şükela:  tümü | bugün
  • de stijl elemanlarından, "composition with red, yellow and blue" gibi isimleri olan bir dizi çalışmasıyla meşhurdur. etkilerini bugünün dergi mizampajlarına kadar her yerde görebileceğiniz büyük bir sanatçıdır.
  • kırmızı, sarı, mavi komposizyonlarının son derece kötü taklitlerinin şantiyeler için tasarlanmış bir takım andakonduların cephelerinde görülmesi ile -ki muhtemelen andakondu üreten firmanın pek parlak ürün tasarımcısı gözlerinde pırıltılar, aklında ampüller eşliğinde "keşfetmiştir" böyle bir kolajın çok ilgi çekeceğini- dehşete düştüğüm, avant garde denince duchamp'dan hemen sonra aklıma gelen sanatçıdır.
  • 1911'de amsterdam'da bir sergide gördüğü georges braque and pablo picasso'ya ait resimler mondrian'ı çok etkiler. bunun üzerine 1912'de paris'e gider . bu dönemde yaptığı ağaç dizisi, kübizm’in etkilerini taşır. bu etkiden çabuk kurtulur. kübizm’i bir sıçrama tahtası yapar. 1913 tarihli "7 no'lu kompozisyon" adlı resminde tanınırlık en aza indirilmiş, tuval yüzeyi bir çizgi ve renk düzeniyle kaplanmıştır.

    ama bu gelişi güzel değil, uyumlu, dengeli sanatsal bir düzenlemedir. mondrian bununla da yetinmez. “resim kendisinden başka hiçbir şeyi anımsatmamalıdır. resmin iki ana ögesi vardır ve sanatçı bunlarla yetinmelidir” demektedir. sonrasnda daha da aşırıya gider, çizgiyi yalnız yatay ve dikeylere, rengi katışıksız olan üç temele, kırmızı, sarı ve maviye indirger.

    ayrıca (bkz: malevic)

    kaynak:
    http://www.ibiblio.org/wm/paint/auth/mondrian/
    http://www.guggenheimcollection.org/…_md_112_3.html
  • tam adı pieter cornelis mondriaan'dır. 1872-1944 yılları arasında yaşamıştır.
    http://www.ptank.com/mondrian adresindeki "mondrian machine" ile onun gibi resim yapabilirsiniz.

    ayrıca (bkz: neoplastisizm)
    (bkz: broadway boogie woogie)
  • resimde matematik ve mükemmellik konularında fazlasıyla takıntılı ressam.
    kareleri kesen çizgiler, kırmızı, siyah, beyaz, kesin, net... resme benzemeyen -grafik gibi, soğuk, birbirini tekrarlayan- resimler yapmıştır. eserleri kolaylıkla yapılabilir gibi görünse de dönem şartlarında modern sanatın gelişiminde önemli bir yeri almıştır.
  • "insanlığa ancak onu aydınlatarak hizmet edilebilir.." piet mondrian
  • de stijl grubunun kurucusu theo van doesburg a soyle bir mektup yazmış kişidir;

    "following the high-handed manner in which you have used the diagonal lines, all further collaboration between us has become impossible. for the rest, sans rancune."

    yani: eğik çizgiler kullanman nedeniyle senle çalışmam bundan sonra imkansız.

    (bkz: neyin mucadelesini veriyorsun arkadasim sen) *

    not: eğik çizgilerin soyutlamaya aykırı olduğunu, esas temel öğeler olan dik, ve enine çizgiler kullanılması gerektiğine inanıyormuş rahmetli, haklıdır tabi ki davasında.
  • cizgilerindeki yataylikla kadinligi, dikeylikle erkekligi simgeleyen bir ressamdir.
  • bir sergide sergilenen tablosunun ters asıldığı 6 ay sonra anlaşılmıştır.
  • evi de resimlerine benzeyen, dik ve duz cizgilerle kafayi bozmu$ ressam.ayriyetten new york'taki central parka bakan evinin camlarini gazetelerle kaplami$, doga kar$iti insan. bir soylentiye gore de valstan daireler cizerek dans edildigi icin nefret ettigi, onun yerine tangoyu tercih ettigi soylenmektedir, kafayi yemi$ sanat tarihi hocasinin yalancisiyim.