şükela:  tümü | bugün
  • gitarda arka arkaya notalari basarken her nota icin tele tekrar vurma i$lemi.. (bkz: legato)
  • bu cok hizli yapildiginda turrrrrrrrrr diye bir ses cikar..
  • (bkz: pick)
  • (bkz: sweep picking)
  • özellikle solo elektro gitar çalmak isteyenlerin, başlangıç seviyesinde pratik başına en az bir saatlerini picking teknik ve egzersizlerine ayırmaları tavsiye olunur. bu egzersizlerde doğru pena tutuşu, metronom ile birlikte, 60 bpm ile yavaş ve accurate bir şekilde sabırla çalışılmalıdır. her gitarist yiğidin bir pena tutuşu vardır deyişi doğru olmakla birlikte bu "kendinize en rahat gelen pena tekniğiyle çalışın" önermesine kesinlikle yol açmamalıdır, çünkü belki birden çok doğru teknik varken bir o kadar da yanlış teknik vardır. yanlış oturtulan teknik zaman içerisinde gitaristin hız, kontrol ve tuşe bloklarıyla karşılaşmasına sebep olacaktır.
    piyasadaki birçok elektro gitar virtüözünün çalış teknikleri incelendiğinde farklı pena (ya da penalama) teknikleri gözlenebilir. bu farklı tekniklerde dikkat edilmesi gereken ilk nokta sağ elin rahatlığıdır. youtube'da izleyebileceğiniz hız ve shredding manyaklarının birçoğu iki sebepten ötürü ziki çok yakın zamanda tutmaya ve tuttukları zike yavaş vibratolar uygulamaya mahkumdur: birincisi birçoğunun benimsediği penayı sağ el işaret parmağının tamamen yan yüzeyine yaslayıp baş parmağın dik açıyla penayı sıkıştırdığı teknik hız ve accuracy için ideal görünebilir ama bu arkadaşların birçoğu iki tane symphony x gibi sololarla bezenmiş parçalarını arka arkaya çalamazlar, sağ el zorlamadan kasılır, ve yorgun düşer, sağ el staminası 2 parçayı bitirmelerine yetmez. ikinci olarak bu teknik ayakta gitar çalmaya pek müsait değildir. gitarı petrucciden bile yukarıda taşımaları gerekir ki bu sahnede gırtlağına gitar saplanmış bebe pozisyonuna yol açar.
    sizin için en ideal ve naturel, yani sağ elinizi kısa zamanda yormayacak pozisyon yine sağ elin naturel pozisyonundan esinlenerek geliştirilmelidir. sağ kolunu serbest bir şekilde aşağıya doğru sallandırdığınızda sağ elin naturel pozisyonu incelenerek bir penalama tekniği geliştirmek akıl karı olacaktır. bu pozisyonda baş parmak tam dikey olmasada belli bir açıyla yere dik olarak düşer. ve işaret parmağınızı yine bu pozisyonda baş parmağınızla birleştirdiğinizde, işaret parmağının yan yüzeyi değil, tombik kısım ve tırnak arasındaki bölümü birbirine değer. penanın olması gereken nokta burasıdır. gerçi malmsteen büyük oranda tombik kısma yerleştirir penayı ve üzerine dik bir açıyla yine baş parmağın tombik kısmını yerleştirir. ama bu pozisyonda, bir: baş parmak ve işaret parmağının açılıp kapanması (berklee de uzun süre kafa sikilen yaklaşım) olayı ciddi bir önem teşkil edecektir. özellikle economy picking yapılırken baş parmak her downstroketa ilk eklem yerinden yukarıdan aşağıya alınan kuvvetle hareketi tamamlar. ikincisi bu pozisyon sert ve büyük pena ile daha etkin işler (misal malmsteen'in kullandığı dunlop 1.5'lar) ve bu penalara tam hakimiyet büyük oranda malmsteen parmakları (na böyle bebek kafasını avuçlayacak kadar kocaman) gerektirir. yoksa yüksek hızlarda sıçarsınız.
    virtüözlerin bir çoğunda görülen ikinci ortak özellik penaya hareketi sağlayan eklemdir. penalama söz konusu olduğunda pena hareketini sağlayabilecek 3 eklem vardır sağ kolda. bilek, dirsek ve omuz. yine kötü örnekleri youtube dallamalarından seçecek olursak, dirsekten verilen hayvani hareketlerin birçoğunda hareketi kontrol sorununa yol açtığını görebiliriz. unutmamak gerekir ki, gitar çalarken, gerek penalamada gerek sol el pozisyonlarında aradığımız özellik kontrol edilebilir ve rahatça eğitilebilir doğallıktır. bu açıdan bakıldığında en etkili ve rahat penalama asıl hareketi tamamen parmaklardaki uç eklemlerin ve tabi ki bileğin sağladığı harekettir.
    eğer kontrollü ve hızlı çalmak istiyorsanız, pena hareketinin teller üzerinde yaptığı hareketin küçük ve etkili (efficient) olması gerekir. ilk pratik zamanlarında penanın teli terkettiğinde görece olarak uzunca bir mesafe katetmesinde (aşağıdaki ya da yukarıdaki bir sonraki tele doğru) bir sorun yoktur, ama farkedilecektir ki hız arttırıldığında, penanın tele vurduktan sonra olabildiğince minimum bir şekilde telden uzaklaşması gerekecektir. ki bu ancak pratikle sağlanır.
    john petrucci'nin sağ el tekniği (ki sanıyorum büyük oranda steve morse ve malmsteenden etkilenmiştir) nacizane fikrimce en ideal tekniktir. ki aslında sol el tekniği de o şekilde, ki bu açıdan da klasik (klasik gitarda ilk bir sene kafanızı ziktikleri) tekniği benimsemiştir. piyasada birçok öğretici videosu vardır, indirip izleyiniz. youtubeda zoom yapılmadıkça anlaşılmıyor sağ el tekniği petruccinin, görüntü kalitesinin azlığından dolayı.
    yine de, illa ki petrucci-malmsteen demiyorum tabi ki, bu öneriler büyük oranda gitarın maksimum kontrolü doğrultusunda yapılmıştır. ki marty friedman gibi 4 yaşında çocuk felci geçirmiş gitarist tekniğiyle de pena tutup dehşet çalabilenler var tabi ki.
    son olarak, seçilmesi gereken penadan bahsetmek gerekirse, her ne kadar yine çalınacak olan müzik türüne göre değişecek olsa da, eğer hız ve accuracy üzerine kurulacak sololarla uğraşma niyetinde iseniz tavsiyem bittabiki dunlop jazz iii'ler olacaktır. küçük olduklarından kontrolü kolaydır, ve 3 açıdan sert bir dikeylik sağladığı için normal hızda tellere dik, hız arttırıldığında baş parmağın vereceği belli bir açıyla aynı biçimde tellere attack gücü verir. pena seçimiz farklı olacaksa da en azından kalın penalar (1.0 üzeri) tercih etmenizi tavsiye ederim.
  • picking tek başına kullanıldığında pena kullanılmadan çalma anlamına gelir. ya da nam-ı diğer fingerpicking...
  • birçok kişinin reddetmesine rağmen, bas gitar için de zaman zaman çok gerekli bir tekniktir.