şükela:  tümü | bugün
  • hinliklerle bezenmis sergio leone uclemesinden ilki, genc clint haydutlari birbirine kirdiriyor (bkz: bir avuc dolar), (bkz: bir lokma bir hirka), yahut per un pugno di dollari
  • sergio leone'nin "a fistful of dollars", "for a few dollars more" ve "the good the bad and the ugly"den olusan spaghetti western uclemesinin ilk ayagi. clint eastwood'u sinemaya kazandiran film olarak da bilinir. cagdasi olan italyan western yonetmenleri hollywood'u kopyalarken her zaman ilginc fikirleri olan leone uzakdoguya yonelmis ve hikaye olarak akira kurosawa'nin "yojimbo"sunu yeniden yorumlamistir uclemenin bu ilk filminde. basrol clint eastwood'dan once henry fonda, james coburn, charles bronson (ki kendisi filmi daha sonra "gordugum en boktan senaryoydu ama o zaman onemli olanin senaryo degil, filmi leone'nin yonetmesi oldugunu anlamamistim" demistir) ve richard harrison gibi aktorlere teklif edildiyse de eastwood leone'nin icine cok sinmis, nedenini sorduklarinda da bir anektodla "michaelangelo'ya yuzlerce mermer blok arasindan sadece bir tanesini nasil sectigini sorduklarinda onun icinde musa'yi gordugunu soylemis. benim de clint'te gordugum sey bir mermer blok. clint patlamalar ve kursunlar arasinda bir uyurgezer gibi dolasiyor, hic degismiyor, ayni mermer blok" seklinde yanit vermistir.
    filmin bir baska ozelligi yapimcilarinin bile montaj bittikten sonra gormeyi reddettigi, kimsenin umitli olmadigi bir film olmasidir. piyasaya ciktiginda kendine sadece floransa'da bir istasyon kenarindaki sinema salonunda yer bulabilen bu filmin ingilizce konusulan dunyayla tanismasi 3 sene sonra kurosawa'nin filmi fikir hirsizligi sebebiyle dava etmesi sayesinde olmus, sonra onu alinamamistir.
    sinemanin ilk anti-kahramanlarindan birini de yine bu filmle goruruz karsimizda, clint eastwood'un oynadigi ismi olmayan* bu karakterin (gercekten de film boyunca gringo, amigo, americano disinda baska sekilde cagirilmaz) ne kadar "kahraman" oldugu tartismalidir zira film boyunca ikili oynar, yanlislikla da olsa bir kadina yumruk atar (hollywood'daki gibi tam atacakken farkedip durduramaz) ayrica olduresiye dayak yemisligi de vakidir. (ki bu "esas oglanin bir ara ami gotu dagitmasi" temasi muteakip iki filmde de baska formlarda karsimiza cikacaktir.)
    velhasil konusunun ozgunlugu, uclemenin ilk filmi olmasi ve clint'i bize kazandirmasiyla "a fistful of dollars"in ya da " bir avuc dolar"in gonlumuzde ayri bir yeri vardir.
  • daha sonradan bir benzerini(hatta nerdeyse aynısını) bruce willis'in de çektiği izlenesi film.
  • radyolarda çalmaması nedeniyle, evdeki jukeboxımda daima birinci sırada bulunan, ıslıklı bir parçayı sürekli tekrar eden, ama yine de izleyiciyi sıkmayan bir film müziği olan bir western filmi.
  • filmin muzikleri ennio morricone tarafından yapılmıstır.
  • mükemmel müzikleri olan film.
    ah ne gazdır müziği öyle.
  • a fistful of dollars'in muzigi*, brad pitt denen tipsiz herifin the mexican filminde silah yapan amcanin kizi ve garip mahzun coban oglan arasindaki kara sevda anlatilirken kullanilmi$tir.yaki$mami$ midir?yaki$mi$tir, hatta bence the mexican'daki en guzel sahneler onlardir.
  • bu filme back to the future serisinin ikincisinde rastlanmaktadir. alternatif simdiki zamana donen marty, uvey babasini bu filmi izlerken gorur.
    ayni serinin ucuncu filminde ise, bu filme yine bir gonderme yapilir. bu gondermeyi farketmek bile filme ayri bir tat katar.
  • tek eksiği filmde kan olmamasıdır. ölen onlarca adam ellerini kaldırıp yarım daire çizip düşer yere. ah o kurşunlardan sonra kanlar fışkıracaktı ki işte o zaman hey olurdu can olurdu. ama 1960 larda oluyo böyle şeyler, takmamak lazım.