şükela:  tümü | bugün
  • rönesans döneminin en kral ressamlarindan birisi. rönesansin ne oldugunu anlamanin anahtari bu iki eserde: the baptism of christ ve the flaggetion
  • hayranlik duydugu matematik ve geometrinin etkisini resimlerine yansitmaya calismis bir ressamdir. ayrica 2 tane kitap yazmistir. ikisi de latincedir. biri perspektif digeri de geometri hakkindadir.
  • 1480-90 yılları arasında yazdığı de prospectiva pingendi adlı kitabını urbino dükü federigo da montefeltra'ya adamış olan urbinolu ressam.
  • bir condottiere iken kenti ele geçiren hümanist federigo da montefeltro’nun urbino’daki sarayında çalışan ressam. urbino düklük sarayı’nda bulunan öğrencisi, matematikçi luca paccioli ile olan dostluğu, sanatına yansımıştır. misal, isa'nın kırbaçlanması.
  • matematik ve geometriyle olan ilgisi, özellikle resimlerindeki perspektif arayışlarını açıklar; resimde ve figürlerde geometrik formlar kullanmış bolca.
    ama perspektiften ziyade çizgi, gölge ve ışık kullanımı konusunda, artık üstat mı desek ne desek.
    ışık ve gölge kullanımıyla, o döneme dek benimsenen çizgici anlayışı oldukça kırıyor; ışığı hem biçimleri, hem de biçimlerin yuvarlaklığını vermede kullanıyor.
    figürleri de tüm hacmi ve ağırlığıyla veriyor (özellikle dönem üzerinden düşünerek bunları belirtmek lazım, öyle değil mi ya.)
    resimlerindeki hareketin statik olduğunu, hareketin işleyişinin görülemediğini de eklemek lazım gerçi.
    statik mıtatik, gerçek bir biçim ustası francesca.

    ve özellikle 19. yüzyılda, paul cezanne gibi ressamlar francesca'yı tekrar keşfediyorlar, iyi yapıyorlar.
  • bilim ile resim sanatının sentezini bize sunan yetenek. o dönemde parlak renkler yaratmak için az bulunan minareller kullanırdı. misal madonna del parto(1460) isimli resminde meryem'in mavi elbisesi için lapis lazuli kullanmıştı. sonuç ise mükemmel...

    the resurrection (diriliş) isimli tablosu en kıymetli eseri olarak addedilir.
  • the resurrection adlı tablosundaki uyuyan askerlerden birisi kendisinin resmidir.
    bi anlamda cameo yapmış. vay kurnaz vayy!!
  • talyan ressam. solgun, yumuşak renkler kullanan ve biçimlerin matematiksel kusursuzluğuyla ünlenen sanatçı, kübistleri, özellikle cezanne'yi büyük ölçüde etkilemiştir. en önemli yapıtları bordo'daki diriliş freskosu ile urbino dükü ve düşesiyle arkadaşlarının portreleridir. kendisi ayn zamanda rönesansın öncülerindendir.
  • 1415'te sansepolcro'da doğmuş italyan ressam. perspektif konusunda yaptığı ciddi ve disiplinli araştırmaların kendi döneminde pek fazla dikkat çekmemesine karşın, 20. yy'da italyan rönesansı'nın en önemli temsilcilerinden biri kabul edilmiştir.

    piero varlıklı bir ailenin çocuğuydu ve iyi bir eğitim görmüştü. kendisini siena okulundan etkilenen bazı yerel ustaların yanında yetiştiği düşünülüyor. 1439'da floransa'da sta. maria nuova hastanesi'nin fresklerini yapmakta olan domenico veneziano'nun yanında çalışmaya başladı. onun aracılığıyla tanıdığı erken rönesans floransa sanatı, kendi üslubunun biçimlenmesinde önemli rol oynadı.

    1442'de sansepolcro'ya döndükten sonra belediye meclisine seçildi. üç yıl sonra confraternità della misericordia'dan bir altar panosu siparişi aldı. çok kanatlı* bu pano donatello ve masaccio gibi floransalı sanatçıların etkilerini ve piero'nun geometrik biçimlere olan düşkünlüğünü yansıtır. çok ağır ve titiz çalışan piero bu yapıtı ancak 1462'de bitirebildi.
    bicci di lorenzo 1447'de arezzo'daki san francesco kilisesi fresklerini yapmaya başlamıştı. 1452'de onun ölümü üzerinde piero bu işi devraldı ve "kutsal haçın efsanesi" adlı diziyi 1466'da tamamladı. yalın ve açık kompozisyon düzeni, aşırıya kaçmayan perspektif kullanımı ve ağırbaşlı atmosferi ile bu resim onun olgunluk döneminin en yetkin örneklerinden biri oldu. piero aynı dönemde arezzo katedrali için "magdalene" ve sansepolcro'daki halk sarayı* için "ölümden sonra diriliş" adlı freskleri yaptı. 1454'te sansepolcro belediye başkanı tarafından s. agostino kilisesi altar panosunu yapmakla görevlendirildi. ancak 1469'da tamamlanan yapıt piero'nun anıtsal figürlere olan düşkünlüğünü yansıtıyordu.

    piero 1459'da roma'da ıı. pius için vatikan fresklerini*, gene 1450'lerin sonlarında urbino katedrali'nin sakristiası için "isa'nın kamçılanması"nı yaptı. 1472-74 arasına tarihlenen s. bernardino kilisesi altar panosu ile rönesans'ın figür-mekân ilişkisinin en yetkin örneklerinden birini ortaya koydu. bu yapıt kuzey italya ve venedik'teki anıtsal dinsel resimlerin kompozisyon düzeni üzerinde de etkili oldu.

    piero'nun eserlerinde derine doğru giden mekanlar dikkat çekicidir. kutu perspektifini eserlerinde kullanıyor. piero rönesansın tüm özelliklerine bağlı kalıyor. sanatçı bir biçim ustasıdır, sanatçının her türlü nesnesinde geometrik biçimlere rastlayabiliriz. ince bir işçilik ve duyarlılıkla dönemin resimsel özelliklerini kullanmıştır. ışık gölge tekniğinde oldukça başarılı. figürlere hacim vermek ve geometrik biçimleri ortaya çıkarmak için sanatçının kullandığı bir teknik olmuştur. sanatçı atmosfer perspektifini yaratmak konusunda da başarılıdır. piero için mutlak simetri önemlidir. simetri özelliği rönesansın bir özelliğidir aynı zamanda.