şükela:  tümü | bugün
  • cok bilip bununla ovunsen bile, karsinda yine bilgili birini gordugunde ondan bir seyler ogrenebilmek icin bir okul cocugu gibi ol konulu bir nef'î gazelinde de adi gecen dusunur.

    "akla mağrur olma eflâtûn-i vakt olsan eğer
    bir edîb-i kâmili gördükde tıfl-ı mekteb ol"
    nefî
  • bulundum ben dahi dâru'ş-şifa-yı babıalî'de
    felâtun'u beğenmez anda çok divâneler gördüm

    ziya paşa
  • tatile giderken veya hava alanında uçak beklerken kesinlikle okunmaması gereken kitapların yazarı.kitapta üstadın arka arkaya sorduğu varlık gerçekten var mıdır? yokluk bir varlık mıdır? yokluk eğer geçekten yoksa düşünülebilir mi? sorularını okurken insan beklediği uçağın gelmesinin sonsuz zaman alacağı hissi ile,acaba uçak var mıdır? uçağın yokluğu bir varlık mıdır? ben ne yapıyorum burda? soruları kafanızın içinde çınlar durur
  • tanrı gibidir, neden olmasın?
  • hans blumenberg'e göre olduğu gibi bize göre de ışığın, özellikle mağara alegorisiyle, hakikatin kendisi olarak, bir düşünce metaforu olarak okunmasını başlatan düşünürdür.
  • ''siyasetle ilgilenmeyen aydınları bekleyen kacınılmaz sonuç, cahiller tarafından yönetilmeye razı olmaktır.'' *

    eflatun
  • rahmetli sokrates'in ağzından yazdığı "devlet" hristiyan ahlakının temelini oluşturur. bir kaç yüz yıl sonra hristiyan ahlak sisteminin temelini oluşturan (bkz: aziz augustinus) platonu okumuş ve ciddi biçimde etkilenmiştir.
  • ...hakikatin yoluna takip edilecek yönün levhasını, doğruluğu özellikle son zamanlarda fazlaca tartışma konusu edilen, en tam açıklık içerisinde ilk olarak platon asmıştır. bu yol zaten bir yerden, bir yönden getiren yol olduğu (ve bu getirmelerin böyle duyusal olanda sürdüğü takdirde hiçbir zaman hiç kimsenin hakikate varamayacağı açık olduğundan) ve üzerinde monte edilme işlemi gerçekleştirilen platon’da çoktandır hakikatin öz yolu olduğu için platon’un yönü sağı, solu, aşağıyı, yukarıyı ya da bildik yönlerinin hiçbirisini göstermez. platon ilk elde levhanın duyusallığından ve böylece sanıların çokluğundan arındırır bizi; ardından yolu, mekanı ve zamanı çağıran bütün bağlantılarından azade kılar ve ölümsüzlüğü, görünenin ardındakini hakikate eklemler. zamandan ve mekandan azat edilmiş yol yönsüzlük, duyusallığından arınmış levha da sonsuzluk kazanır. sondan-ayrılma, sondan o varken yoksun olma, sonsuzluktur ve böylece yönden ayrılmadır da: sonsuzluğun yönsüzlüğüyle sarılı bir şekilde şimdi levha bize kendi içinde görkemli bir şekilde döneni, düşüncenin evrensel dönüşünü, en yüksekteki düşünce olarak, varolanların varlığı olarak idea’yı göstermektedir. idea bütün bu yönsüzlüğü içerisinde düşünceyle kaplanmış gerçekliğin, görünenin aşkın çatısı, bütün yönlerin, bütün türlüğünün kendisinden hayat bulduğu güneştir, batmayan güneş: şeyleri görünür kılmakla kalmayan, görünürlüğün kendisini de görünür kılan!..
  • sokrates kadar cesur değildi. belki de korkaklık değil de kendini kabul ettirme isteğinden kaynaklanıyor bu. sokrates, savunduğu değerlerden hiç taviz vermedi, savunmasının başında da sonuna kadar ne dediyse aynen devam ettireceğini söyledi. mahkemeyle kavga etti vs. ama platon, düşüncelerini yaşlılık döneminde yumuşattı, daha kabul edilebilir seviyeye çekti.

    nitekim bugün dünyada kabul görmüş tüm eğitim sistemlerinde platon'un öngördüğü eğitim yapılmaktadır aşağı yukarı. beden eğitimi,müzik,matematik bunlardan biridir mesela. matematik ve müziğin felsefenin akıl ve ruh yönünü oluşturduğunu söylemiştir platon ve bunlara çok önem vermiştir.

    devletlerin nasıl yönetilmesi gerektiğine çok kafa yormuş ve "mutlu insan,mutlu devlet" yerine "mutlu devlet,mutlu insan" felsefesini benimsemiştir. platon'un düşündüğü yönetim sisteminin, komünizmin özünü oluşturduğunu söylemek mümkün sanırım.

    pluton halkı yönetecek meclisin halk tarafından değil yine devletin ileri gelenleri tarafından seçilmesini öngörürdü. adaylar 25 yaşına gelince 5 yıllık bir temel eğitim, ardından da 5 yıllık bir felsefe eğitimi verildikten sonra, yani ancak 35 yaşına gelindiğinde adaylar devleti yönetebilme şartını elde etmiş oluyorlardı. bundan sonra 50 yaşına kadar edinilen deneyimlerden sonra ancak kişi bilge sayılabilirdi platon düşüncesine göre.

    bir de platonik ask var. (bkz: #11121242)
  • insanların doğuştan eşitsizliğine inanmış, demokratik yönetime karşı çıkmıştır. düşündüğü devlet sistemini kurabilmek için iki defa sicilya yakınlarında bir yere gitmiş, lakin iki denemesinde de başarısız olmuştur. ayrıca atina'ya dönüp akademisini kurmadan önce bir gemide köle durumuna düşmüş fakat kendisini tanıyıp, satın alan başka bir flozof tarafından özgürlüğüne kavuşturulmuş.