüş oldu, hatta bu sebeple ayrılan çizer oldu.
    hortlak da kapandı. bununla ilgili ayrıca yazmak lazım, penguen ve uykusuz'un durumunda dönemin olumsuz etkileri varken, hortlak'ta içerik, ruh ve yönetim sorunu vardı.

    uzun zamandır o köşelerinde anlattıkları, bi gece daha gibi ortamlar da yok zaten, hiç dergiye gitmeyen çizerler var.
    korkunç bir şey, benim için kabul edilemez bir kayıp ama görünen o ki bildiğimiz şekilde mizah dergiciliği bitecek. daha dijital, şu an pek öngöremediğimiz bir formatta mutlaka sürecek. daha bireysel bir hale gelecek. twitter'da yapılan işin ekonomik getirisi olan bir forma dönüşecek. ama nasıl, belirsiz.

    erdil yaşaroğlu, selçuk erdem, bahadır baruter ve diğer çizerler, iyi ki hayatımıza girdiniz, renk verdiniz, ne mutlu bize.
  • ahir ömrümde kapanışı gördüğüm bir başka mizah dergisi. uykusuz da sanırım taşınma sürecinde. ilk açıldığı dönemde gırgır'ın, limon'un, eskilerdeki leman'ın satışlarını yakalamıştı, sonra gerek kan kaybı gerek okuyucu kitlesinin değişmesi ve yeni neslin karikatürle mizah dergilerinden çok sosyal medyada karşılaşması bu süreci tetiklemiş olabilir.

    serkan yılmaz, geçenlerde karikatür evi'ndeki söyleşisinde iyi karikatürist yetişmediğinden bahsetmişti laf arasında. bunun sebepleri çoktur eminim ancak oralara uzun süre amatör olarak gidip gelmiş biri olarak benim görüşüm: amatörlük döneminde çocukların iyi yetiştirilmediği yönünde.

    leman'a amatör gittiğim dönemde umut sarıkaya, ersin karabulut, yiğit özgür gibi isimler de benim gibi amatördü. bildiğim kadarıyla hiç biri son zamanlarda kadroya girenler kadar bodoslama dalmadı dergi ortamına, hepsi bir süreçten geçirildi. son yıllarda neredeyse yumurtalar bölümünde hiç yer almayan isimler kadroya alındı. bu da zamanla kaliteyi düşürdü-ki aynı durum uykusuz'da da var.

    bir diğer eleştirim de genel olarak karikatürist ve mizahçılara olacak. en babalar dediğimiz isimler bile son yıllarda inanılmaz formsuz. leman'ın parlak zamanlarında kriter şuydu; her köşede en az 1 tane çok komik espri, geri kalanı ortalama espriler. şu an koca dergide kaliteli mizah içeren karikatür sayısı maksimum 2-3 oluyor, onlar da aynı isimlerden çıkıyor genellikle (özer aydoğan gibi).

    karikatür dergileri şu an dibi görmüş durumda. leman sadece siyasi içerik üretiyor, penguen ve uykusuz'u bir kaç karikatürist taşıyor. dergi sinerjisi yok hiç birinde. eskiden dergi geceleri olur bütün çizerler sabahlar, güzel işler çıkarırlardı. şimdi çoğu evinde çizip renklendirip gönderiyor. hatta kağıt, kalem, tarama ucu kullanan çizerler bile azaldı. o ruhu veren ortamı ve materyali yeniden sağlamadan camia toparlanamaz. her dibe vuruşun ardından bir zıplama olur. bunun yolu da önder olacak çizerlerin özeleştiri yaparak çözüm bulmasında yatıyor. karalar bağlayıp arabesk buhranlara girmenin gereği yok.
hesabın var mı? giriş yap