şükela:  tümü | bugün
  • halide edip adıvarın sinekli bakkalromanında, rabia ile evlenmek için müslüman olan ve osman adını alan, ispanyol asıllı karakter. piyanisttir kendisi, rabianın musiki hocasıdır hatta bir vakit.
  • (bkz: peregrin took)
  • annesi bir manastira kapanmistir, zaten onunla gorusmez. nedense kalkip buralara gelmistir. ateisttir.
    siyahlar icinde, her zaman kati gorunen, ama icten ice yanan bir alevdir. yillar once sonmus oldugu zannedilen bir volkandir. kim derdi ki icindeki atesi henuz boyu piyanoya kadar bile gelmeyen su kucuk kiz harlayacak, kozleyecek, canlandiracak..
    cok guclu bir karakterdir. aski icin dinini, ismini, hayatini degistirir. kalbini verdigi kadina ruhunu da seve seve verir. sevmekten utanmaz, cekinmez, korkmaz. asil bir erkektir.
  • kadınla erkek arasındaki ideal yaş farkı limitlerini ihlal etse de, nerede peregrini nerede bi biskrem verseme tav olan joni diye düşündüren bir kahramandır. edip'in hatıralarında kendisine benzeyen kimseye rastlanmaması bile acaba böyle biri var mıydı sorusunu sormaktan alı koymaz insanı.
  • italya'da bir manastirdan kacip geldigini yazar halide edip. galiba italyan olur kendisi..

    halide edip'in anlattigina göre:"ufak tefek bir adamdi.kuru yüzünü, bir örümcek agi gibi birbirine gecmis cizgiler kaplamis, gözleri cukur, kaslari kalin, sakali sivri, ...balki otuz, kirk yasinda.."
    bu insan sonradan rabia'nin esi olur. türk kültürüne zaten asinadir. müslüman olur. ismini osman olarak degistirir. dogu-bati sentezinin doguyu kücümsemeyen bir bati ögesi olarak edebiyat tarihimizde yerini alir.

    kitapta anlatilan cirkinca peregrini'yi ugur polat canlandirdiginda peregrini %1500 karizma kazanip hayallerimizde güncellenmisti lakin dizi de erken yayindan kalkmisti..

    edit: ispanyolmus ayol, egitim icin italyaya gelmismis.
  • aynı zamanda roma'lı olmayan anlamına gelir. ayrıca; (bkz: praetor peregrinus)
  • latincede "romalı olmayan, yabancı, gezgin, yurtdışından biri" anlamlarına gelen bu isim, halide edip adıvar'ın sinekli bakkal adlı romanında italya'da afaroz edilmiş bir piyanistin adıdır. bir ispanyol grandisinin oğlu olan peregrini, italya'da afaroz edilmiş ve istanbul'a kaçmıştır. batı müziğini çok iyi bilir ve bunun yanında romandaki mevlevi bilgini vehbi dede'nin musikisini de çok sever. vehbi dede'ye karşı "bilginin piri" diye nitelediği şeytanı savunur. sürekli arayış peşinde olan peregrini aslında doğu mistisizminin batılı aydınlarca ilgi odağı haline gelmesini temsilen yaratılmış bir karakterdir.